رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • الأحد ۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 16 June

۷۷۲۱۲ شهریور ۱۴۰۰ ۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

نخستین تصویر محسن تنابنده در «قهرمان»

همزمان با انتشار نقدی جدید بر فیلم «قهرمان» ساخته جدید فرهادی، از نخستین تصویر محسن تنابنده در این فیلم سینمایی نیز رونمایی شد. منتقد وب‌سایت «ای وی کلاب» پس از تماشای فیلم «قهرمان» در فستیوال فیلم تورنتو، نوشت: هر جشنواره ای یا باید با فیلمی از اصغر فرهادی شروع شود یا با فیلمی از او […]


اکران رایگان ‌فیلم‌تئاتر «عقل صورتی» به مناسبت آغاز سال تحصیلی

هم‌زمان با روز اول مهر و در آستانه بازگشایی مدارس، فیلم تئاتر «عقل صورتی یا مدادی که فقط مشق می‌نوشت» به مدت ۳ روز در پایگاه مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،‌ رایگان اکران خواهد شد. به نقل از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،  نمایش عقل صورتی یا مدادی که فقط مشق می‌نوشت به نویسندگی […]


حضور «پا به توپ» در جشنواره چک

مستند «پا به توپ» به کارگردانی حدیث جان‌بزرگی جشنواره جمهوری چک به نمایش درمی‌آید. مستند پا به توپ به کارگردانی حدیث جان بزرگی در بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی Liberec جمهوری چک به نمایش درمی‌آید. این جشنواره از ۳۰ سپتامبر تا ۱۰ اکتبر برابر با هشتم تا هجدهم مهر در شهر لیبِرک برگزار می‌شود و حامی آن فدراسیون بین‌المللی […]


«برادرانِ آبتنی» آماده نمایش شد

با پایان مراحل ساخت، پوستر فیلم کوتاه «برادرانِ آبتنی» ساخته سروش البخشی نائینی با طراحی روژان ایرجی، رونمایی شد. به‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «برادران آبتنی» به‌کارگردانی سروش البخشی نائینی و تهیه‌کنندگی  انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر آبادان) و سروش البخشی نائینی با اتمام مراحل فنی؛ آماده نمایش شد. فیلم کوتاه […]


«یک قطعه عکس» در راه آرژانتین، هند و آمریکا

فیلم کوتاه «یک قطعه عکس» به‌کارگردانی عمار آقایی از فیلم‌سازان عضو انجمن سینمای جوانان لاهیجان در سه جشنواره بین‌المللی حضور دارد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «یک قطعه عکس» به‌کارگردانی عمار آقایی در بخش اصلی جشنواره‌های بین‌المللی BUEIFF Channel کشور آرژانتین، Crossing Poetic International Film festival […]


تبریک مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به رضا فهیمی

سیدصادق موسوی به دنبال معرفی فیلم کوتاه «سفیدپوش» به اسکار ۲۰۲۲ یادداشتی را در تبریک به رضا فهیمی نویسنده و کارگردان این اثر منتشر کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در متن سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران که به مناسبت معرفی فیلم کوتاه «سفیدپوش» به […]


تولید فیلم کوتاه «مامان خورشید»

فیلم کوتاه «مامان خورشید» به‌نویسندگی و کارگردانی احمد یوسفی پس از طی مراحل فنی آماده پخش شد. ‎این فیلم کوتاه مستقل و ادای دینی است به سینما و تصویر؛ در دنیایی که انسان‌ها تنها و تنهاتر می‌شوند در دوران اپیدمی، هرکدام از ما سهمی را در گذران این شرایط برعهده گرفته‌ایم. در این میان سینما […]


رقابت «جای خالی» در جشواره فیلم کوتاه دانشجویی داکا

فیلم کوتاه داستانی «جای خالی» ساخته امیر صدقی به سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی داکا (FIIUSF)  راه پیداکرد. به‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، انجمن فیلم دانشگاه داکا DUFS با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان UNHCR سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دانشجویی داکا […]


اوج درباره زمان اکران «لباس شخصی» تصمیم می‌گیرد

کارگردان فیلم «لباس شخصی» از تصمیم‌گیری سازمان رسانه‌ای اوج درباره زمان اکران این فیلم سینمایی خبر داد. شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی، پروانه نمایش فیلم سینمایی «لباس شخصی» را در شهریور ماه سال گذشته صادر کرد. یک سال از صدور پروانه نمایش این فیلم می‌گذرد، اما این فیلم سینمایی هنوز اکران عمومی نشده است. امیرعباس […]


«پری‌سا» به اکران آنلاین رسید

اکران آنلاین فیلم سینمایی «پری‌سا» به کارگردانی محمدرضا رحمانی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی آغاز شد. اکران آنلاین فیلم سینمایی «پری‌سا» به کارگردانی محمدرضا رحمانی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی از روز گذشته ۲۸ شهریورماه آغاز شده و نسخه اینترنتی این فیلم در دسترس مخاطبان است. در خلاصه داستان فیلم سینمایی «پری‌سا» آمده است: «پری‌سا دختر جوان […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...