رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۱۲ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 20 May

عطارپور درباره سیر تاریخی سینمای دفاع مقدس گفت: دوران پس از جنگ از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ که دوران طلایی دفاع مقدس است، زیرا هم تولیدات فیلم‌ها شروع می‌‌شود و هویتی که ژانر دفاع مقدس را قابل شناسایی می‌کند در این دوره تثبیت می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، آریان […]

عطارپور درباره سیر تاریخی سینمای دفاع مقدس گفت: دوران پس از جنگ از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ که دوران طلایی دفاع مقدس است، زیرا هم تولیدات فیلم‌ها شروع می‌‌شود و هویتی که ژانر دفاع مقدس را قابل شناسایی می‌کند در این دوره تثبیت می‌شود.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، آریان عطارپور کارگردان مستند «پرده خوانی سینمای جنگ» در گفتگو با روابط عمومی شبکه افق، گفت: نام دقیق این مستند «پرده خوانی سینمای جنگ» است و شروعش از آنجایی بود که یک طرحی را به گروه مستند شبکه افق معرفی کردیم و با یکسری دخل و تصرفات تبدیل به یک مجموعه‌ای درباره تاریخ سینمای جنگ و دفاع مقدس با تمرکز بر سیر تکامل قهرمانان این فیلم‌ها در ۴۰ سال گذشته شده است.وی ادامه داد: قرار بر این شد که این مجموعه مستند در سه قسمت تولید شود که به علت طولانی بودن قسمت سوم، این قسمت به دو قسمت دیگر تقسیم شدند و مجموعا این مستند در چهار قسمت آماده پخش شد. در این مستند سیر تاریخی را کمی قبل از انقلاب و شروع جنگ تحمیلی در نظر گرفتیم و پیشینه سینمای جنگی و سپس پس از انقلاب و سینمای دفاع مقدس که بخشی از هویت ملی ماست؛ سینمای دفاع مقدس شاید منحصر به فرد ترین زیر ژانر سینمای ایران باشد.

عطار پور اذعان کرد: قسمت اول این مستند به چگونگی شکل گیری سینمای دفاع مقدس و سینمای دفاع مقدس در دوران جنگ پرداختیم و پایان این قسمت هم مصادف با پایان جنگ تحمیلی می‌شود؛ همزمان که جنگ در جریان بود، فیلم‌هایی هم ساخته می‌شد.

وی افزود: در قسمت دوم به دوران پس از جنگ از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ که دوران طلایی دفاع مقدس است، زیرا هم تولیدات فیلم‌ها شروع می‌‌شود و هم کارگردان‌هایی مثل ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، رسول ملاقلی پور و کمال تبریزی مهم‌ترین فیلم‌های خود را در این دوره ساختند و تبدیل به تعدادی از مهمترین فیلم‌های این ژانر شدند؛ هویتی که ژانر دفاع مقدس را قابل شناسایی می‌کند در این دوره تثبیت می‌شود. دوران  دفاع مقدس زیر مجموعه سینمای جنگ قرار می‌گیرد ولی باید توجه کرد هر فیلم جنگی، فیلم دفاع مقدسی نیست.

کاگردان مستند «پرده خوانی سینمای جنگ» در پایان بیان کرد: در قسمت‌های سوم و چهارم نیز به تریبت به سینمای دفاع مقدس در دهه هشتاد و نود پرداختیم و در این دوره یک مدل بازنگری درباره ارزش‌های موجود در سینمای دفاع مقدس شکل می‌گیرد و یکسری فیلم‌ سازها دست به تجربیات تکنیکی جدیدی می‌زنند و اختباس زیادی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس و همچنین زندگی فرماندهان جنگ می‌کنند. سینمای دفاع مقدس در این دهه به یک بلوغی رسیده است؛ در عین حال فیلم‌هایی که به نوعی نگاه انتقادی دارند و متفاوت ساخته شده و شروع کننده این مدل همان کارگردانان سرشناس همچون حاتمی کیا و ملاقلی پور هستند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار