رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 7 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • دوشنبه 18 تیر 1397 - 13:48
  • کد خبر : 23417
  • هنر
  • چاپ خبر : از سایه درآمدگان از سایه درنیامدند!

“شنبه کاوه گلستان” در روز شنبه، ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۸ در موسسه بهاران برگزار شد و لی لی گلستان، ناهید موسوی، هوشنگ گلمکانی، مهرداد اسکوئی راجع به شخصیت هنری کاوه گلستان، عکاس خبری و مستندساز به سخنرانی پرداختند ولی در نهایت، بر خلاف اعلام قبلی، درج شده در پوستر، فیلم مستند “از سایه […]

“شنبه کاوه گلستان” در روز شنبه، ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۸ در موسسه بهاران برگزار شد و لی لی گلستان، ناهید موسوی، هوشنگ گلمکانی، مهرداد اسکوئی راجع به شخصیت هنری کاوه گلستان، عکاس خبری و مستندساز به سخنرانی پرداختند ولی در نهایت، بر خلاف اعلام قبلی، درج شده در پوستر، فیلم مستند “از سایه درآمدگان” ساخته رضا صورتی به نمایش در نیامد تا کام دوست داران کاوه گلستان تلخ شود.

از دقایق اولیه، خبر عدم اجازه پخش فیلم مستند “از سایه درآمدگان” ساخته رضا صورتی از سوی یکی از اقوام درجه یک کاوه گلستان، “شنبه کاوه گلستان” را تحت تاثیر قرار داد؛ اتفاقی که شور و شوق اولیه را از همگان گرفت ولی به مرور، سخنان لی لی گلستان، ناهید موسوی، هوشنگ گلمکانی و مهرداد اسکوئی، نشاط از دست رفته را به حضار بازگرداند.

آرش نعمتی، اجرای مراسم را بر عهده داشت و نخستین نفر به روی سن رفت. وی در شروع صحبت ها اظهار کرد : “همه ماها در طول زندگی مان بارها، بارها عکسهای کاوه را جاهای مهمی دیده ایم، عکسهایی دیده ایم که از خیلی نوشته ها بیشتر برای ما حرف زده است. به نظر من، وقتی کاوه عکس می گرفت، یعنی شما سه صفحه از یک مطلب روزنامه را خوانده بودید و حق مطلب در یک تک عکس ادا می شد.” در ادامه تیزر “شنبه کاوه گلستان” پخش شد و آرش نعمتی، اعلام کرد که بر خلاف اعلام قبلی، درج شده در پوستر، فیلم مستند “از سایه درآمدگان” ساخته رضا صورتی به نمایش در نخواهد آمد و از همه مخاطبان عذرخواهی کرد سپس از لی لی گلستان، خواهر کاوه گلستان دعوت شد تا به روی صحنه بیاید و دقایقی راجع به کاوه گلستان به سخنرانی بپردازد. لی لی گلستان با تشویق حضار پا به روی سن گذاشت و گفت :”کاوه گلستان یا هر هنرمند دیگری، متعلق به شخص خاصی نیست. کاوه گلستان،  متعلق به همه مردم است و هر هنرمندی، متعلق به همه مردم است.” در نهایت، وی اظهار کرد :”یک روزی همه این اتفاقات خواهد افتاد و فیلم هم نشان داده می شود. … و قدر آدم هایی که برای هنرمندانمان کار می کنند، همیشه دانسته خواهد شد و من به شخصه قدردان آقای صورتی هستم که دیروز برای اولین بار ایشان را شناختم. خیلی متاسفم از اینکه امروز این فیلم نشان داده نمی شود و خیلی خوشحالم که شما اینجا هستید.” لی لی گلستان با تشویق حضار، صحنه را ترک کرد و با دعوت مجری، ناهید موسوی، روزنامه نگار و هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما و تلویزیون، هر دو از دوستان و همکاران کاوه گلستان به روی صحنه آمدند. در ابتدا، ناهید موسوی، روزنامه نگار از طریقه آشنایی اولیه خودش با کاوه گلستان سخن گفت و راجع به یکی از خصوصیات مهم گلستان صحبت کرد :”برای کاوه خیلی مهم بود عکسهایش دیده شود، خیلی مهم بود یعنی اصلا اهل انبار کردن عکس نبود. فقط برایش مهم بود عکس به دست مخاطب برسد و به خاطرش هر کاری می کرد، تاکید می کنم هر کاری می کرد.” سپس از عکس های ضدجنگ گلستان سخن به میان آورد و در ادامه، از دوران ممنوع الخروجی کاوه گلستان، اشتغال به تدریس او در دانشگاه آزاد اسلامی ایران و کمک های وی در راستای انتشار عکس های دانشجویان مستعد خودش حرف زد. با پایان بخش نخست سخنان ناهید موسوی، هوشنگ گلمکانی، سردبیر مجله فیلم صحبت های خویش را آغاز کرد و بعد از یک مقدمه، راجع به حادثه مرگ کاوه گلستان اظهار داشت :”در ذهنم بود که بالاخره کاوه که از این خطرها جسته، یک جایی در همین صحنه ها براش اتفاقی می افتد و وقتی که در روز سیزده فروردین ۱۳۸۲، خبرش را شنیدم، اصلا تعجب نکردم چون که کاوه به همان چیزی که می خواست رسید با اینکه همه اندوهگین بودیم و می گفتیم حیف… حیف که رفت ولی اگر قرار بود برود، همینطوری باید می رفت.” در ادامه، سردبیر مجله فیلم از طریقه آشنایی خودش با او، نخست از طریق عکس های کلاژ کاوه گلستان سخن گفت و نقبی به بی قراری ذاتی گلستان زد که وی را به سمت عکاسی مستند اجتماعی و حضور در بطن حادثه ها سوق می داد. وی افزود :” “بچه تهران” بود و می توانست در هر موقعیتی گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و فی البداهه، جوابی و راه حلی برای هر مشکلی داشت.” و چنین خصوصیتی را از دلایل موفقیت کاوه گلستان برشمرد. در نهایت، ناهید موسوی، مطلبی را راجع به کاوه گلستان و حضور وی در کردستان خواند و بازگویی خاطره ای از عکاسی گلستان از دراویش، پایان بخش سخنان هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما و تلویزیون بود.

آرش نعمتی، مجری، دوباره لی لی گلستان، مترجم را به روی صحنه فراخواند و از وی، دلیل تلخی جهان عکس های کاوه گلستان را جویا شد و او پاسخ داد :”پدرش” و در بخش دیگری افزود :”کاوه گلستان، همیشه در صدد اثبات خودش به پدرش بود.”

رضا صورتی، کارگردان فیلم مستند “از سایه درآمدگان” با وجود ناراحتی با تشویق حضار به روی صحنه آمد و گفت :”از هیچ مصاحبه ای در این فیلم استفاده نشد به این دلیل که کاوه گلستان، همه عمرش را در راه ثبت حقیقت گذراند و چطور من می توانم پلان ها و تصاویری را مصرف کنم و در مورد کاوه حرف بزنم؟! ترجیح دادم که از متریالی که وجود دارد، کاوه را دوباره بسازم.” در ادامه، رضا صورتی به تعریف داستانی درباره یکی از آثار ساخته شده راجع به احمد شاملو پرداخت:” چند سال پیش، فیلمی درباره احمد شاملو ساخته شده بود و فیلم، واقعا فیلم خوبی نبود. به آیدا شاملو، همسر احمد شاملو گفته بودند که فیلمی درباره شاملو ساخته شده است و فیلم خوبی نیست و بد و بیراه است. آیدا اینگونه پاسخ داد که شاملو آنقدر بزرگ هست که حتی اگر کسی به او بد و بیراه بگوید، شاملو همچنان بزرگ است.” و افزود :” با فیلم من فیلمساز جوان، کاوه نه خراب می شود و نه ساخته می شود.” که با تشویق گرم حضار همراه شد.

مهرداد اسکوئی، عکاس و مستندساز به عنوان آخرین سخنران، خاطره جلسه عکاسی خودش از کاوه گلستان را تعریف کرد و از خوشرویی او سخن گفت که مخاطبان را با بعد دیگری از شخصیت متواضع و فروتن گلستان آشنا می ساخت.

“شنبه کاوه گلستان” بدون پخش فیلم مستند “از سایه درامدگان” ساخته رضا صورتی پایان یافت هرچند دوست داران گلستان را امیدوار ساخت که روزی دیگر و محفلی دیگر، دوباره به کاوه گلستان اختصاص یابد تا بیش از پیش، تاثیرات وی بر نسل های بعد از خودش مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و شاید روزی، دوباره جایزه کاوه گلستان عمر دگرباره یابد.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار