رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May

۲۷۳۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ۲۲ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

سومین جشنواره فیلم سلامت

افتتاح جشنواره نقاشی کودکان بیمار همزمان با جشنواره فیلم سلامت

چهارمین جشنواره نقاشی کودکان بیمار همزمان با افتتاحیه سومین جشنواره فیلم سلامت در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره فیلم سلامت، دکتر نیما رضایی، رییس جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان بیمار در این خصوص گفت: بیش از ۱۴۰۰ نقاشی از ۲۶ کشور در جشنواره نقاشی کودکان […]


اولین نمایش جهانی «روزهای نارنجی» در جشنواره تورنتو

فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی در نخستین نمایش جهانی خود در جشنواره فیلم تورنتو حضور خواهد داشت. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای فیلم «روزهای نارنجی»، جشنواره فیلم تورنتو (tiff) که طی دهه‌های گذشته به یکی از معتبرترین رویدادهای هنری و سینمایی جهان در کنار جشنوارهای فیلم کن، ونیز و […]


گزارش تصویری مراسم دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران

مراسم اهدای جوایز دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران شامگاه چهارشنبه ۳۱ مردادماه ۱۳۹۷ با حضور اهالی سینمای مستند و اصحاب رسانه در محل تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. سینماخانه / عکاس: امیر سهیلی پور


برگزیدگان دهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران معرفی شدند

مراسم اهدای جوایز دهمین جشن مستقل سینمای مستند برگزار و برندگان در بخش های مختلف معرفی شدند. آیین جشن مستقل سینمای مستند امشب چهارشنبه ۳۱ مردادماه و هم‌زمان با شام عید قربان، با حضور خانواده سینمای مستند در محل تالار قلم کتابخانه ملی و با اجرای منصور ضابطیان برگزار شد. اولین آیتم بعد از قرائت […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...