رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
  • الأحد ۱۹ ذو الحجة ۱۴۴۱
  • 2020 Sunday 9 August

» 1397

قیمت جدید بلیت سینماها اعلام شد

سخنگوی کارگروه اکران بهای جدید بلیت‌ سینماها را در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد. غلامرضا فرجی بیان کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان سازمان سینمایی داشتیم درخواست صنوف افزایش بهای بلیت سینماها در تمام روزهای هفته بود ولی قیمت نهایی که در بخشنامه تاریخ ۲۸ اسفندماه مصوب و ابلاغ شده برای روزهای مختلف قیمت‌های متفاوتی در […]


چهار گزینه برای دبیری جشنواره تئاتر فجر ۳۸

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد طی جلسه اخیر شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۴ کاندیدا برای دبیری دوره سی و هشتم این رویداد مدنظر قرار گرفته‌اند. شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت انتخاب و معرفی دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: هفته گذشته جلسه شورای […]


رونمایی از پوستر فیلم تازه تارانتینو

لئوناردو دی کاپریو که بازیگر فیلم بعدی کوئنتین تارانتینو است، پوستر این فیلم را که صحنه‌ای از خودش و برد پیت است، در توییتر منتشر کرد. ه نقل از هالیوود ریپورتر، لئوناردو دی کاپریو با انتشار پوستر فیلم تارانتینو در توئیتر نوشت: این جولای، لئوناردو دی کاپریو و برد پیت با هم در «روزی روزگاری» کوئنتین تارانتینو. این نخستین پوستر فیلم «روزی روزگاری هالیوود» […]


قطعه «حلالم کن» از محسن چاوشی برای «ژن خوک» + موزیک

قطعه «حلالم کن» با صدای محسن چاوشی که برای فیلم «ژن خوک» ساخته جدید سعید سهیلی خوانده است، همزمان با نخستین روزهای اکران این فیلم رونمایی شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای فیلم «ژن خوک»، چاوشی که سال‌ها پیش با خواندن قطعاتی برای فیلم «سنتوری» و پس از آن با ترانه‌های […]


سازمان سینمایی منتشر کرد؛

فهرست سرمایه‌گذاران فیلم‌های «فجر۳۷» / سرمایه‌گذار ۸ فیلم اعلام نشد

روابط عمومی سازمان سینمایی در حالی لیست سرمایه‌گذاران فیلم‌های حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را منتشر کرد که مقابل نام ۸ فیلم از ۳۳ فیلم عنوان «اعلام نشده» درج شده است. به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، اطلاعات فیلم‌های سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر بر […]


بودجه ۵۰ میلیارد تومانی رادیو در سال ۹۷

حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما ضمن اشاره به افزایش بودجه رادیو در سال ۹۷ به ۵۰ میلیارد تومان، از نیاز به افزایش بودجه تا ۲۰ درصد دیگر در سال ۹۸ خبر داد. حمید شاه آبادی معاون صدا درباره افزایش بودجه رادیو در سال ۹۸ گفت: بودجه مستقیم رادیو از ۳۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون […]


اظهارنظر داروغه‌زاده درباره قیمت بلیت سینماها

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تاکید کرد: افزایش قیمت بلیت سینماها نباید به نحوی باشد که با ریزش مخاطب روبه‌رو شویم. ‎ابراهیم داروغه‌زاده درباره تعیین قیمت بلیت سینماها در سال جدید در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: هزینه‌های تولید فیلم و هزینه‌های سینماداری افزایش زیادی داشته و افزایش قیمت بلیت سینما در حد منطقی […]


آمار فروش اولین روز اکران نوروز ۹۸

فیلم‌های نوروزی سرانجام از روز شنبه ۲۵ اسفند اکران خود را آغاز کردند و هفت فیلم جدید در هفت سرگروه سینمایی به نمایش درآمدند. بر اساس آمار سامانه جامع فروش سینما‌ها در اولین روز اکران استقبال از فیلم‌های نوروزی باتوجه به نیم‌ب‌ها بودن بلیت سینما‌ها در روز شنبه خوب بوده است. فیلم رحمان ۱۴۰۰ در […]


«بر سر دوراهی» به بدلکاری با موتور رسید + تصاویر جدید

سکانس بدلکاری با موتور در سریال نوروزی «بر سر دوراهی» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی، ضبط شد. تاکنون حدود هشت قسمت از سریال «بر سر دوراهی» به کارگردانی بهرنگ توفیقی آماده پخش و ۸۰ درصد از تصویربرداری آن انجام شده است. عوامل به صورت فشرده در لوکیشن‌های متعدد ضبط کار را ادامه […]


عادل فردوسی‌پور و حسین آقازمانی گزینه‌های قائم‌مقامی شبکه «ورزش»

شنیده ها حکایت از احتمال تغییر ترکیب مدیران شبکه «ورزش» سیما در روزهای پایانی سال دارد. شبکه ورزش سیما در آستانه سال نو قصد تغییر در ترکیب مدیران دارد و در همین راستا شنیده‌ها حکایت از احتمال انتصاب عادل فردوسی‌پور به عنوان قائم‌مقام این شبکه دارد. حسین آقازمانی دبیر شورای ورزش سازمان صداوسیما از دیگر […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...