رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 22 خبر


  • چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۲۲ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 1 May

صائب تبریزی بزرگ‌ترین غزل‌سرای سده یازدهم هجری و نامدارترین شاعر دوران صفویه است که امروز یکشنبه ۱۱ تیرماه مستندی از زندگی او از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دهم تیرماه روز بزرکداشت صائب تبریزی بود در این روز روایت های گوناگونی از زندگی و فعالیت […]

صائب تبریزی بزرگ‌ترین غزل‌سرای سده یازدهم هجری و نامدارترین شاعر دوران صفویه است که امروز یکشنبه ۱۱ تیرماه مستندی از زندگی او از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دهم تیرماه روز بزرکداشت صائب تبریزی بود در این روز روایت های گوناگونی از زندگی و فعالیت و مهاجرت و‌سبک شعری این شاعر بیان می‌شود.  رادیو فرهنگ نیز به مناسبت بزرگداشت صائب تبریزی شاعر سبک هندی که بسیاری از اشعارش مثل ورد زبان مردم شده است در برنامه «مستند فرهنگ» امروز به بخش هایی از زندگی این شاعر سرک می‌کشد و راوی مستندی از صائب تبریزی می‌شود.

میرزا محمدعلی صائب‌تبریزی از شاعران عهد صفویه است که در حدود سال ۱۰۰۰ هجری قمری در اصفهان (و به روایتی در تبریز) زاده شد. صائب تبریزی شاعری کثیرالشعر بود، در جوانی مانند اکثر شعرای آن زمان به هندوستان رفت و از مقربین دربار شاه‌جهان شد. در سال ۱۰۴۲ هجری قمری به کشمیر رفت و از آنجا به ایران بازگشت و به منصب ملک‌الشعرایی شاه‌عباس ثانی درآمد. در زمان پیری در باغ تکیه در اصفهان اقامت کرد و همواره عده‌ای از ارباب هنر گرد او جمع می‌شدند. شمار اشعار صائب را از شصت هزار تا صد و بیست هزار بیت گفته‌اند. آثار صائب جز سه چهار هزار بیت قصیده و یک مثنوی کوتاه و ناقص به نام قندهارنامه و دو سه قطعه، همگی غزل است. افزون بر فارسی وی هفده غزل به ترکی آذربایجانی نیز دارد. وی در سال ۱۰۸۰ هجری قمری وفات یافت و در (باغ تکیه) در کنار زاینده‌رود به خاک سپرده شد.

برنامه «مستند فرهنگ» را ساعت۱۴:۳۰ به همت گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز بشنوید.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار