رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

پیرمرد بداخلاق اما مهربان فیلم بی بی چلچله تا پیرمرد لجوج ترکمن صحرای فیلم شیلات، همه گواه توانایی بازیگری محبوبی است که یک سال پیش دنیای فانی را ترک کرد. اگر او زنده بود امروز شمع ۸۴ سالگی فوت می‌کرد. او ثروتمندترین بازیگر از نظر تنوع نقش بود. داود رشیدی فعالیت حرفه ای خود در […]

پیرمرد بداخلاق اما مهربان فیلم بی بی چلچله تا پیرمرد لجوج ترکمن صحرای فیلم شیلات، همه گواه توانایی بازیگری محبوبی است که یک سال پیش دنیای فانی را ترک کرد. اگر او زنده بود امروز شمع ۸۴ سالگی فوت می‌کرد. او ثروتمندترین بازیگر از نظر تنوع نقش بود.

داود رشیدی فعالیت حرفه ای خود در مقام یک بازیگر را از سریال «هوس» آغاز کرد. از دهه ۵۰ به بعد حجم آثارش او را به بازیگری فعال و پرکار تبدیل کرد و حضورش در فیلم‌های خاطره انگیز «هزار دستان»،«گل پامچال»، «کمال‌الملک» و «کوچک جنگلی» از او را در نگاه مردم، یک هنرمند بی‌بدیل ساخت.

رشیدی در میان افرادی که در دهه ۶۰ نیز به دنیا آمده‌اند یک سوپراستار کم‌نظیر شناخته می‌شود، حضورش در هر نقشی که ایفا می‌کرد از مفتش گرفته تا دیکتاتور چنان تماشاگر را در قاب جادویی تلویزیون مبهوت می‌کرد که شخصیت اصلی‌اش فراموش می‌شد. در سریال «گرگ‌ها»، «کرکس‌ها می‌میرند»، «گل‌های داوودی» دلنشین و به یادماندنی است.

جدای از حضور و همکاری‌اش با کارگردانان بنام و شناخته شده‌ای چون علی حاتمی و داوود میربافری، بازی او در نقش رضا شاه در «فیلم کمال‌الملک»، بازی در نقش مستوفی الممالک در فیلم «کوچک جنگلی»، بازی در نقش «ابن جبله» در فیلم «عطر گل یاس» همه نمونه‌های بارزی از توانایی‌های بازیگری رشیدی است.

او که در آثار تاریخی زیادی چون «امام‌علی» «ولایت عشق» و «معصومیت از دست رفته» ایفای نقش کرده، در دهه ۷۰، با بازی در مجموعه‌های تلویزیونی چون «آوای فاخته»، «آخرین ستاره شب» ، «خاله خانوم» حضور داشت توانست مهارت‌های بازیگری‌اش در کاراکترهای مختلف را بیش از پیش اثبات کند.

 

تلاشش تا این اواخر غیرقابل باور بود و با بازی قوی‌اش در سریال پرطرفدار «کلاه‌پهلوی»، یکی دیگر از آثار درخشانش در دهه ۹۰ را در کارنامه هنری ثبت کرد.

دامنه فعالیت‌های زنده یاد رشیدی به فیلم و سینما محدود نمی‌شود چراکه او از کارگردانان و بازیگران حرفه ای تئاتر کشور نیز بوده است. او نمایش « پیروزی در شیکاگو» را کارگردانی و بازی کرده است و در سال ۱۳۸۹ نیز نمایش « منهای دو» را به اجرا در آورد «آقای اشمیت کیه؟» آخرین اثر نمایشی وی بود که در تماشاخانه ایرانشهر نیز اجرا شد.

او در تله‌تئاتر‌های «سیسیل یا مکتب پدران»، «در جزیره‌ای غریب» بازی کرد و کارگردان هنری تله تئاترهای «سیزیف و مرگ»، «دیکته و زاویه»، «ریچارد سوم»، «صدایی در لیوان»، «خوشا به حال بردباران» و«همفر» را برعهده داشته است. همچنین تله‌ فیلم«رؤیا» آخرین فعالیت هنری او در عمر ۸۴ ساله‌اش بود.

داوود رشیدی حائری اصالتا بابلی است. او در ۲۵ تیرماه ۱۳۱۲، در تهران چشم به جهان گشود و با بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون ایران نشان درجه یک فرهنگ و هنر از آن خود کرد. او از هم دوره‌های جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، محمد علی کشاورز و علی نصیریان است و با همکاری آنها در آثار بسیار زیادی همکاری داشته است.

وی همچنین گروهِ تئاترِ امروز را پایه‌گذاری کرد که هنرپیشگانی همچون پرویز فنی‌زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، سوسن تسلیمی، به عضویت در این گروه درآمدند.

رشیدی همسر احترام برومند است و دارای دو فرزند به نام لیلی و فرهاد است. داود رشیدی اواخر عمر پربار خود بیمار بود و احترام برومند به طور خستگی ناپذیر از او پرستاری کرد. احترام برومند برای کودکان سالهای گذشته یادآور خاطرات خوب کودکی است، اجرای برنامه کودک او فراموش نشدنی است و البته نقش کوتاه او در فیلم فروشنده نیز.

از دو فرزند او تنها لیلی راه پدر و مادر را در هنر و بازیگری ادامه داده است.

زنده یاد داوود رشیدی ۵ شهریور ۱۳۹۵ بر اثر ایست قلبی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار