رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 9 May

چهارمین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در حالی برگزار شد که وزیر ارشاد در این جشنواره حضور پیدا کرد و بار دیگر وعده ساخت حریم تئاتر شهر را مطرح کرد. روز یکشنبه ۱۱ تیر، نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک چهارمین روز برگزاری خود را سپری کرد و شاهد اجرای آثار مختلف مدنظر […]

چهارمین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در حالی برگزار شد که وزیر ارشاد در این جشنواره حضور پیدا کرد و بار دیگر وعده ساخت حریم تئاتر شهر را مطرح کرد.

روز یکشنبه ۱۱ تیر، نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک چهارمین روز برگزاری خود را سپری کرد و شاهد اجرای آثار مختلف مدنظر در این روز بود.

روایت مقاومت مردم جنوب در برابر انگلستان توسط عروسک‌ها

یکی از آثار به صحنه رفته در چهارمین روز برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک نمایش «میرزامحمد» از بوشهر بود که با استقبال قابل توجه مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر و تئاتر عروسکی در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

این نمایش با تکنیک عروسکی «رومیزی (Top Table)» ویژه گروه سنی بزرگسال اجرا شد.

«میرزامحمد» روایت مقاومت مردم جنوب به ویژه منطقه برازجان در برابر حمله نیروهای انگلستان در دوران حکومت احمدشاه قاجار است؛ مقاومتی با کمترین امکانات اما ایثار و شجاعت بالای مردم این دیار با رهبری میرزامحمدخان غضنفرالسلطنه برازجانی.

حضور با تأخیر وزیر ارشاد برای تماشای «میرزامحمد»

روز چهارم نوزدهمین جشنواره تهران-مبارک پذیرای محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که برای تماشای نمایش «میرزامحمد» از بوشهر در مجموعه تئاتر شهر حضور پیدا کرد.

قرار بود وزیر ارشاد در نوبت دوم اجرای «میرزامحمد» در ساعت ۲۰ به تماشای این اثر بنشیند ولی حضور وزیر با تأخیر بیش از ۳۰ دقیقه همراه بود و همین امر باعث تأخیر در شروع اجرای نوبت دوم «میرزامحمد» شد.

البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از حضور خود در سالن بابت تأخیر پیش آمده از مخاطبان و تماشاگران حاضر در سالن عذرخواهی کرد.

توان‌بخشان بهزیستی با «مهرنگ» درخشیدند

روز گذشته کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر میزبان نمایش «مهرنگ» به کارگردانی راضیه حسین پور بود که از شهر سراوان استان سیستان و بلوچستان در بخش فراگیر جشنواره شرکت کرده بود. اکثر عوامل و بازیگران این اثر نمایشی از توان‌بخشان بهزیستی بود اما با توجه به محدودیت‌هایی که داشتند نمایشی کامل و حرفه‌ای را برای اجرا آماده کرده بودند. نمایش از تکنیک عروسک کاغذی برای اجرا بهره برده بود و بازیگران و صداپیشگان نمایش به درستی از عهده ایفای نقش‌شان برآمده بودند.

«مهرنگ» در ۲۰ دقیقه ماجرای شاهزاده میرکمبر را روایت می‌کند که به همراه سپاهیانش برای شکار به روستای کلپورگان می‌رود و در آن‌جا با دختری که با وجود کمبود آب در منطقه، به تمساحی آب می‌دهد روبه‌رو و از جریان بی‌آبی منطقه مطلع می‌شود. علت بی‌آبی اژدهایی است که جلوی آب را گرفته است. شاهزاده به جنگ اژدها می‌رود و با نابودی آن، آب دوباره به منطقه بر می‌گردد.

این اثر نمایشی در هر ۲ نوبت اجرا مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. نکته جالب توجه در اجرای این گروه نمایشی، طراحی بروشور برای کار بود که در بسیاری از اجراهای دیگر جشنواره به چشم نمی‌خورد.

وعده تکراری برای «حریم تئاتر شهر»

چندین سال است که بحث احیای حریم مجموعه تئاتر شهر و ساماندهی فضای پیرامون مجموعه در رسانه‌ها مطرح شده و به مطالبه جدی هنرمندان و خانواده تئاتر تبدیل شده است اما در دوره‌های مختلف مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران احیای حریم تئاتر شهر تنها به یک وعده تکراری تبدیل شده است.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال ۱۴۰۱ و در جریان بازدیدی که از مجموعه تئاتر شهر در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر داشت درباره احیا و ساخت حریم مجموعه تئاتر شهر این وعده را داد که تا پایان سال این طرح اجرایی شود اما چنین اتفاقی رخ نداد.

وزیر ارشاد روز یکشنبه ۱۲ تیر با حضور در مجموعه تئاتر شهر و این بار به بهانه برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک بار دیگر وعده ساخت حریم تئاتر شهر را مطرح کرد.

باید دید این بار آیا این وعده عملی می‌شود یا در برگزاری دیگر جشنواره‌های تئاتری و بازدیدهایی که در ماه‌های آینده از مجموعه تئاتر شهر به عمل خواهد آمد، باز هم تکرار می‌شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار