رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • سه شنبه 12 بهمن 1395 - 17:04
  • کد خبر : 3761
  • تئاتر
  • چاپ خبر : اجرای نمایش “آسیدکاظم” در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “آسیدکاظم” در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در “تماشاخانه همای سعادت” به روی صحنه رفت. این نمایش روایت قهوه خانه ای در یکی از محلات قدیمی تهران که مشتریانش دور هم جمع شده اند و در درمورد شخصیتی صحبت می کنند که امین محله شان بوده و گویا مرتکب قتلی […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “آسیدکاظم” در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در “تماشاخانه همای سعادت” به روی صحنه رفت. این نمایش روایت قهوه خانه ای در یکی از محلات قدیمی تهران که مشتریانش دور هم جمع شده اند و در درمورد شخصیتی صحبت می کنند که امین محله شان بوده و گویا مرتکب قتلی شده و امشب قرار است از زندان آزاد شود، اهالی هنوز اطمینانی به صحت این اتفاق ندارند و هر کدام به نوعی شخصیت او را بیان می کند و…

نمایش “آسید کاظم” از نمایشنامه های مطرح و تحسین برانگیز “مرحوم محمود استادمحمد” است که به شیوه  قهوه خانه ای و توسط گروه های مختلف نمایشی به اجرا درآمده و این بار “سعید دولتی” که سال ها در نقش پهلوان ایفاگر این نقش بودند در مقام کارگردان و در بخش “بعلاوه جشنواره فجر” توسط جمعی از فارغ التحصیلان “تماشاخانه همای سعادت” این نمایش را به روی صحنه برد.

متن این نمایشنامه موقعیت های بسیار خوبی را به لحاظ دراماتیک نمایشی دارد و کشمکش هایی که بین شخصیت ها است باعث می شود تماشاگر را مجاب کند که تا پایان، نمایش را دنبال کند و در نهایت یک گره گشایی دراماتیک بسیار خوب در پایان بندی این نمایش است که به گفته کارگردان نقطه قوت این اثر محسوب می شود، دررابطه با رسوم سنتی و قهوه خانه ای بازی تورنا که در نمایش اتفاق افتاد کارگردان نمایش به خبرنگار سینما خانه گفت:

در این نمایش یک بازی سنتی قهوه خانه ای به نام “تورنا” اتفاق می افتاد که مختص محله های قدیم تهران بوده است و فقط در ماه رمضان برگزار می شد که تا سحر ادامه داشت و مردم محله در مراسم گل ریزان برای آزادی یک زندانی یا یک خانواده بی بضاعت ، کمک های مردم را جمع آوری و برای امور خیریه صرف می کردند در واقع “تورنا” حکم زنجیر زدن را دارد که عاشقان ائمه اطهار در ماه محرم به این شیوه برایشان سوگواری می کنند و به همین شیوه هر کسی که دعوت می شود با عشق می آید که تورنائی بخورد و کمکی به نیازمندان کند، متاسفانه این بازی که جزو سنت های قهوه خانه ای ما بوده به فراموشی سپرده شده. من سعی کردم فضایی را در نمایش ایجاد کنم که تماشاگر در جریان و جزیی از قهوه خانه باشد.

و در آخر اشاره کردند به شیوه نوینی که در این نمایش به صورت جا به جایی نقش ها بود. به صورتی که همه بازیگرها در هر شب اجرا، جا به جا می شدند و در نهایت همه بازیگرها تمام نقش ها را روی صحنه بازی می کردند.

 

حمید پور خلیل در نقش “سیدجواد” درباره نقش خودش در نمایش می گوید: سید جواد مرید سیدکاظم است، نمی تواند درست صحبت کند و مورد ظلم بالای دست خودش قرار گرفته و تنها امیدش به سیدکاظم است که تنها حامی او بوده، تحلیلی که من از نقش دارم این هست که این شخصیت بازگو کننده طبقه ضعیف جامعه هست که مظلوم واقع شده اند و امیدشان به ناجی هست که روزی از راه برسد و حامی آنها شود.

سینماخانه/صدف فرهنگ

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار