رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • الأحد ۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 16 June

۷۷۲۱۲ شهریور ۱۴۰۰ ۵ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

کودکی به مبارزه ماسک‌های عجیب می‌رود

«در ستایش یک رنگ» عنوان انیمیشنی به کارگردانی مسعود قدسیه و از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که در آن کودکی به مبارزه با آلودگی شهر می‌پردازد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نقل از تسنیم، مسعود قدسیه درباره جدیدترین اثر […]


فیلم کوتاهی که ماهایا پطروسیان بازی و کارگردانی کرد

ماهایا پطروسیان به همراه امیر توده روستا فیلم کوتاه «یه روز قشنگ برفی» را کارگردانی کرده است. فیلمی که بازی در آن را هم برعهده داشته و در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نقل […]


«گلدانهای زمستانی» آیدا پناهنده در پلتفرم «ودیو»

فیلم کوتاه داستانی «گلدانهای زمستانی» به کارگردانی آیدا پناهنده و از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پلتفرم «ودیو» قابل مشاهده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نقل از ایلنا، «گلدانهای زمستانی» عنوان فیلم کوتاهی از آیدا پناهنده است که همزمان […]


بابک حمیدیان و هشداری برای آیندگان

بابک حمیدیان با حضور در فیلم کوتاه داستانی «حقیقت مجازی» به کارگردانی نگار آذربایجانی هشداری به آیندگان داده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نقل از سوره مهر، «حقیقت مجازی» عنوان فیلم داستانی کوتاهی به کارگردانی نگار آذربایجانی است که در مرکز گسترش […]


طرح یک دغدغه محیط‌ زیستی در«گوبانگی»

مهدی صدیقی از ساخت انیمیشنی محیط زیستی با عنوان «گوبانگی» با سرمایه گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خبر داد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، صدیقی درباره جدیدترین انیمیشن خود که با کارگردانی مشترک علی فتوحی به تازگی آماده نمایش شده است، توضیح […]


تاثیر نوستالژی بر زندگی آدم‌ها «برگشت ناپذیر» است

انیمیشن «برگشت‌ ناپذیر» به کارگردانی شیدا کاشی و از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با موضوع تاثیر نوستالژی بر زندگی آدم‌ها آماده نمایش شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شیدا کاشی درباره جدیدترین اثر خود توضیح داد: «برگشت‌ ناپذیر» با تکنیک دو […]


عروسک‌های غول‌پیکر در نمایش محیط‌زیستی

نمایش محیطی (خیابانی) «دریا، زمین ماهی‌هاست» با بهره‌ از تکنیک عروسک‌های غول‌پیکر ویژه مخاطبان کودکان و نوجوانان در پیگیری برنامه ارائه فیلم‌تئاترهای جدید در تلویزیون تئاتر ایران در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. دریا، زمین ماهی‌هاست یک نمایش عروسکی ایرانی به کارگردانی فاطمه بحرینی و با موضوع محوری محیط زیست است که پیش‌تر در سال ۱۳۹۹ در منطقه آزاد […]


تالارهای موزه سینمای ایران باز شد

تالارهای موزه سینما با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ضوابط ابلاغی فعالیت خود را از سر گرفت. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی موزه سینما، با توجه به قرارگیری شهر تهران در وضعیت نارنجی کرونایی و بر اساس اعلام اداره ‌کل موزه‌های وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فعالیت تالارهای این مجموعه […]


سینماهای بدهکار از اکران فیلم جدید محروم شدند

بر اساس مصوبه جدید شورای صنفی نمایش، سینماهای بدهکار از اکران فیلم جدید محروم شدند. مرتضی شایسته سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره جلسه امروز ۲۸ شهریورماه این شورا گفت: جلسه امروز شورای صنفی به مسائل مابین تهیه‌کنندگان و صاحبان سینما پرداخت و به سینماداران درباره بدهی به فیلم‌ها تذکر داده شد. او افزود: سینماداران بسیار […]


اسامی پذیرفته‌شدگان پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در دو بخش «ایده» و «فیلم» اعلام شد

فهرست اسامی ۲۶ ایده و ۲۲ فیلم پذیرفته شده در «پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» اعلام شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اسامی ۲۶ ایده پذیرفته شده در بخش «ایده» و ۲۲ اثر پذیرفته شده در بخش «فیلم» برای شرکت در پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...