رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • پنجشنبه 28 دی 1396 - 14:10
  • کد خبر : 15565
  • تئاتر
  • چاپ خبر : یادآور روزگار نه چندان دور…

داوود فتحعلی بیگی بازیگر، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر است. فتحعلی بیگی ید طولایی در نگارش نمایشنامه های آئینی، سنتی دارد و نمایشنامه مبارک و خاتون پرده نشین از آثار قابل تامل وی است که مسئله امانت داری را مورد کنکاش قرار می دهد. مبارک و خاتون پرده نشین که به کارگردانی علی طربی در […]

داوود فتحعلی بیگی بازیگر، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر است. فتحعلی بیگی ید طولایی در نگارش نمایشنامه های آئینی، سنتی دارد و نمایشنامه مبارک و خاتون پرده نشین از آثار قابل تامل وی است که مسئله امانت داری را مورد کنکاش قرار می دهد.

مبارک و خاتون پرده نشین که به کارگردانی علی طربی در فرهنگسرای فردوس به روی صحنه رفته است از نظر اجرایی و بازی بازیگران نمایش یکدستی است. بازیگر نقش خاتون پرده نشین به واقع خاتون صحنه است و در صورتی که او چنین بازی خوبی را ارائه نمی داد؛ ممکن بود بازی بازیگر نقش سیاه، علی طربی و دیگر بازیگران نقش های مکمل به چشم نیاید از اینرو وظیفه سنگینی بر دوش بازیگر نقش خاتون بود که توانست به خوبی از پس وظیفه محوله برآید. از دیگر نکات مثبت اثر می توان به عدم تلاش بازیگران برای جلب توجه بیش از حد تماشاگران به آنها اشاره کرد در روزگاری که برخی بازیگران می کوشند تا به هر ترفندی باعث جلب توجه تماشاگران به سمت خودشان شوند. در مجموع، بازیگران بازی های بی ادعایی را به نمایش گذاشته بودند.

در سنت سیاه بازی، حضور شخصیت سیاه، شکست دیوار بین تماشاگر و بازیگر روی صحنه را می طلبد ولی شکست دیوار چهارم باید به صورت مراعات شده صورت بپذیرد تا مخاطبان بیش از حد با روایت اصلی، فاصله پیدا نکنند.

نوع سبیل کار شده روی صورت قاضی شهر بسیار با فضای کمدی مبارک و خاتون پرده نشین مطابقت داشت زیرا مخاطبان انتظار دارند در اینگونه نمایش های کمدی خرق عادت های به جا و دلنشینی انجام گیرد. طراحی صحنه از چند صندلی چوبی و دو لته دَرب قدیمی تشکیل شده بود و تمام بازیگران روی صندلی ها می نشستند و اغلب فقط خروج صحنه بازیگران در ابتدای صحنه های اعتراف صورت می گرفت از اینرو بهتر بود هر بازیگر با توجه به حضور در صحنه، صندلی خودش را از صحنه خارج یا به داخل صحنه وارد کند تا در صورت عدم حضور بازیگران روی صندلی ها، فضای خالی بدون استفاده روی صحنه به وجود نیاید.

روایت داستانی مبارک و خاتون پرده نشین بر مبنای داستان های فولکلور قدیمی ایرانی نوشته شده و یادآور روزگار گذشته نه چندان دور است. همچنین، سبک اجرایی نمایش سیاه بازی است؛ سبک نمایشی که یک به یک اساتید تراز اول خودش را از دست می دهد و حال و روز خوشی ندارد.

مبارک و خاتون پرده نشین از ۱۰ دی ماه ۱۳۹۶ تا ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۸ در فرهنگسرای فردوس به روی صحنه می رود.

سینماخانه / خبرنگار و عکاس: فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار