رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۸ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 16 May

بهمن ۱۳۹۵ ۲۴ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

رونمایی از اولین تیزر رسمی «شَنِل»/ ویدئو

«شَنِل» دومین فیلم حسین کندری پس از «اینجا کسی نمی‌میرد» است و تیزر آن توسط محمد افشاری ساخته شده است. فیلمنامه‌ی «شَنِل» نوشته حمیدرضا بابابیگی، تراژدی تنهایی انسان‌هاست که در بستر شهری کوچک به مثابه دهکده جهانی روایت می‌گردد؛ در خلاصه داستان فیلم آمده: خیلی طول میکشه باور کنی که دیگه منو نمی‌بینی. شنیدی چی […]


در حاشیه اجرای نمایش “یک اتفاق ساده” در جشنواره تئاتر فجر

یک اتفاق ساده درحال وقوع است آدم ها حرف هم را نمی فهمند، دنیا حرف آدم ها را و زبان گویای این همه بیگانگی نیست…   این نمایش روایتی است از تقابل دو فرهنگ متفاوت و مواجهه مدیر مدرسه ای در آمریکا و پدر دانش آموز ایرانی که از آنجایی که دو طرف زبان هم […]


نگاهی به عملکرد رسانه‌ی ملی در حادثه‌ی پلاسکو

این یادداشت نگاهی دارد به عملکرد رسانه‌ی ملی در موضوع حادثه‌ی ساختمان پلاسکو: وقتی سوت اولین ایستگاه آتشنشانی برای حادثه‌ی پلاسکو به صدا درآمد کمتر کسی فکر می‌کرد فاجعه‌ای در راه باشد. سوت‌ها اما چنان پشت سر هم به صدا درآمدند که امتدادشان دلهره‌ و آشوب در دل مردم شهر ایجاد کرد. صدای سوت ایستگاه‌ها […]


تحریم اسکار توسط ترانه علیدوستی + تصویر

ترانه علیدوستی با انتشار متنی در توئیترش، ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان را یک حرکت نژاد پرستانه خواند و از شرکت نکردن و عدم حضورش در مراسم اسکار خبر داد.   ترانه علیدوستی با انتشار متنی در توئیترش از شرکت نکردن و عدم حضورش در مراسم اسکار به دلیل وضع قانون ممنوعیت سفر ایرانیان به […]


پوستر «ایتالیا ایتالیا» در آستانه جشنواره فجر رونمایی شد

پوستر فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده رونمایی شد. پوستر فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی صباغ‌زاده رونمایی شد. طراحی این پوستر توسط روژان ایرجی صورت گرفته است. «ایتالیا ایتالیا» اولین تجربه کارگردانی کاوه صباغ‌زاده است که در ژانر کمدی، موزیکال، فانتزی ساخته شده است و در بخش […]


غایبان بزرگ جشنواره فیلم فجر امسال چه کسانی هستند؟

وقتی به جشنواره فجر می‌رسیم و می‌بینیم خاطره‌سازانی چون کیارستمی و ملاقلی پور و حاتمی دیگر نیستند، تقوایی و بیضایی دیگر فیلم نمی‌سازند، پناهی و قبادی جور دیگری نیستند و… دلمان می‌گیرد.  نام‌های بزرگ مهم‌ترین معیارند برای سنجش احترام و اعتبار هر جشنواره‌ای که در هر جای جهان برگزار می‌شود. درواقع اعتبار و احترام هر […]


اجرای نمایش «شاخص» کاری از کشور فرانسه در بخش بین الملل جشنواره تئاتر شهر

به گزارش سینماخانه ، نمایش “شاخص” اثر گروه تئاتر “پیرامید” از کشور فرانسه که در بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر  حضور دارد، و در مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر به روی صحنه رفت. این نمایش به کارگردانی “فوآد کوچی” و “مایکل آدوبرتیو” در مدت زمان ۵۵ دقیقه  و با استفاده […]


نمایش موزیکال «یتیم خانه فونیکس» در جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفت

به گزارش سینماخانه، نمایش “یتیم خانه فونیکس” به نویسندگی آرش خیرآبادی و کارگردانی محمد نیازی پیش از این در شهر مشهد مقدس اجرا و در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش های مسابقه تئاتر جوان و مرور تئاتر ایران پذیرفته شده و در تالار وحدت به روی صحنه رفت. داستان نمایش […]


«سایه‌های موازی» در شبکه نمایش خانگی توزیع شد

فیلم سینمایی «سایه‌های موازی» جدیدترین ساخته اصغر نعیمی از روز گذشته توسط شرکت هنر اول در شبکه نمایش خانگی توزیع شد . فیلم داستانی اجتماعی را روایت می کند . در خلاصه داستان فیلم آمده است. نازنین: مهم نیست کی هستی یا چه کاره ایی… تو هر وضعیتی که باشی محبت وظیفه ته… فرهاد: نصیحت‌ات […]


درس‌های فیلم‌سازی از آلفرد هیچکاک

کاری کنید که تماشاچی عذاب بکشد/ از برچسب خوردن نترسید

آلفرد هیچکاک در قرن ۱۹ به دنیا آمد اما باعث تولد مقوله‌ای به نام فیلم‌سازی مدرن در قرن ۲۰ شد. سینمای استادِ ایجاد تعلیق، نکات زیادی برای آموزش به علاقمندان سینما دارد و همواره به خاطر متدهای کاری و فلسفه فیلم‌سازی‌اش، زبانزد بوده است. نکات آموزشی زیر از خلال مصاحبه‌های وی استخراج شده است: کاری […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی