رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

دی ۱۳۹۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

رعنا آزادی‌ور مقابل دوربین «به وقت خماری» رفت

بازی رعنا آزادی‌ور در فیلم سینمایی «به وقت خماری» آغاز شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلمبرداری فیلم سینمایی «به وقت خماری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی به نیمه رسیده و تاکنون اکثر بازیگران این فیلم مقابل دوربین رفته‌اند. طی یکی – دو روز گذشته بازی رعنا آزادی‌ور یکی از بازیگران […]


کریستف رضاعی آهنگساز «واسطه» شد

کریستف رضاعی برای فیلم سینمایی «واسطه» ساخته آرش لاهوتی که این روزها مراحل پس از تولید را سپری می‌کند، موسیقی می‌سازد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلمبرداری فیلم سینمایی «واسطه» نخستین اثر سینمایی آرش لاهوتی چندی پیش به پایان رسید و این روزها کریستف رضاعی در حال ساخت موسیقی برای […]


برج میلاد میزبان افتتاحیه و اختتامیه جشنواره ملی فیلم فجر می‌شود

طبق آخرین خبرها امسال افتتاحیه و اختتامیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در برج میلاد برگزار می شود. آخرین خبرها از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حاکی از آن است که مراسم افتتاحیه و اختتامیه این رویداد سینمایی در برج میلاد برگزار می شود. برج میلاد که در چندین سال اخیر […]


توسط نادر طالب زاده صورت می‌گیرد

قرائت پیام رهبر انقلاب خطاب به مستندسازان در سازمان سینمایی حوزه هنری

توسط نادر طالب زاده صورت می‌گیرد: قرائت پیام رهبر انقلاب خطاب به مستندسازان / حوزه هنری میزبان گردهمایی بزرگ مستندسازان کشور سازمان سینمایی حوزه هنری در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و جشنواره‌های فجر انقلاب  طی مراسمی با حضور سینماگران و مستندسازان کشور آئین رونمایی از «منشور مستند انقلاب اسلامی» متضمن پیام رهبر معظم انقلاب […]


ششمین شماره “فجرنامه” منتشر شد

ششمین شماره بولتن مجازی سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر با عنوان «فجرنامه» منتشر شد. در شماره ششم «فجر نامه» که در ۲۶ صفحه زیر نظر روابط عمومی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده شده است، مطالبی چون بزرگداشت اکبر عبدی، همه چیز درباره پیش فروش بلیت‌های جشنواره، گذری بر کوی سیمرغ‌داران فجر سی‌وششم، گفت‌وگو با […]


لونه زنبور آماده اکران شد

سعید خانی می گوید: مراحل فنی “لونه زنبور” به پایان رسیده است و فیلم آماده اکران است. سعید خانی تهیه کننده فیلم سینمایی “لونه زنبور” درباره ی آخرین وضعیت این اثر که یکی از گزینه های اصلی اکران نوروز است، گفت: مراحل فنی “لونه زنبور” به پایان رسیده است و فیلم آماده اکران می باشد. […]


رونمایی از پوستر رسمی فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء»

پوستر فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند رونمایی شد. پوستر رسمی فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند و به تهیه‌کنندگی علی جلیلوند در آستانه اکران عمومی رونمایی شد. «بدون تاریخ‌، بدون امضاء» در ادامه حضور موفق در جشنواره‌های معتبر جهانی، از ۲۵ بهمن‌ماه در ایران اکران می‌شود. سیروس سلیمی طراحی […]


مهناز افشار جلوی دوربین “گلشیفته” رفت

راحله “گلشیفته” جلوی دوربین رفت بازی مهناز افشار در مجموعه نمایش خانگی “گلشیفته” به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی علی اکبر نجفی آغاز شد. افشار که پیش از این در فیلم سینمایی “دارکوب” با شعیبی همکاری داشته است، روز گذشته جلوی دوربین سریال جدید این کارگردان رفت. این بازیگر با گریمی متفاوت در نقش […]


پوستر “به وقت شام” رونمایی شد

پوستر فیلم سینمایی به وقت شام ساخته “ابراهیم حاتمی کیا” برای حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. بازیگران مطرحی از کشورهای لبنان، سوریه، عراق و مصر در فیلم سینمایی “به وقت شام” جلوی دوربین ابراهیم حاتمی کیا رفتند. پیر داغر، خالد السید، جوزیف سلامه، رامی عطاالله، لیث المفتی، علی سکر، سامر خلیلی، […]


محمود کلاری: تجربۀ فیلم برداری روی پل ورسک هیجان خاصی داشت

این مدیر فیلم برداری، تجربۀ حضور در پل ورسک  که شاهکار معماری ایران است را در نوع خود دارای هیجان خاصی عنوان کرد و معتقد است که در امتداد مسیر ریلی مکان هایی بکر هست که از نگاه مردم غافل مانده است. محمود کلاری فیلم بردار و داور بخش عکس دومین جشنواره فیلم و عکس […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...