رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

خرداد ۱۳۹۴ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

در ماه مبارک رمضان چه فیلم هایی روی پرده می روند

«گینس»، «عصر یخبندان»، «از رییس جمهور پاداش نگیرید»، «یاسین» و «اعترافات ذهن خطرناک من» آثاری هستند که اکران ماه رمضان را به خود اختصاص داده اند.خبرگزاری مهر – گروه هنر: هرچند در گذشته سینماگران بر این باور بودند که اکران ماه مبارک رمضان از جمله اکران های سوخته برای سینما به شمار می رود و […]


«نقش نگار» بعد از عید فطر اکران می شود

علی عطشانی از اکران فیلم سینمایی «نقش نگار» بعد از عید فطر خبر داد.علی عطشانی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «نقش نگار» بدون هیچ تغییری اکران می شود، گفت: در نظر داریم تا این فیلم سینمایی را بعد از عید فطر در سینماهای تهران اکران کنیم. وی […]


تلویزیون دیگر «رادیو هفت» ندارد/ توضیح مدیر شبکه آموزش

در حالیکه عوامل برنامه «رادیو هفت» اعلام کردند میزان تغییرات درخواستی شبکه آموزش آنقدر زیاد بوده که ادامه ساخت «رادیو هفت» را غیرممکن کرده است، مدیر شبکه آموزش در همین راستا توضیحاتی ارائه داد.  «رادیو هفت» یکی از برنامه های پرمخاطب شبکه آموزش بود که توانست علاقمندان زیادی را از طیف های مختلف مردم به […]


ساخت فیلم سینمایی درباره مرتضی پاشایی منتظر پروانه ساخت

ضیاءالدین دری اعلام کرد منتظر دریافت پروانه ساخت یک فیلم سینمایی درباره زندگی زنده‌یاد مرتضی پاشایی است. سیدضیاءالدین دری فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما و تلویزیون درباره کارهای تازه خود اعلام کرد: این روزها پیگیر ساخت سریال یا فیلمی درباره زندگی حضرت زینب (س) هستم و مذاکرات درباره این اثر را دنبال می‌کنم. وی همچنین گفت: […]


«لیلا بلوکات» به عنوان سفیر سلامت جهانی «ام اس» منصوب شد.

لیلا بلوکات سالهاست فعالیت‌های انسان دوستانه را در میان فعالیت هنری خود گنجانده است و حمایت از بیماری‌های سرطانی، سندرم دان، کودکان معلول، کودکان یتیم حمایت از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست را جزء وظایف انسانی و اجتماعی خود می داند. وی مدتی است به صورت مستمر با سازمان «ام اس» همکاری داشته و با بسیاری […]


تعطیلی کافه رادیو با درگذشت مهران دوستی / چارسو جایگزین «کافه رادیو» می شود

مدیر رادیو جوان به برنامه «چارسو» اشاره و بیان کرد که این برنامه به جای «کافه رادیو» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵روی آنتن می رود. علی سیفی با اشاره به برنامه «کافه رادیو» و مشخص شدن جایگزین آن بیان کرد: «کافه رادیو» یک برنامه فرهنگی بود و حالا که مهران دوستی دیگر در میان […]


حراج تهران با اجرای رضا کیانیان برگزار شد/فروش تابلوی سهراب ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

چهارمین حراج تهران با فروش تابلویی از سهراب سپهری با قیمت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رکورد همه حراج های تاریخ ایران زده شد و فروش کل ۲۱ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان بدست آمد. روز گذشته جمعه ۸ خرداد ماه حراج تهران مثل گذشته با اجرای رضا کیانیان همراه بود و با حضور جمعی […]


«عاشقانه‌های نا آرام» با فروتن و نیکی کریمی به صحنه می‌رود

قرار است در این نمایش سکانس های برتر مهم ترین عاشقانه های سینمای ایران و جهان توسط بازیگران سرشناس تئاتر و سینما بازسازی شود. تاکنون حضور محمدرضا فروتن و نیکی کریمی در «عاشقانه های نا آرام» قطعی شده و به غیر از این  دو بازیگر هنوز بازیگر دیگری با دست اندرکاران این نمایش قرارداد امضا نکرده […]


مهران دوستی پر کشید

مهران دوستی که از گویندگان پیشکسوت رادیو از دوران جنگ تاکنون محسوب می‌شود‌، صبح امروز ساعت ۹ صبح در بیمارستان رامتین تهران درگذشت. او که چندی پیش به دلیل بیماری قلبی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و پس از مدتی دوری از رادیو به کار خود بازگشت. دوستی، گویندگی برنامه‌های مختلف  را در شبکه […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...