- پنجشنبه 4 آذر 1400 - 20:10
- کد خبر : 82570
- نمایش خانگی
سریال «جزیره» که این روزها از «فیلیمو» در حال پخش است، با ضعفهای فاحش محتوایی و ساختاری و به گفته اکثر منتقدان یکی از بدترین سریالهای چند سال اخیر است. آثار به نمایش درآمده در شبکه نمایش خانگی در ماههای اخیر حرفوحدیثهای فراوانی داشتند. در بسیاری از سریالها و برنامههایی که از طریق پلتفرمهای آنلاین […]
سریال «جزیره» که این روزها از «فیلیمو» در حال پخش است، با ضعفهای فاحش محتوایی و ساختاری و به گفته اکثر منتقدان یکی از بدترین سریالهای چند سال اخیر است.
آثار به نمایش درآمده در شبکه نمایش خانگی در ماههای اخیر حرفوحدیثهای فراوانی داشتند. در بسیاری از سریالها و برنامههایی که از طریق پلتفرمهای آنلاین به نمایش درآمدند، حاشیههای مربوط به آنها بر اصل داستان چیره شده و کمتر توجهی به ساختار فنی و مضمون محتوای آنها میشود.
حذف سریال «قبله عالم» پس از پخش هفت قسمت، حذف قسمتی از برنامه گفتوگومحور پژمان جمشیدی به دلیل ایرادات نظارتی، قطع ناگهانی پخش سریال «خاتون» به بهانه رسیدن به نیمفصل و… تنها چند نمونه ساده از حواشی مربوط به آثار پخششده در رسانههای مجازی است. آثاری که گویا توجه ویژهای به حواشی دارند و برای ایجاد آنها یا موجسواری روی حاشیههای ایجاد شده، برنامهریزی دقیقی دارند.
جدا از این مجموعهها که پخش آنها با مشکل مواجه شده، آثار در حال پخش پلتفرمهای اینترنتی نیز خالی از اشکال نیستند و اکثر آنها از نظر محتوایی و ساختاری با ضعفهای فاحشی مواجهند. در ماههای گذشته برنامههای اینترنتی بهعنوان نقشه اصلی رسانههای جدید مطرح بودند و هر بازیگری یک برنامه اختصاصی برای خود در این شبکههای جدید راهاندازی میکرد. (گویا چند برنامه جدید با سلبریتیهای جدیدتر هم در راه است) امروز اما اوضاع برنامهسازی در این رسانهها اصلا خوب نیست و سریالها هستند که حرف اصلی را در پلتفرمهای جدید، میزنند.
«نماوا» و «فیلیمو» بهعنوان مدعیان پرچمداری در میان رسانههای شبکه نمایش خانگی، این روزها تمام تمرکز خود را روی سریالهای تولیدشدهشان گذاشتهاند و جدا از تبلیغات محیطی، شهری و رسانهای مختلف، فیلمها و سریالهای خارجی را هم بهعنوان دورچینِ محصولات جدیدشان به مخاطب میفروشند. با توجه به اینکه حداقل پنج قسمت از سریالهای جدید این دو پلتفرم به نمایش درآمده است، در قالب چند گزارش به نقد فنی سریالهای رسانههای جدید میپردازیم، سریالهایی که با تمام ادعا و موجسازیهای تبلیغاتی اما ضعفهای انکارناپذیری دارند.
در گزارش قبل به سریالهای پخش شده از «نماوا» پرداختیم و امروز قصد داریم تا یکی از سریال اصلی و تولیدی «فیلمیو» را بررسی کنیم، سریال «جزیره» به کارگردانی سیروس مقدم. در روزهای آتی سریالهای «نیسان آبی» و «میدان سرخ» را نیز زیر ذرهبین نقد قرار میدهیم.
جزیره
کارگردان: سیروس مقدم
تهیهکننده: منوچهر محمدی، امیرحسین حیدری
بازیگران: امیر مقاره، محمدرضا فروتن، میترا حجار، هنگامه قاضیانی، حسام منظور، غزل شاکری، شادی مختاری، اکبر زنجانپور، بیتا فرهی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر و…
تعداد قسمتهای پخش شده: ۵
آخرین اثر سیروس مقدم را میتوان نامزد اصلی عنوان بدترین سریال سال معرفی کرد، سریالی که اکثر اجزای آن ضعفهای فاحشی دارند و میتوان راجع به هرکدام از آنها، مقالات بلندبالایی نوشت، مقالاتی که حتی میتواند جنبه آموزشی برای دوستداران ورود به عرصه سریالسازی داشته باشد. به این صورت که با اشتباهات فنی موجود در این سریال (که کم هم نیستند) آشنا میشوند و یاد میگیرند که اگر روزی قصد ساخت اثری را داشتند، از این موارد استفاده نکنند.
برای شروع از سکانس اول قسمت اول آغاز میکنیم، جایی که میبینیم جلسه دادگاه است و دختر جوانی به نام صحرا صراف بهعنوان خبرنگار اقتصادی، در جایگاه متهم قرار میگیرد تا از خود دفاع کند. اما بدون هیچ توضیح و دلیلی، فضای سریال ناگهان سوررئال میشود، زنان و مردانی که چهرهشان را با ماسک پوشاندند، کل فضای دادگاه را اشغال میکنند و بعد همان افراد، این خبرنگار را تعقیب میکنند و پس از چند ثانیه تعقیب و گریز مشخص میشود که این تصاویر مربوط به خواب این شخصیت بوده.
این سکانس، پیش از انتشار سریال هم در فضای مجازی منتشر شده بود و برخی بر این باور بودند که قرار است یک اثر فانتزی از مقدم ببینیم. اما هرچه جلوتر رفتیم با قصه، شخصیتها و روابط بین آنها آشنا شدیم و تا به امروز که پنج قسمت از این سریال پخش شده، هنوز مشخص نیست که آن سکانس اولیه در قسمت اول و آن دادگاه کذایی قرار بود چه چیزی را در بدو ورود به مخاطب القا کند. سکانسی اصطلاحاً «اگزجره» که ربطی هم به حال و هوای سریال ندارد و به نوعی وصله ناجوری در ابتدای کار محسوب میشود.
اما ضعفهای محتوایی این سریال به قدری زیاد است که میتوان از چنین سکانس بیربطی بهسادگی گذشت. نخستین مسئله که شاید برای تماشاگر عادی این سریال چیز مهمی نباشد، اما اهل فن بهسادگی از آن نمیگذرند این است که نویسنده، کارگردان و بازیگر نقش خبرنگار در این اثر، چیزی راجع به شغل خبرنگاری و مناسبات آن نمیدانند و تعریف بهشدت اشتباهی از اهالی رسانه به تصویر کشیدهاند. ما در ابتدا میبینیم که این خانم خبرنگار اقتصادی است، اما در همان دقایق ابتدایی مشخص میشود که برای پوشش مسابقات والیبال ساحلی به کیش میرود! کدام رسانه در کجای جهان، یک خبرنگار اقتصادی را که چند پرونده در دادگاه علیه او تشکیل شده و چهره موجهی از آن رسانه نیست، برای پوشش مسابقات ورزشی میفرستد؟
منبع: آنا
نظرات