رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • الأحد ۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 16 June
  • جمعه 4 خرداد 1403 - 13:51
  • کد خبر : 147214
  • تئاتر
  • چاپ خبر : عمارت ارغوان شاهد سرقتی در یک «هتل» بود

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «هتل» به نویسندگی و کارگردانی محمد علی واعظ از ۱۹ اردیبهشت ماه به روی صحنه رفته است و تا ۱۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ در سالن شماره دو عمارت ارغوان میزبان مخاطبان خود خواهد بود. در این نمایش، در فضایی فیزیکال و فاقد دیالوگ ما شاهد درگیری‌ و کشمکش‌های ساکنین این هتل […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «هتل» به نویسندگی و کارگردانی محمد علی واعظ از ۱۹ اردیبهشت ماه به روی صحنه رفته است و تا ۱۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ در سالن شماره دو عمارت ارغوان میزبان مخاطبان خود خواهد بود.

در این نمایش، در فضایی فیزیکال و فاقد دیالوگ ما شاهد درگیری‌ و کشمکش‌های ساکنین این هتل برای سرقت یک کیف خواهیم بود که کاراکترهای نمایش از ابتدا تا انتهای اجرا ما را با آن همراه می‌کنند.

محمدعلی واعظ درباره نوشتن این متن و چگونگی رسیدن به این ایده گفت: “این سبک از نمایش که بر پایه ماسک و بدون دیالوگ اجرا می شوند در تمام دنیا وجود دارد و حتی در ایران هم ما تئاتر فیزیکال داریم، ولی تا به حال هیچوقت به این شکل اجرا نشده بود. من در دوران دانشجویی با این سبک از اجرا آشنا شدم و فهمیدم که این سبک و تئاترهای فیزیکال چه جهان بزرگی دارد. همان زمان بود که تصمیم گرفتم یک متنی با توجه به این سبک بنویسم که اجراگران بدون بیان حتی یک دیالوگ تماشگران را با خود همراه کنند.”

وی در رابطه با هدف خود برای اجرای این متن گفت: “من همیشه شیفته این سبک از اجرا بودم و همیشه جای خالی ماسک را در تئاتر ایران احساس می‌کردم که هیچ وقت آنطور که باید و شاید به آن پرداخته نشده بود. از همین رو خواستم یک مقدار نگاه ها را بیشتر به سمت ماسک و تئاتر فیزیکال بیارم. در واقع تئاترهایی با چنین سبک اجرایی می توانند همچون هنر موسیقی بهترین راه ارتباط بین نمایش های بین المللی باشند و می توان باور و اعتقاد خود را بدون بیان کلام با دیگر ملیت ها به اشتراک گذاشت.”

او در ادامه افزود: “این نمایش در دو سانس مجزا اجرا می شود که داستان در هر دو سانس یکی بود و تنها بازیگران هر سانس با دیگری متفاوت است. استقبال تماشگر و فروش بلیط با توجه با نبود بازیگر چهره به نسبت قابل قبول بوده است. البته چشم داشت مالی به اجرای تئاتر همیشه بین گروه های نمایشی بسیار کم رنگ بوده و هست.”

همچنین کسری هدات‌نیا، یکی از بازگیران این اثر درباره این اجرا گفت: “اجرای نمایش «هتل» کاری است که من خیلی جای آن را حداقل در سابقه اجرایی خودم خالی می‌دانستم و این کار اولین نمایش ماسکی و فیزیکالی من بود. هتل اجرایی به شدت پرفشار و سختی بود که تقریباً از بهمن ماه پارسال تمرینات این کار را شروع کردیم و به شخصه برای من جزو کارهایی محسوب می شود که در آن چه در رابطه با نقشی که بازی می‌کنم و چه فرم اجرا رضایت کامل دارم.”

یاسمن محمدیان نیز یکی دیگر از بازیگران این نمایش بود که درمورد چالش‌های بازی در این اثر گفت: “بیشتر سختی کار برای خود من در این نمایش ساخت کاراکتر پیرزنی بود که در طی حدود یک ساعت نمایش، با وجود ماسک و تحمل بازی با آن و همچنین تنها با اکت بدن، طنز و کمدی موقعیت را برای تماشاگران به نمایش بگذارم.”

سبا امیری از دیگر بازیگران این نمایش بود که درباره دلیل بازی در اجرای «هتل» گفت: “مهم ترین دلیلی که برای بازی و حضور در این پروژه داشتم تجربه این نوع از اجرا بود که بدون دیالوگ، تنها با ماسکی که اکت صورت‌اش ثابت بود به روی صحنه بروم و در کنار گروه اجرایی، بتوانیم داستان را صرفاً با بازی بدن به مخاطب انتقال بدهیم. اینکه خودم را دراین چالش قرار بدهم را دوست داشتم و برای دیدن بازخورد مخاطبین نیز هیجان داشتم. نمایش «هتل» نمایشی است که بدون شعار، دیالوگ‌های طولانی و خسته کننده و شوخی‌های سبک و سخیف از همان ابتدا به مخاطب اعلام می‌کند که قرار است یک ساعت از اتفاقات روزمره‌ دور شوید.”

در «هتل» علاوه بر کسری هدایت‌نیا، یاسمن محمدیان و سبا امیری، در سانس اول این نمایش میثم ‌فراهانی، علیرضا ‌سعادتی، بیتا ‌طایی، محمد ‌حداد ‌کاشانی، فریبا ‌بحری، امیرحسین ‌مشعوف، سعید ‌رضائی، سیدمحمدفاطمی، مهدی ‌حسن ‌نژاد  و امین ‌قنبری و در سانس دوم، امیر ‌رجبی، کسری ‌محمدی، شیما ‌حکیم ‌پور، حسین ‌ملامحمد، زهرا ‌شریعتمداری، امید ‌آدینه، نیوشا ‌بهرامی، گلاره ‌اکبری، معین ‌کشاورز، حسام ‌فنائی، حامد ‌شمسه، مجتبی ‌حصاری و مقداد براری به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان:  مسعود ‌ملکوتی ‌نیا، دستیاران کارگردان:  یاسمین حسن زاده و محمدجواد قلم‌کار، منشی صحنه:  نسترن ‌فلاح ‌نژاد و عرفان خادم، طراح ماسک و ساخت ماسک:  بهمن ‌صنیعی، طراح لباس:  آیدا ‌لطفی، دستیار لباس:  زهرا ‌حاجیانی، طراح صحنه:  رامتین رضایی، مدیر صحنه:  امیرعباس ‌مهدوی، مدیر اجرا:  امیرحسین ‌حجازی، موسیقی:  زهرا ‌شریعتمداری، عکاس:  رضا ‌جاویدی، طراح گرافیک:  امین قنبری، طراح تیزر و انیماتور تیزر:  مانی ‌قبولی ‌خوشرو، فیلمبردار و تدوین تیزر:  حمیدرضا محمدی.

نمایش «هتل» اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳، در سالن شماره دو عمارت ارغوان هرشب در دو سانس ساعت ۱۹:۰۰ و ۲۱:۰۰ به روی صحنه می رود.

سینماخانه / خبرنگار: علیرضا شاه حسینی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار