رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May
نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم مقاومت مطرح شد:

مشکلات مالی بر سر راه جشنواره فیلم مقاومت

به گزارش سینماخانه؛ نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح امروز با حضور محمد خزاعی، دبیر و یزدان عشایری مدیر روابط عمومی جشنواره در محل مرکز فرهنگی هنری اسوه برگزار شد. در ابتدای این نشست یزدان عشایری پس از تشکر از حضور و حمایت اهالی رسانه گفت: جشنواره مقاومت در دهه اول آذر ماه […]

به گزارش سینماخانه؛ نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح امروز با حضور محمد خزاعی، دبیر و یزدان عشایری مدیر روابط عمومی جشنواره در محل مرکز فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.


در ابتدای این نشست یزدان عشایری پس از تشکر از حضور و حمایت اهالی رسانه گفت: جشنواره مقاومت در دهه اول آذر ماه همزمان با هفته بسیج برگزار خواهد شد. امیدواریم این دوره هم با کمک دستگاه های فرهنگی ، مسؤلان و اهالی رسانه مانند دوره های گذشته با شکوه برگزار شود.
وی ادامه داد: این جشنواره به دلیل مفهوم مقاومت که با فرهنگ و ادبیات ما ریشه دارد با دیگر جشنواره ها متفاوت است. به خصوص در جهان امروز که همواره با سازگاری و فزون خواهی برخی از قدرت ها روبرو هستیم مانند چند روز گذشته که زخم زهر و کینه دشمنان را در بخشی از پیکره کشورمان در شهر اهواز شاهد بودیم. من به عنوان یک منتقد سینما معتقدم جشنواره مقاومت می تواند فراتر از یک جشنواره سینمایی باشد.
در ادامه نشست محمد خزاعی در رابطه با تاریخچه این جشنواره گفت: جشنواره مقاومت از سال ۶۲ و در دوران جنگ تحمیلی در هفته دفاع مقدس آغاز به کار کرد و از آن دوره تاکنون پانزده دوره از آن می گذرد که از دوره دهم، هر سال به صورت منظم در هفته دفاع مقدس برگزار شده است. اما امسال به دلیل همزمانی هفته دفاع مقدس با ماه محرم اجباراً این جشنواره را با تاخیر برگزار خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: از نکات مهم این جشنواره این است که این جشنواره محصول خود انقلاب است و مضامین آن که انقلاب و دفاع مقدس است اهمیت این جشنواره را نشان می‌دهد. در دنیا جشنواره های زیادی با مضامین نزدیک به جشنواره مقاومت برگزار می‌شود. موضوع اکثر آنها فلسطین می‌باشد اما بررسی های اولیه ما نشان می‌دهد که اکثر آنها با داشتن قالب و ظاهری که طرفدار رویکرد مقاومت است در نهایت به آثاری توجه نشان می‌دهد که به هیچ وجه با رویکرد مقاومت همخوانی ندارد. در دنیا تنها ۱۲ جشنواره است که با رویکرد جشنواره مقاومت همخوانی دارد که ۳ تا از آنها تعطیل و تنها ۹ جشنواره باقی مانده است.
وی اضافه کرد: گزافه نیست اگر نگوییم ادامه نداشتن حیات جشنواره بین المللی فیلم مقاومت یعنی پذیرش شکست نگاه مقاومت در عرصه فیلمسازی و سینما
خزاعی در رابطه با مشکلات برگزاری جشنواره گفت: نهادهایی که قرار بود از ما حمایت کنند مشکلات اقتصادی داشتند و این دوره از جشنواره با صرفه جویی و حذف یکسری از بخش های جشنواره برگزار خواهد شد. خوشبختانه با تلاش بسیار زیاد توسط انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت حداقل بودجه لازم برای برگزاری جشنواره تامین شد.
به گفته محمد خزاعی یکسری از برنامه های جشنواره که در دوره های گذشته انجام می شد امسال به دلیل مشکلات مالی برگزار نخواهد شد.


وی در رابطه با برنامه های این دوره جشنواره مقاومت گفت: جشنواره امسال در ۳ بخش “ایران”، “بین الملل” و “جنبی و پژوهشی” برگزار می‌شود.
بخش ایران که شامل مستند، فیلم کوتاه و فیلم سینمایی است و بخش بین الملل شامل مستند و فیلم سینمایی خواهد بود. امسال ۱۱ بخش مسابقه و ۸ بخش جنبی و پژوهشی خواهیم داشت و بخش های تله فیلم، سریال، انیمیشن و نماهنگ از این دوره حذف شده اند.
امسال ۱۶۵۰ اثر به دبیرخانه فرستاده شده است که ۷۴۴ اثر ایرانی است که از این تعداد اثر ۵۳۳ اثر توسط بخش دولتی و ۲۱۱ اثر توسط بخش خصوصی تولید شده است که نسبت به دوره گذشته رشد چشمگیری داشته است. همچنین ۶۵۷ فیلمساز مرد و ۸۷ فیلمساز زن امسال در جشنواره حضور دارند. از لحاظ سنی هم ۱۰۵ اثر توسط متولدین ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰، ۱۹۳ اثر توسط متولدین ۱۳۵۱ تا ۱۳۶۰، ۳۷۵ اثر توسط متولدین ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۰ و ۹۱ اثر توسط متولدین ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ تولید شده است که نشان میدهد بچه های انقلاب سهم بیشتری در این جشنواره دارند.
مضامین فیلم های شرکت کننده در این دوره جشنواره مقاومت عبارتند از، شهدا و خانواده شهدا، داعش و مدافعین حرم، فتنه، حجاب، جانبازان، فلسطین، سوریه، یمن، مسائل اقتصادی، عراق، منافقین، شخصیت های دوره انقلاب، زنان و لبنان است.
هیأت انتخاب از ۱۵ شهریور شروع به کار کرده و تا ۱۵ مهر ماه اسامی آثار نهایی را اعلام می کند.
وی در رابطه با بخش های جدید جشنواره گفت: امسال بخش روایت نو که مربوط به فیلمسازان فیلم اولی است برگزار می‌شود. همچنین بخش جلوه گاه نور با موضوع انقلاب، به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و بخش چهل شاهد با همکاری شبکه سه برای انتخاب بهترین اثر با موضوع انقلاب و دفاع مقدس در چهل سال عمر سینمای مقاومت توسط مردم برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: در بخش بین الملل، ۹۰۶ اثر از ۷۳ کشور به دبیرخانه ارسال شد که در بین آنها ۶۹۱ فیلم مستند و ۲۱۵ فیلم سینمایی حضور داشتند.

از کشورهای شرکت کننده می توان به فرانسه، کانادا، سوئد، آلمان، ترکیه، سوریه، لبنان، عراق، بوسنی و… اشاره کرد.
وی در رابطه با بخش های حذف شده جشنواره در بخش بین الملل گفت: در بخش بین الملل هر ساله کلاس های آموزشی برگزار می‌شد که متاسفانه امسال برگزار نخواهد شد و همچنین ما هر ساله هفته های فیلم مقاومت در کشور های مختلف برگزار می کردیم که آن هم امسال حذف شده است.
خزاعی گفت: بخش عماد مغنیه با هدف تولید آثاری با مضمون مدافعان حرم برگزارخواهد شد و جوایز آن مثل سابق توسط خانواده این شهید تقدیم خواهد شد.
خزاعی ادامه داد: در استان‌ها فعال بودیم و در این دوره‌ هم هر استانی درخواست دهد برایشان برنامه‌ریزی خواهیم‌کرد که آثار را به دستشان برسانیم. بخش دیگری با عنوان چهل سال چهل فیلم توسط انجمن سینمای دفاع مقدس با ۱۰ اثر کوتاه، ۲۰ انیمیشن و ۲۰ فیلم سینمایی ضمیمه جشنواره می‌شود.

وی سپس بودجه جشنواره را اعلام کرد و گفت: در دورهای گذشته ۳ میلیارد تومان بودجه جشنواره بوده و در دوره فعلی با توجه به افزایش دلار و مشکلات اقتصادی کشور، یک‌ونیم میلیارد تومان بودجه برای تمام بخش‌های ملی و بین‌المللی تخصیص داده شده است.

خزاعی مطرح کرد: برای تأمین مباحث مالی با مشکلات بسیاری مواجه بودیم، حتی مسئله به جایی رسید که پیشنهاد دادند جشنواره فقط یک ‌شب و بصورت اختتامیه برگزار شود، اما مخالفت کردیم چون احساس کردیم جشنواره کارکرد فرهنگی، هنری، رسانه‌ای خودش را از دست خواهد داد.

دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در شب خاطره دفاع مقدس، که چندی پیش برگزار شد و پیرو این موضوع بود را سرلوحه این رویداد اعلام کرد. وی زمان برگزاری جشنواره را هم ۵ الی ۱۰ آذر ماه اعلام کرد.

خزاعی عنوان کرد: بر خلاف تصور بسیاری که گمان می‌کنند فیلم‌هایی با این مضامین طیف مخاطب اندکی در سطح بین‌الملل دارد، اتفاقا در جهان چنین آثاری استقبال خوبی دارند و ما چون خودمان اشباع شده‌ایم اینگونه قضاوت می‌کنیم.

محل برگزاری جشنواره سینما فلسطین خواهد بود و ورود به جشنواره برای عموم آزاد و رایگان خواهد بود.

دبیر این دوره از جشنواره در پایان بخاطر مشکلات و‌مسائل مالی‌ای که عده‌ای رقم زدند ابراز گله‌مندی کرد. خزاعی افزود: من به چندین نهاد برای درخواست کمک مالی رجوع کردم که حتی تعدادی از آنها نهادهای انقلابی و حزب‌اللهی بودند ولی نتیجه‌ای نداد و‌ دوستان حمایت نکردند.

 

سینماخانه / خبرنگار: فرشید حاجیان _ عکاس: سارا ضرابی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار