رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
لوران شتوان: تئاتر، نمایش چهره به چهره نیست

گفتگو با “لوران شتوان” کارگردان و کروگراف آلمانی

لوران شتوان: تئاتر، نمایش چهره به چهره نیست ما همیشه عادت داریم به تصاویر نگاه کنیم ولی نمی دانیم که چطور باید به حرکات بدن نگاه کنیم؟! به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری جشنواره تئاتر دانشگاهی؛ لوران شتوان کارگردان و طراح حرکت آلمانی، که به دعوت بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی، برای […]

لوران شتوان: تئاتر، نمایش چهره به چهره نیست

ما همیشه عادت داریم به تصاویر نگاه کنیم ولی نمی دانیم که چطور باید به حرکات بدن نگاه کنیم؟!

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری جشنواره تئاتر دانشگاهی؛ لوران شتوان کارگردان و طراح حرکت آلمانی، که به دعوت بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی، برای برگزاری کارگاه کروگرافی و همچنین اجرای نمایش نمایش  ژیو Jeu در ایام جشنواره به ایران سفر کرده است، در گفتگو با روابط عمومی جشنواره در خصوص موضوع نمایش، صحبت خود را اینگونه آغاز کرد:

ما همیشه عادت داریم به تصاویر نگاه کنیم ولی نمی دانیم که چطور باید به حرکات بدن نگاه کنیم؟!

وی گفت: من می خواهم مردم را مجبور کنم تا نوع نگاه متفاوتی به تئاتر داشته باشند. به بدن نگاه کردن بسیار سخت است و این نمایش یک پرفورمنسی است که بدن و حرکات موزون(رقص) را با هم هماهنگ می کند و همینطور هم پرفورمنس و تصویر را با هم ترکیب می کند. ما همیشه عادت داریم به تصاویر نگاه کنیم ولی نمی دانیم که چطور باید به حرکات بدن نگاه کنیم؟!

وی پیرامون هدف از اجرا و طراحی حرکات بدن بازیگر در نمایش اظهار داشت: هدف من این بوده است که در یک نمایش عادی بیشتر به بدن و حرکات  پنهان آن توجه شود. من با انجام حرکات مختلف در نمایش فرد را وادار می کنم تا به اجزا بدن بیشتر از ظاهر توجه شود.

لوران شتوان در پایان در خصوص سبک نمایش تصریح کرد: سبک این نمایش یک سبک رقص است، ولی رقص پرسش گرایانه وقتی که همراه با پرسش است.

همچنین به نقل از ستاد خبری جشنواره گزارش؛ خلاصه نمایش Jeu بدین شرح است:

چشم ها همیشه حقیقت را نمی گویند! سکوت خوب است! انسان ها در سکوت بهتر فکر می کنند، به همه مسائل با دقت بیشتری نگاه می کنند، به اطراف توجه می کنند و سعی می کنند خودشان را در اختیار محیط قرار بدهند.اما در اینجا یک سوالی مطرح می شود که: انسان تا چه اندازه می تواند این سکوت را تحمل کند؟!

نمایش jeu نمایشی بی کلام که در سکوت محض اجرا شد تنها صدایی که گه گاهی سکوت فضا را می شکست، صدای نفس تک بازیگر آلمانی نمایش بود که بر اثر فعالیت هایی که داشت گاهی اوقات نفس نفس می زد.

این نمایش، از سبک مدرنی برخوردار بود و شیوه ای جالب و البته با هدفی پنهان را در برگرفته بود.  بازیگر در تمام مدت ۳۵ دقیقه اجرا در سالن با دکوری خالی از دکور حرکاتی را انجام می داد که ابتدا همانند ورزش کردن بود ولی کم کم به شکل راه رفتن های نامنظم، چرخیدن، چهار دست و پا راه رفتن، چندین حرکات ژیمناستیک و حتی رقص تغییر شکل داد و بعضی اوقات هم بازیگر روبرو مخاطبان می ایستاد و تنها نگاه هایی گذرا را به جمع حاضر در سالن می انداخت، نگاهی که گویا حرفی در آن پنهان بود و با این حرکت می خواست مخاطب را به سمت خود بکشاند.

نکته بسیار جالب این نمایش، تعادل بازیگر در انجام حرکات موزونی بود که با جوراب بر صحنه خالی داشت و هیچ نقص و خطایی در پرش ها و چرخش هایی که انجام داد، نداشت.

یادآور می شود بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، از ۱۵ اردیبهشت آغاز و تا ۲۳ اردیبهشت به دبیری مهدی گمار در ادامه دارد و علاقه مندان برای تهیه بلیت نمایش های جشنواره می توانند به آدرس www.tiwall.com مراجعه نمایند.

 

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار