رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 21 خبر


  • سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 30 April
  • پنجشنبه 30 دی 1395 - 16:27
  • کد خبر : 3306
  • تئاتر
  • چاپ خبر : گفتگو با روزبه حسینی به بهانه پایان اجرای نمایش “دیوان تئاترال”

دیوان تئاترال نمایشی موزیکال که به قلم محمود استاد محمد که “رویا نونهالی” چندی پیش درخصوص اجرای آن در یادداشتی  عنوان کرده بود: “نیاز مهم زندگى ست، دیدن نمایش. مغتنم است، تماشاى تجربه ى خود در لباسى دیگر. مهم است، گوش دادن به ترانه، خوانش احوال خود در نواى دیگرى، جالب است. شنیدن قصه لازم […]

دیوان تئاترال نمایشی موزیکال که به قلم محمود استاد محمد که “رویا نونهالی” چندی پیش درخصوص اجرای آن در یادداشتی  عنوان کرده بود: “نیاز مهم زندگى ست، دیدن نمایش. مغتنم است، تماشاى تجربه ى خود در لباسى دیگر. مهم است، گوش دادن به ترانه، خوانش احوال خود در نواى دیگرى، جالب است. شنیدن قصه لازم است، فهمیدن راز خود در روایت دیگرى. فایده دارد. ممکن است، گذر از فاصله ى خود با دیگرى. از قصه اى به قصه اى و چه خوب که این قصه ایرانى است، در کالبدِ نمایش ایرانى. از نوایى به نوایى، که چه خوب که ایرانى است و بومى و نقطه ى اتصال، راوى است، با زخمه زدن روزبه مهر بر دو تار و مقام خوانىِ او، تا احوالت، از حالى به حالى دیگر رونده باشد.”

16

 

به بهانه پایان اجرای نمایش دیوان تئاترال، سینماخانه گفتگوی کوتاهی با روزبه حسینی کارگردان این نمایش داشته است. وی درخصوص اجرای این نمایش چنین عنوان کرد: دیوان تئاترال دومین اجرای من از نمایشنامه های استاد محمد می باشد که با توجه به دوستی همراهی من با ایشان از زمان نگارش این نمایشنامه و از آنجایی که آرزوهای استادمحمد در اجرای اولیه این اثر میسر نشد و همچنین علاقه شخصی من به موسیقی به عنوان یکی از عناصر نمایش و تجربه های پبیشینم در اجرای نمایش های موزیکالی همچون “سهراب، اسب و سنجاقک” بیژن مفید، “حکایت الکتریک عاشق” و “آنچه می شنوید ساز کج کوک سکوت است” ، تصمیم گرفتم این نمایشنامه را به صحنه ببرم. ضمن اینکه کار پژوهش نظری و عملی (اجرای صحنه) بخشی جدی در برنامه های گروه ما دارد.

برای اجرای این نمایش حدود ۶۰ جلسه تمرین داشتیم. ابتدا روی قطعات موسیقی نمایشنامه کار شد و سپس حرکات و میزانسن و چیدمان به کار اضافه شدند. همچنین بیشتر صحنه ها از قبل توسط خودم طراحی و تصاویر طراحی حرکت آن (Storyboard) تهیه و قطعاتی از نمایش انتخاب و به آهنگساز گروه آقای ” کاوه کاتب ” برای آهنگسازی ارائه شد، که با تلفیق موسیقی جاز، پاپ و کلاسیک و با کمک روزبه مهر (دوتارنواز) ، پویا نوروزی (گیتاریست) و خانم آیدا روزبهانه (خواننده و نوازنده سازهای افکتیو) موسیقی نمایش کاملتر شد. ضمن اینکه بازیگران نمایش در زمینه خوانندگی و اجرای موسیقی دارای مهارت هستند و کمک بسیاری در ترکیب سازی بین کلام و آواز بوده است. در این نمایش شیوه پردازی صحنه، روایت، چیدمان صحنه،بازیگری، زیبائی بصری، نور و طراحی لباس و قصه درکنار موسیقی از ارکان اصلی نمایش موزیکال می باشند و نه صرفاً تاکید بر موسیقی در اجرا.

16

در این نمایش علی رضا دری (مش ببول. اواز)، رؤیا بختیاری (خانم بالا. آواز)، نرگس امینی (گلنسا. آواز)، پژند سلیمانی (آفتاب.آواز) ، مروارید مهر (مهتاب. نوازنده ویلون.آواز)،  رضا علوی (میراب)، حمید خوش‌نویس (فرهاد)، سهیل بابایی (یاقوت. آواز)، ماندانا جبّاری (سرور. آواز)، علی افشاری (جارچی)، نسترن عاشوری (قاصدک. آواز) همراه با مقامی خوانی و دوتارنوازی ِ روزبه مهر  در نقش پهلوان به ایفای نقش پرداختند.

سینماخانه / خبرنگار: محسن رودباری _ عکاس: پگاه آقامیرزایی

 

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار