رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April
  • پنجشنبه 21 دی 1396 - 08:17
  • کد خبر : 15377
  • تئاتر
  • چاپ خبر : ”دور از دسترس اطفال نگهداری شود…”  روایت کودکانِ قربانی…

به گزارش سینماخانه؛ علیرضا مهران بعد از بازی در نمایش “بلشویک” در تئاتر شهرزاد، بار دیگر دست به کار شد و نمایشنامه دیگری را که به بازسازی صحنه جرم یک کودک آزاری و زوایای مختلف آن می پردازد را با عنوان”دور از دسترس اطفال نگهداری شود…” به روی صحنه برد. بازی علیرضا مهران با تیک […]

به گزارش سینماخانه؛ علیرضا مهران بعد از بازی در نمایش “بلشویک” در تئاتر شهرزاد، بار دیگر دست به کار شد و نمایشنامه دیگری را که به بازسازی صحنه جرم یک کودک آزاری و زوایای مختلف آن می پردازد را با عنوان”دور از دسترس اطفال نگهداری شود…” به روی صحنه برد.

بازی علیرضا مهران با تیک های عصبی و عشق بی منطق بین او و سوری بسیار دلنشین است در عین حال که رفتارهایشان آزاردهنده است. پرستو علیزاده در نقش سوری عالی بازی می کند و به خوبی می تواند تماشاگر را با خودش همراه کند. حامد رحیمی نصر در نقش بازپرس با صلابت است. البته باید ذکر کنم که اشکال اصلی “دور از دسترس اطفال نگهداری شود” به بازیگران مربوط نمی شود و از متن نمایشنامه نشات می گیرد.

متن نمایشنامه که به وسیله فرشته فرشاد بر اساس طرحی از محمدرضا قلی پور به نگارش درآمده است، در سطح باقی می ماند و نمی تواند به عمق فاجعه ورود پیدا نمی کند از اینرو، هر قدر که بازیگران توان خودشان را در اختیار نمایشنامه می گذارند و میزانسن ها بر مبنای اثرگذاری مضاعف تعریف می شود، به علت اینکه نمایشنامه فقط به گزارشگری بازسازی یک صحنه جرم کودک آزاری می پردازد، اثرگذاری مورد نظر به وقوع نمی پیوندد. در ضمن، اطلاعات مسلسلی ارائه شده و گره گشایی های انجام گرفته در صحنه های مختلف آنقدر سریع اتفاق می افتد که فرصت درک و تحلیل مناسب اتفاقات نمایشنامه را برای مخاطبان در بستر زمانی تماشای نمایش فراهم نمی کند و باعث سردرگمی تماشاگران می شود.

در میزانسن های نمایش تنها دو اشکال مشاهده می شود؛ یکی مربوط به شکست دیوار بین بازیگران و تماشاگران در صحنه آخر می شود زیرا با کلیت اثر همخوانی نداشت و نمی تواند مفهوم مورد نظر کارگردان را برساند و دوم اینکه حضور شخصیت سروان کارکرد دراماتیک نداشت با اینکه قاب های زیبایی می ساخت و حضورش می توانست محدود به صدای خارج از صحنه شود.

علیرضا مهران با طراحی صحنه خانه بدون اینکه هیچ عنصری از اسباب خانه را به نمایش بگذارد؛ پوچی حادثه رخ داده را نشان می دهد و تنها به دو تا صندلی، یک عروسک، کبریت و شیشه الکل اکتفا می کند. طراحی نور و بازی با رنگ های آبی و قرمز به جا بود و صحنه اول بعد از ورود مخاطبان و عروسکی که بین علیرضا مهران و پرستو علیزاده قرار گرفته و آینه بازی با نور از دقیقه اول مخاطب را میخکوب می کند. طراحی گریم سارا بلبلی نور و صحنه را تکمیل می کند و یادآور ما به ازاهای بیرونی شخصیت ها است. لباس های طراحی شده برای شخصیت ها ساده ولی گویا می باشد و در هماهنگی با عناصر دیگر نمایش قرار دارد.

باید نمایش های فراوانی با موضوع کودک آزاری و فرهنگسازی درباره حقوق کودکان به نمایش دربیاید و نمایشنامه های فراوانی نوشته شود تا دیگر حوادث دلخراش کودک آزاری به دلایل گوناگون به وقوع نپیوندد.

“دور از دسترس اطفال نگهداری شود” تا ۲ بهمن ماه ۱۳۹۶ در تماشاخانه شانو در ساعت ۲۰:۳۰ به روی صحنه می رود.

سینماخانه / خبرنگار و عکاس: فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار