رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • چهارشنبه 5 خرداد 1395 - 01:32
  • کد خبر : 1156
  • تئاتر
  • چاپ خبر : همای سعادت بر شانه «آسید کاظم» می‌نشیند/ اجرایی با دو گروه متفاوت

سعید دولتی کارگردان «آسید کاظم» با اشاره به اجرای این اثر نمایشی همزمان با ماه مبارک رمضان عنوان کرد این نمایش با دو گروه بازیگر متفاوت به صحنه می رود. سعید دولتی کارگردان تئاتر و مدیر تماشاخانه همای سعادت درباره اجرای نمایش «آسید کاظم» در این تماشاخانه گفت: نمایش «آسید کاظم» نوشته زنده یاد محمود […]

سعید دولتی کارگردان «آسید کاظم» با اشاره به اجرای این اثر نمایشی همزمان با ماه مبارک رمضان عنوان کرد این نمایش با دو گروه بازیگر متفاوت به صحنه می رود.

سعید دولتی کارگردان تئاتر و مدیر تماشاخانه همای سعادت درباره اجرای نمایش «آسید کاظم» در این تماشاخانه گفت: نمایش «آسید کاظم» نوشته زنده یاد محمود استادمحمد از ابتدای ماه مبارک رمضان یعنی ۱۸ خردادماه در تماشاخانه همای سعادت به صحنه می رود.

وی ادامه داد: نزدیک به دو ماه است که مشغول تمرین این اثر نمایشی هستیم. «آسید کاظم» بازیگران زیادی دارد و این برای اولین بار است که در تئاتر ایران دو تیم برای اجرای یک نمایش تمرین می کنند. در واقع در این نمایش برای تمامی نقش ها یک جایگزین وجود دارد و یک شب در میان یک گروه در این نمایش بازی می کنند. این اتفاق معمولا در برادوی اتفاق می افتد اما در ایران اینکه برای همه نقش های یک نمایش یک بازیگر دیگر هم حضور داشته باشد، تاکنون رخ نداده است.

دولتی درباره دلیل این انتخاب توضیح داد: استفاده از دو گروه مختلف برای اجرای یک نمایش هم بازده بهتری دارد و هم بازیگران بیشتری را درگیر یک اجرای حرفه ای می کند. در اجرای «آسید کاظم» هم از حضور بازیگران حرفه ای تئاتر و هم از هنرجویان کارگاه های همای سعادت بهره بردیم.

وی درباره دلایل انتخاب این متن بیان کرد: من از سال ها قبل ارادت ویژه ای به محمود استادمحمد داشتم و تا امروز نیز اکثر نمایشنامه هایش را خوانده ام. از سال گذشته نیز این دغدغه را داشتم تا یکی از متن های این هنرمند را برای اجرا آماده کنم. طی صحبت هایی که با مانا استادمحمد داشتم وی تعدادی از متون خوانده نشده استادمحمد را در اختیارم گذاشت اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که نمایشنامه «آسید کاظم» جذابیت هایی زیادی برای اجرا مخصوصا در ماه رمضان دارد.

 

مدیر تماشاخانه «همای سعادت» متذکر شد: از آنجا که تم اصلی این نمایشنامه بر پایه انتظار بنا شده است همخوانی با ایام ماه رمضان دارد. در این نمایش اهالی محله در انتظار بازگشت معتمد محل یعنی آسید کاظم هستند که مدتی است به زندان افتاده اما روزی که قرار است وی آزاد شود اتفاقاتی رخ می دهد.

دولتی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به نمایشنامه استادمحمد کرده است، گفت: برای اینکه این نمایش نسبت به اجراهای گذشته تفاوت هایی داشته باشد از قبل از آغاز نمایش و در لابی تماشاخانه، فضایی شبیه به یک بازارچه در لاله زار قدیم درست کردیم که در آن مخاطبان شاهد معره گیری و حضور شهر فرنگ و … هستند بعد از آن درِ سالن باز شده و تماشاگران انگار به درون یک تماشاخانه واقع در لاله زار هدایت می شوند و در آنجا شاهد رخدادهای اصلی نمایش هستند.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش اضافه کرد: تلاش کردیم در طراحی صحنه و گریم نمایش به سمت فضای فرمالیستی گرایش داشته باشیم تا مخاطبان با رویکردی جدید در فضاسازی این نمایش روبه رو شوند. نوید فرح مرزی طراحی لباس و صحنه نمایش را بر عهده دارد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار