رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April
بدرقه "جان‌بخش کلاه قرمزی" به آرامگاه ابدی

سکوت تئاتری‌ها به یاد دنیا فنی‌زاده

جامعه تئاتری در شب فراغ دنیا فنی‌زاده نمایش های خود را با یک دقیقه سکوت به وی تقدیم کردند. شب گذشته هنرمندان تئاتری نمایش های خود را به یاد دنیا فنی‌زاده با یک دقیقه سکوت آغاز کردند. گروه تئاتر این روزها به یاد  زنده‌یاد دنیا فنی زاده اجرای شب گذشته نمایش«آیس‌لند»را به این هنرمند تقدیم […]

جامعه تئاتری در شب فراغ دنیا فنی‌زاده نمایش های خود را با یک دقیقه سکوت به وی تقدیم کردند.

شب گذشته هنرمندان تئاتری نمایش های خود را به یاد دنیا فنی‌زاده با یک دقیقه سکوت آغاز کردند.

گروه تئاتر این روزها به یاد  زنده‌یاد دنیا فنی زاده اجرای شب گذشته نمایش«آیس‌لند»را به این هنرمند تقدیم کردند. احسان کرمی در پایان نمایش اجرا را به زنده‌یاد دنیا فنی‌زاده، هنرمند تازه درگرشته تئاتر عروسکی و عروسک‌گردان تقدیم کرد‌.

کرمی که در مجموعه «کلاه قرمزی»با فنی زاده همکار بود، در پایان اجرا روی سن حاضر شد و عنوان کرد: متأسفانه امروز مطلع شدم که دنیا فنی زاده هنرمند دوست داشتنی دارفانی را وداع گفته است. از اینکه وی ما را تنها گذاشته بسیار متأسفم و اجرای امشب را از طرف گروه تقدیم به او می کنیم. لازم به ذکرست که نمایش«آیس‌لند»نمایش‌نامه‌ای دیدنی از نیکولاس بیلون برای نخستین‌بار در ایران به کارگردانی آیدا کیخایی در  تئاتر باران اجرا می‌رود.

آزاده صمدی،احسان کرمی و فهیمه امن زاده در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

آتیلا پسیانی نیز نمایش «دیابولیک: رومئو و ژولیت» خود را با یک دقیقه سکوت به هنرمند فقید جهان عروسک ها تقدیم کرد. او با یاد کردن از او، با ذکر احترام به روان یک همکار از حضار در سالن تقاضای یک دقیقه سکوت کرد.

2321480

همچنین امروز صبح مراسم تشییع زنده یاد دنیا فنی زاده در خانه سینما ساختمان خیابان وصال برگزار شد.

در این مراسم مرضیه محبوب، حمید جبلی، ایرج طهماسب، حبیب رضایی، محمد بحرانی، امیرسلطان احمدی،‌ بنفشه بدیعی، محمد اعلمی،‌ محمد لقمانیان، اکبر زنجان پور، ستاره اسکندری، حامد زحمت کش، عادل بزدوده، علی اعتصامی فر، مازیار میری، همایون اسعدیان، سعید پورصمیمی، فرامرز روشنایی، احسان کرمی، خسرو احمدی، ایرج نوذری و … حضور داشتند.
وداع ناگهانی و زودهنگام این هنرمند با دنیای فانی، بسیاری از هنرمندان را در بهت و ناباوری فرو برد.
دنیا فنی زاده عروسک‌گردان کلاه قرمزی بود که در این سال‌ها به این شخصیت عروسکی و خیلی از عروسک‌های دیگر جان بخشید و لحظاتی ناب را در ذهن تک تک کودکان دیروز و امروز ثبت کرد.
در ابتدای مراسم تشییع پیکر این هنرمند، پیام تسلیت و دلنوشته فاطمه معتمدآریا خوانده شد و پس از آن احسان کرمی نیز از طرف گروه سازنده «کلاه قرمزی»، حمید جبلی و ایرج طهماسب پیام تسلیت را خواند.
بخشی از پیام آن‌ها به این شکل بود:  دنیا فنی زاده روش فرشته‌ها را در پیش گرفت؛ شریف و نجیب بود و بدون هیچ چشمداشتی کار می‌کرد.

فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینما در این مراسم گفت: «دنیا» همه بهانه‌ها را برای غمگین بودن داشت اما غمگین نبود. همه بهانه‌ها را  برای منفعل شدن داشت اما دست از تلاش بر نداشت. هیچکس او را بدون خنده ندید؛ حتی در لحظه‌های درد هم با لبخند خدارو شکر می‌کرد و او درس زندگی به ما داد. امیدوارم پسرانش و همسرش در عرصه سینمای کودک این درس را به ما بدهند.

وی گفت: دوستانش او را در مسیر بیماری و کار تنها نگذاشتند و خوب می‌دانند، جای خالی او فقط به مانندش رفتار کردن پر می‌شود. حالا از شما می‌خواهم به احترام او، کارها و … با دست زدن و شادی بدرقه‌اش کنید.

منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما بیان کرد: «دنیا»ی عزیز امیدوارم از این پس یاد تو از خاطر دوستانت نرود که چنین هم نخواهد شد. از اینجا که ایستاده‌ام یک جمعیتی که به عشق یکی از  پنهان ترین هنرمندان سینمای کودک جمع شده‌اند، می‌بینم. از شما متشکرم که به سینما ارج می‌نهید و دنیا را به عنوان یکی از هنرمندان بزرگ بدرقه می‌کنید.

وی ادامه داد: این هنرمندان با عشق و جان برای سینما کار می‌کنند. به بهانه دنیا سپاسگزار تمام خواهران و بانوان ایران هستم. آنها که نقش والایی را ایفا می‌کنند. امروز را به بانوان سینما تقدیم می‌کنیم. یادمان باشد این جمع آینده کودکانمان را می‌سازند.

شاهسواری اظهار داشت: این جمع نمادی از یک حیثیت، هویت و ارادت است و شما به هویت فرهنگی ما احترام گذاشتید و در اینجا حاضر شدید. به یاد داشته باشید سالها بعد همین عکسها و سخنها برای کسانی که جایگزین بهتری از ما هستند باقی ‌می‌ماند.

شاهسواری خاطرنشان کرد: سینمای ایران مسلط و پایدار است و این را به یمن هنرمندانی دارد که در آن کار کردند. از پرویز تا دنیای فنی‌زاده.
مرضیه محبوب عروسک‌گردان «پسر خاله» و دوست دیرینه دنیا فنی زاده بیان کرد: دنیا عاشق کارش بود و با تمام بی مهری‌ها عاشقانه کار کرد. من و دنیا پشت عروسکها با هم زندگی کردیم، بزرگ شدیم، اشک ریختیم و خندیدیم. یادش همیشه گرامی است.

شادی پورمهدی هم گفت: او زنده است و در ذهن و روح ما زنده خواهد ماند. الان چشم امیدم به دو فرزند اوست و همیشه بوی او را خواهند داد.
وی افزود: باورم نمی‌شد پس از جراحی اول ۱۰ سال پیش، آن همه روحیه و شادی داشته باشد. این شادی ادامه داشت تا لحظه آخری که در بیمارستان بود. عشق ورزیدن به زندگی و سخره گرفتن مرگ بزرگترین درس زندگی برای من بود که از او گرفتم. او عقب نرفت، حتی زمانی که عقب رانده شد.
ایرج نوذری هم در این مراسم اظهار داشت: از این اتفاق غافلگیر شدم. اولین باری است که پشت تریبون یخ کرده‌ام. دنیا خود عشق و به قول خانواده‌اش نمک زندگی بود. اگر بیش از ۱۰ سال پس از شروع بیماری زنده ماند، به خاطر روحیه شاد او بود. به طوری که کسی باور نمی‌کرد او بیمار است.
گفتنی است؛ پیکر زنده‌یاد دنیا فنی‌زاده پس از تشییع از مقابل خانه سینما برای تدفین در قطعه هنرمندان به بهشت زهرا (س) منتقل شد.
برابر هماهنگی انجام شده با خانواده محترم زنده یاد مهین بزرگی (پیشکسوت عرصه گویندگی و دوبله سینما و تلویزیون)،  دنیا فنی زاده در طبقه فوقانی مزار این هنرمند آرام خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار