رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 - 12:42
  • کد خبر : 8616
  • تئاتر
  • چاپ خبر : گزارش سومین روز از بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

به گزارش سینماخانه؛ سومین روز از بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با انجام ۸ نمایش پایان یافت. مصائب زن بودن نمایش “نقطه وسط مثلث سیاه” به نویسندگی و کارگردانی “بهراد سلاح ورزی” در کارگاه طراحی دانشگاه سوره انجام شد. این نمایش که منتخب جشنواره سوره بوده و در بخش منتخب جشنواره ها شرکت کرده است، […]

به گزارش سینماخانه؛ سومین روز از بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با انجام ۸ نمایش پایان یافت.

مصائب زن بودن

نمایش “نقطه وسط مثلث سیاه” به نویسندگی و کارگردانی “بهراد سلاح ورزی” در کارگاه طراحی دانشگاه سوره انجام شد.

این نمایش که منتخب جشنواره سوره بوده و در بخش منتخب جشنواره ها شرکت کرده است، داستان دختری روایت می کند که زندگی او از طرف ۳ مرد تحت تاثیر قرار می گیرد.

بهراد سلاح ورزی درمورد این نمایش توضیح داد: “متن کار از چهار مونولوگ تشکیل شده که در عین جدا بودن از هم (چه از نظر جغرافیایی و چه از نظر زمانی) یک داستان واحد را روایت می کنند.

در نمایش شاهد تغییر چهار زاویه دید هستیم؛ به گونه ای که هر شخصیت داستان را زاویه دید خود تعریف می کند. در شیوه اجرای کار هم سعی کردیم مکان را به گونه ای طراحی و انتخاب کنیم تا مخاطب نتواند تصمیم قاطعی در تشخیص مکان داشته باشد و سعی داریم تا تماشاگر با توجه به دریافت خود از فضا و متن به نتیجه ای برسد که این نتیجه لزوماً با نظر دیگر مخاطب ها یکسان نیست.”

نمایش “نقطه وسط مثلث سیاه” اثر برتر جشنواره تئاتر سوره بوده و در بخش منتخب جشنواره های دانشجویی شرکت کرده است.

تابستان بی کلام

نمایش “تابستان” به نویسندگی و کارگردانی “سعدی محمدی” از دانشگاه تربیت مدرس در تالار حافظ  اجرا شد.

این نمایش بی کلام که پیشتر در جشنواره تجربه نیز اجرا شده بود؛ به مدت ۵۵ دقیقه داستان تنهایی و ارتباط انسان ها را به نمایش می گذارد. این نمایش در بخش مسابقه صحنه ای حضور دارد.

شکسپیر یا شرکا

نمایش “شکسپیر و شرکا” به نویسندگی و کارگردانی “پویا رئیسی” در سالن خورشیدی واقع در تماشاخانه هنر اجرا شد. پویا رئیسی در رابطه با این نمایش به سینماخانه گفت: “شکسپیر و شرکا نام یک کتابفروشی در پاریس می باشد. کتابفروشی‌ای با قدمت بسیار و گذشته‌ای تاریخی، مکانی که ازرا پاوند، ارنست همینگوی، جیمز جویس و خیلی‌های دیگر به آنجا مراجعه می کردند و پاتوق آنها بوده است. نمایش شکسپیر و شرکا نیز از آن فضای آن کتابفروشی بهره گرفته است. به طور کلی شکسپیر و شرکا راجع به شکسپیر و نمایش‌های سنتی ایران است، این نمایش از قطعات آثار شکسپیر و نمایش های سنتی ایرانی استفاده کرده و تمام آنها را در فرم بازی در بازی با هم اجرا می کند و داستان دو هنرمند تئاتر را روایت می‌کند که به شوق اجرای تئاتر ملی (ایرانی_سنتی) به تماشاخانه های پاریس مراجعه می کنند.”

نمایش “شکسپیر و شرکا” از دانشگاه صدا و سیما، در بخش مسابقه صحنه ای حضور دارد.

تعزیه با طعم کمدی

نمایش “مجلس مختلف خوانی همین امروز” به نویسندگی “صبا نجاتی” و کارگردانی “مرتضی جلیلی دوست” در سالن انتظامی واقع در خانه هنرمندان اجرا شد.

این نمایش داستان عده ای را روایت می کند که تلاش دارند تا در روز عاشورا تعزیه ای اجرا کنند اما …

این نمایش تصویر دیگری از آن چیزی که اکثر مردم از تعزیه در ذهن دارند را آشکار می کند.  نمایش “مجلس مختلف خوانی همین امروز” گامی فراتر برداشته و جریاناتی را به نمایش می گذارد که شاید کمتر کسی تاکنون به آنها توجه کرده باشد و نگاهی نو را از حال و هوای روزهای محرم به نمایش می گذارد.

نمایش مجلس مختلف خوانی همین امروز از نمایش های برگزیده جشنواره ی تئاتر تجربه بود که پس از دریافت جوایز متعدد در بخش های مختلف، مستقیماً به جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی نیز معرفی گردید و در بخش مسابقه صحنه ای شرکت کرد.

عمو داره ناله میکنه!

نمایش “حراج استثنایی اسطرلاب مچی (بدنه پلاستیکی) با ۳۰۰۰ سال ضمانت شام سرویس فقط با یک کلیک!” به نویسندگی و کارگردانی “صدرا صباحی” در سالن کوچک تالار مولوی به اجرا درآمد.

این نمایش راجع به ۵ خواهر و برادر است که منتظرند عموی پیرشان بمیرد تا صاحب ارث و میراث او شوند.

نمایش به صورت واقع گرایانه اجرا می شود و از کمترین اکسسوار ممکن در کار استفاده شده است. نمایش از لحظه ورود تماشاگر شروع و پایان بندی بسیار جذابی دارد.

نمایش “حراج استثنایی اسطرلاب مجی…” در بخش مسابقه صحنه ای در جشنواره شرکت کرده است.

نمایش سلیقه ها

نمایش “نادیدنی” به کارگردانی “سیدجعفر حجازی” آخرین روز اجرای خود را در محوطه تالار مولوی گذراند. سیدجعفر حجازی در رابطه با این نمایش به سینماخانه گفت: “این اجرا بر پایه انتخاب مخاطبان چیده شده است. شاید بتوان گفت برای طراحی این نمایش از ایده “پیتزا به سفارش مشتری” استفاده شده است! اما نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که هر چیزی که مخاطب ما انتخاب می کند قبلاً توسط ما آماده شده است. میتوانیم بگویم که انتخاب کننده نهایی، گویی مخاطب ما نیست؛ بلکه خود ما هستیم. در عین حال بستن چشم مخاطب یک تجربه شنیداری ایجاد می‌کند تا تلفیقی از انتخاب ها باشد.

نمایش “نادیدنی” در بخش تجربه های اجرا شرکت کرده است.

بازسازی یک صحنه قتل

نمایش “قضیه” به نویسندگی و کارگردانی “سجاد امیر مجاهدی” در سالن بزرگ تالار مولوی اجرا شد.

سجاد امیر مجاهدی درباره نمایش خود گفت: “نمایش قضیه بر روی این ایده متمرکز شده است که فاصله ای هست ما بین من و منی که می خواهم باشم. در مدتی که به این ایده فکر میکردم نسخه ای از چند پرونده جنایی مطالعه کردم. متهمین طی روند بررسی پرونده ها به دفعات بازجویی و گزارشاتی از شاهدان اتفاق هم ارائه گردیده بود. این روش که به دفعات از متهمین بازجویی می شود؛ برای این است که از تفاوت حرف ها، دروغ یا راست بودن ماجرا کشف شود. اما نکته ای که برای من جذاب بوده این است که متهم هر بار با اطمینان بیشتری حقیقت را کتمان می کند. حتی راجع به شاهدین ماجرا هم این اتفاق افتاده است. تمامی شاهدین در گزارشات تلاش کردند تا از وقوع جنایت اجتناب کنند ولی فیلم ضبط شده از دوربین های مدار چنین موردی را تصدیق نمی کند. و این فاصله من و منی که می خواهم باشم است.

در این نمایش سه نفر در موقعیت و وضعیتی مجبور به بازسازی عمل خشونت بار خود می شوند و اکنون حاضر هستند تا بمیرند ولی به کاری خود اعتراف نکنند.”

نمایش “قضیه” در بخش مسابقه صحنه حضور داشت.

عبود در کافه هاستل

نمایش “عبود” به کارگردانی “سپیده فلاح فر” در کافه هاستل کورین اجرا شد.

متن این نمایش توسط “سپیده فلاح فر” با برداشتی از داستانی به همین نام و به قلم “مریم صباغ زاده” نوشته شده است.

این نمایش در بخش تجربه های اجرا حضور دارد.

بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با دبیری مهدی گمار از ۱۵ تا ۲۳ اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود.

سینماخانه/ فرشید حاجیان، مژگان آقا داوودیان، محسن رودباری

 

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار