رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 27 April

درام جنایی بلغاری با عنوان «درس‌های بلاگا» به عنوان بهترین فیلم برنده گوی بلورین جشنواره فیلم کارلووی‌واری ۲۰۲۳ شد. به نقل از ورایتی، «درس‌های بلاگا» ساخته استفان کوماندارف شب پیش در پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم کارلووی‌واری جایزه گوی بلورین و ۲۵ هزار دلار را به خود اختصاص داد و به یک هفته بزرگداشت فیلم‌های […]

درام جنایی بلغاری با عنوان «درس‌های بلاگا» به عنوان بهترین فیلم برنده گوی بلورین جشنواره فیلم کارلووی‌واری ۲۰۲۳ شد.

به نقل از ورایتی، «درس‌های بلاگا» ساخته استفان کوماندارف شب پیش در پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم کارلووی‌واری جایزه گوی بلورین و ۲۵ هزار دلار را به خود اختصاص داد و به یک هفته بزرگداشت فیلم‌های هنری و آثار جسورانه جهانی پایان داد.

کوماندارف که فیلمش را ادای احترامی به نسل والدینش خوانده، که بسیاری از آنها در راه گذار سخت به سرمایه‌داری قربانی شدند، گوی بلورین خود را از دست رابین رایت بازیگر و رییس جشنواره یری بارتوسکا دریافت کرد.

جایزه ویژه هیات داوران بخش رقابتی شامل جایزه ۱۵ هزار دلاری به «تورهای خالی» داستان عاشقانه آلمانی-ایرانی به کارگردانی بهروز کرمی‌زاده تعلق گرفت.

تقدیر ویژه هیات داوران به فیلمی رسید که توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد؛ «رقصیدن در لبه آتشفشان» به کارگردانی سیریل آریس، مستندی آلمانی-لبنانی درباره انفجار ویرانگر بندر بیروت و علل آن که ریشه در فساد دارد.

جایزه بهترین کارگردانی به بابک جلالی کارگردان و نویسنده ایرانی-بریتانیایی تعلق گرفت. فیلم سیاه و سفید وی با عنوان «فریمونت» محصولی از آمریکا که با همکاری کارولینا کاوالی نوشته شده داستان جستجوی یک پناهنده افغانی برای یک خواب شبانه را تصویر می‌کند. در این فیلم آنیتا ولی‌زاده پناهجوی افغان، اولین بار جلوی دوربین رفته است.

جایزه برترین بازیگر زن به الی اسکورچوا برای بازی در «درس‌های بلاگا» رسید و هربرت نوردرام برای بازی استثنایی خود در «هیپنوتیزم» فیلمی از سوئد-نروژ و فرانسه جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفت.

«هیپنوتیزم» به کارگردانی ارنست دی گیر همچنین برنده لیبل سینماهای اروپا به عنوان بهترین فیلم اروپایی جشنواره شد.

تماشاگران «لبه تیغ» داستانی از دوئل فرانسوی را به عنوان بهترین فیلم انتخاب کردند و هیات داوران بخش پروکسیما به «تولد»، یک درام کره‌ای ساخته یو جی یونگ، رأی دادند. جایزه ویژه هیأت داوران پروکسیما به «گوراس» اثر ساوراو رای از هند و نپال که داستانی درباره یک دختر و سگ دارجیلینگ وی است اهدا شد. در این بخش از «گرمای بی رحمانه» از جمهوری چک و اسلواکی به کارگردانی آلبرت هوسپودرسکی تقدیر ویژه به عمل آمد.

جایزه بزرگ هیات داوران جهان نیز به «درس‌های بلاگا» رسید و تقدیر ویژه این بخش از «شهروند سنت» محصول گرجستان، فرانسه، بلغارستان به کارگردانی تینتین کجریشویلی به عمل آمد.

برنده جایزه فیپرشی هم «هیپنوتیزم» ساخته ارنست دی گیر شد و جایزه فیپرشی بخش پروکسیما به «ایماگو» رسید.

امسال بیش از ۱۰ هزار بازدیدکننده؛ تقریباً برابر با سال گذشته- به سینماهای کارلووی واری – رفتند تا به تماشای ۱۸۵ فیلم با ۳۶ نمایش جهانی در ۴۴۵ نمایش بنشینند.

بازار فیلم جشنواره نیز ۲۷ پروژه سینمایی را در ۳ برنامه به ۹۴۲ متخصص سینما از جمله خریداران، توزیع کنندگان و برنامه نویسان جشنواره ارایه کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار