رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

۱۲۲۶۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۴۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

بازگشت برنامه «پاورقی» بعد از تعطیلات عید فطر

با پایان یافتن ایام نوروز و رمضان، پخش برنامه «پاورقی» آغاز می‌شود. به نقل از شبکه دو؛ بعد از تعطیلات عید فطر، ادامه برنامه «پاورقی» با اجرای محمدرضا شهبازی پخش خواهد شد. این برنامه با هدف روشن شدن ابعاد اخبار منتشر شده در فضای مجازی با زبان طنز، سعی در نمایان کردن لایه‌های پشت پرده اخبار […]


فیلمنامه «سعدی» هشت سال است در تلویزیون خاک می‌خورد

سال ۹۰ خبر ساخت سریالی «الف ویژه» درباره شیخ اجل و استاد سخن «سعدی» دل طرفداران این شاعر پرآوازه را شاد کرد. سال ۹۴ فیلمنامه کامل این سریال برای تلویزیون نوشته شد؛ اما ماجرا در همان نقطه متوقف ماند و پس از آن هیچ اتفاقی نیفتاد. یکم اردیبهشت روز بزرگداشت شاعری است که زبان فارسی […]


گلایه لاله اسکندری از عملکرد تلویزیون در قبال سریال «آتش و باد»

لاله اسکندری، بازیگر نقش بی‌بی‌کتایون سریال «آتش و باد» از بی‌توجهی تلویزیون در قبال این سریال گلایه کرده و گفته تلویزیون به جای اینکه قدر داشته‌هایش را بداند و به دنبال رقابت با پلتفرم‌ها باشد با سیاست‌های اشتباه، مخاطبان همیشگی‌اش را اهم از دست داده است. سریال «آتش و باد» به کارگردانی مجتبی راعی یکی […]


از همراهی با «صبح عید» تا شنیدن «صباهنگ» در عید فطر

دو ویژه برنامه رادیویی همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر از شبکه رادیویی صبا پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر دو ویژه برنامه «صبح عید» و «صباهنگ» آیتم‌های متنوعی را برای شنوندگان رادیو صبا تدارک دیده‌اند. ویژه برنامه «صبح عید» […]


دعای روز سی ام ماه رمضان +صوت

دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان بسم الله الرّحمن الرّحیم اَللّهُمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکرِ، و القَبولِ على ما تَرْضاهُ، و یَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکمَهً فُروعُهُ بالأصُولِ، بحقّ سَیّدِنا محمّد و آلهِ الطّاهِرین و الحمدُ للهِ ربّ العالمین. خدایا … قرار بده روزه مرا در این ماه، مورد قدر دانى و قبولی، که بر طبق […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...