رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 19 خبر


  • چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۲۲ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 1 May
  • جمعه 14 اردیبهشت 1397 - 15:20
  • کد خبر : 20437
  • تئاتر
  • چاپ خبر : حس محدودیت فضا و مکان

نمایش “سانتی متر” به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه کرم و با بازی پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، محسن پوشایی، سارینا رزاق مرندی، مسعود شامی خاتونی، مرتضی شاه کرم و ماهان عابدی بعد از یک دوره اجرای موفق در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان، از ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر […]

نمایش “سانتی متر” به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه کرم و با بازی پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، محسن پوشایی، سارینا رزاق مرندی، مسعود شامی خاتونی، مرتضی شاه کرم و ماهان عابدی بعد از یک دوره اجرای موفق در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان، از ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفته است.

نمایشنامه “سانتی متر” به درستی روایت را تا آخر پیش می برد و مخاطبان را با خودش همراه می سازد. خلاهای داستانی به لطف خلاقیت های نگارشی کمتر به چشم می آید و می توان به راحتی از آنها چشم پوشید. در نهایت، نمایشنامه “سانتی متر” مستحق عنوان برگزیده بخش نمایشنامه نویسی در ششمین جشنواره تئاتر شهر است.

تمامی بازیگران بازی های خوبی را به نمایش می گذارند و افت و خیزهای ریتمی و حسی در بازی های آنها به چشم نمی خورد. باید به همه آنها خسته نباشید گفت.

راجع به بخش کارگردانی به یک نکته اشاره می کنم : “سانتی متر” موفق به کسب عنوان برگزیده در بخش کارگردانی در ششمین جشنواره تئاتر شهر شده است.

طراحی صحنه میلاد خرمن بیز با استفاده از یک نقشه ساختمانی و چند تا آجر ابتدا تماشاگران را به سمت نمایشی با مضمون معماری سوق می دهد هر چند که انتقاداتی را به معماری شهری وارد ی سازد ولی در ادامه، پیش فرض های ذهنی مخاطبان در هم می شکند و فلسفه “قوطی کبریت” را پیش می کشد در عین حال که متناسب با میزانسن ها و بازی ها است. مسلم رضایی در مقام طراحی نور عملکرد به نسبت موفقی دارد ولی بهتر است وقتی قرار است روی صحبت های دو تا از شخصیت ها به صورت خصوصی تاکید شود، از میزان حجم نورهای دیگر شخصیت ها بکاهد. طراحی لباس های سیاه رنگ با خطوط قهوه ای رنگ آرزو ذوالفقاری از یک سو به درد مشترک همه آنها یعنی خرید یک خانه ارجاع می دهد و از سوی دیگر، آنها در جایگاه یک خانواده، تک تک خشت های خانه خریداری شده را با هم روی هم گذاشته اند که در ادامه داستان روایت می شود. برای شخصیت پدر با بازی مرتضی شاه کرم از لباس تمام قهوه ای رنگ بر خلاف دیگر بازیگران استفاده می شود به دلیل اینکه مسئولیت خرید خانه با وی بوده است و همچنین، سرنوشت پایانی شخصیت پدر را در انتهای داستان به تصویر می کشد. طراحی پوستر و بروشور مهدی دوایی از دیگر نکات مثبت اثر است. همیشه صحبت از آثار برگزیده در جشنواره های گوناگون دو وجه دارد : وجه مثبت همراه با نقدهای مثبت (قسمت آسان ماجرا) و وجه منفی همراه با نقدهای منفی (قسمت سخت ماجرا) و اینبار، “سانتی متر” به دلیل ظرفیت های خوب نمایشی، راهی جز صحه گذاری بر انتخاب ها و تصمیم های هیئت داوران جشنواره تئاتر شهر باقی نمی گذارد.

فقط ذکر یک نکته لازم است : نمایش “سانتی متر” وقتی در سالن انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه می رفت، به علت وسعت سالن انتظامی انتظامی برای مخاطبان چندان قابل باور نبود که نمایش “سانتی متر” از محدودیت فضا و مکان سخن می گوید زیرا سالن انتظامی، یک سرسرای بزرگ است و بزرگی سالن انتظامی به پاشنه آشیلی در اجرای دوره نخست “سانتی متر” تبدیل شده بود و در تضاد با ماهیت اثر، محدودیت فضا و مکان قرار داشت که در اجراهای دوره دوم، با انتخاب سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر و اتخاذ تمهیداتی، نقص گفته شده رفع شده است و تماشاگران همانند شخصیت ها، مفهوم محدودیت فضا و مکان را با جان و دل حس می کنند.

نمایش “سانتی متر” به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه کرم با بازی پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، محسن پوشایی، سارینا رزاق مرندی، مسعود شامی خاتونی، مرتضی شاه کرم و ماهان عابدی از ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۹:۳۰ در سالن استاد ناظرزاده کرامی خانه هنرمندان به روی صحنه می رود.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار