رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April
  • پنجشنبه 10 اسفند 1396 - 07:50
  • کد خبر : 17548
  • تئاتر
  • چاپ خبر : سردرگُم میان استندآپ کُمدی و تک گویی

“مایلند” به نویسندگی و کارگردانی هومن رستگار و با بازی هومن رستگار از ۴ اسفند ماه ۱۳۹۶ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه رفته است. روی پوستر “مایلند” عنوان “نمایش” درج شده است در صورتی که با توجه به نوع متن و شیوه اجرایی “استندآپ کمدی” را در نظر تماشاگران مجسم می […]

“مایلند” به نویسندگی و کارگردانی هومن رستگار و با بازی هومن رستگار از ۴ اسفند ماه ۱۳۹۶ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه رفته است.

روی پوستر “مایلند” عنوان “نمایش” درج شده است در صورتی که با توجه به نوع متن و شیوه اجرایی “استندآپ کمدی” را در نظر تماشاگران مجسم می نماید. “مایلند” به نویسندگی هومن رستگار را نمی توان یک اجرای تک گویی نامید زیرا از قواعد درام تبعیت نمی کند و به گزارش موقعیت حضور یک غریبه در محیطی جدید محدود می شود. از سوی دیگر، متن از نظر بار طنز آنقدر قوی نیست که مخاطبان را به خنده بیاندازد و خنده های تماشاگران به شیوه پرداخت تیپ های شخصیتی از جانب هومن رستگار ارتباط پیدا می کند. در نتیجه، از درون متن سرچشمه نمی گیرد. در ابتدا، گزارش موقعیت حضور یک غریبه در محیطی جدید برای تماشاگران جذاب می نماید ولی به مرور با مشاهده موقعیت های بارها امتحان پس داده، جذابیت اولیه برای مخاطبان از بین می رود و از دقایق میانی، انتظار پایان “مایلند” را می کشند. پایان بندی “مایلند” به اتحاد بین ملت ایران ارجاع می دهد که جنبه شعاری به خودش می گیرد و در تضاد با کلیت اثر است زیرا مشاهده تفاوت های انسان ها در طول اجرای “مایلند” خنده را برای تماشاگران به ارمغان می آورد در نتیجه، پیام “اتحاد” در پایان بندی از اثر بیرون می زند.

هومن رستگار در جایگاه بازیگر عملکرد موفقی دارد و به خوبی مخاطبان را با خودش همراه می سازد. البته همچنان مشکل سردرگُمی میان استندآپ کمدی و تک گویی در شیوه اجرایی به چشم می خورد؛ در صورتی که تک گویی است، لزومی به ارتباط گیری مستقیم با تماشاگران همانند یک مجری مشاهده نمی شود. یک نکته دیگر اینکه در ابتدای “مایلند” جیمز کلارک ادعا می کند که به خوبی نمی تواند به زبان فارسی حرف بزند ولی در طول اثر و در کمال تعجب تماشاگران، بدون هیچ تپقی و بدون لهجه انگلیسی به زبان فارسی سخن می گوید. آنقدر که جیمز کلارک، دورگه ای ایرانی- انگلیسی در سطح یک شوخی بی مزه تنزل می یابد.

استفاده از چمدان به عنوان ماشین، صندلی و غیره خلاقانه است. موسیقی و طراحی صدای بهزاد بختیاری به دلیل عدم استفاده مناسب از آنها در طول “مایلند” به اثر لطمه می زند و در صورت عدم به کار گیری آنها، مشکلی به وجود نمی آید. انتخاب سالن نامناسب برای اجرا از دیگر نقاط ضعف “مایلند” به شمار می رود زیرا یک نفر بازیگرِ تنها، قادر به بهره برداری صحیح از فضای وسیع تماشاخانه استاد انتظامی نیست و فضاهای بلا استفاده خودشان را به رخ می کشند. شاید خانه نمایش اداره تئاتر انتخاب بهتری باشد.

هر عنوانی از قبیل “نمایش”، “استندآپ کمدی” و … توقعات متفاوتی را در تماشاگران ایجاد می نماید از اینرو، باید در انتخاب عناوین دقت نمود.

“مایلند” به نویسندگی و کارگردانی هومن رستگار و با بازی هومن رستگار از ۴ اسفند ماه ۱۳۹۶ تا ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۶ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان، ساعت ۱۸:۳۰ به روی صحنه می رود.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار