رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۷ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 15 May

آبان ۱۳۹۷ ۷ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

آی‌فیلم تاریخ «۳۰۰» را بررسی می‌کند

برنامه «تاریخ و سینما» با اجرای خسرو معتضد، امشب به نقد تاریخی فیلم سینمایی «۳۰۰» از قاب آی‌فیلم فارسی می‌پردازد. به‌گزارش سینماخانه به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، این برنامه شنبه‌‌ شب‌ها فیلم‌های ضد ایرانی جهان را از جهت تاریخی بررسی و نقد می‌کند. بر اساس این گزارش، شنبه ۲۶ آبان، خسرو معتضد در این […]


آی‌فیلم به «چهارراه استانبول» می‌رود

برنامه تلویزیونی «جلوه‌های سینمایی» این هفته سراغ برنده بهترین جلوه‌های ویژه بصری جشنواره فجر سال ۹۶ می‌رود. به‌گزارش سینماخانه به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، در این برنامه فرید ناظر فصیحی، طراح جلوه‌های بصری رایانه‌ای فیلم «چهارراه استانبول» از اسرار کارش می‌گوید. «چهارراه استانبول» فیلمی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی کیایی است که داستانی […]


دستمزد مهناز افشار برای «اولیورتوئیست»

طبق ادعای حسین پارسایی، مهناز افشار برای حضور در نمایش «اولیورتوئیست» برای هر ماه حضور در پروژه کمتر از ۳۰میلیون تومان دریافت کرده است. برنامه میزانسن عنوان یک برنامه با موضوع هنر در شبکه «شما» است که هفته گذشته موضوع خود را به تئاتر تجاری اختصاص داده بود. در این برنامه حسین پارسایی، کارگردان پرحاشیه […]


«آسانسور» به پایان راه رسید

تصویربرداری فیلم کوتاه داستانی «آسانسور» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل همراه به پایان رسید و تدوین آن به زودی آغاز خواهد شد. تصویربرداری فیلم کوتاه داستانی «آسانسور» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل همراه و با مدیریت تصویربرداری مجید طرقی در مجتمع مسکونی صدف به پایان رسید و تدوین آن به زودی آغاز خواهد شد. «آسانسور» […]


یک زن رهبری «دزدان دریایی کارائیب» را برعهده می‌گیرد

پس از کنار گذاشته شدن جانی دپ و متعاقب آن کاپیتان جک اسپارو از پروژه «دزدان دریایی کارائیب» شایعاتی در هالیوود مطرح است که دیزنی می‌خواهد یک دزد دریایی زن را فرمانده این دزدان کند. به نقل از مووی وب، اخبار غیر رسمی و شایعات حاکی از آن است که کمپانی دیزنی قصد دارد به […]


محمد خزاعی در نشست هم اندیشی با مستندسازان مطرح کرد:

مستندهای مقاومت ظرفیت اکران سالانه دارند

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در نشست هم اندیشی با مستندسازان حاضر در این رویداد سینمایی گفت: امسال داوری مردمی برای آثار مستند صورت می‌گیرد و بهترین فیلم از حوزه مستند انتخاب می‌شود و داوری مردمی تنها منحصر به آثار سینمایی نیست. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره فیلم […]


آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

اشتباه مجلس در جداسازی سینمای مقاومت و حرفه‌ای

کم لطفی به ساخت فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس برگردن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید جوابگوی بی‌توجهی به تاریخ مقاومت ایران باشد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، حجت الاسلام احد آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سینمای دفاع مقدس را عاملی برای […]


نامزدهای انتخاب مردمی برترین‌های ۴۰ سال سینمای مقاومت معرفی شدند

به گزارش سینماخانه؛ روابط عمومی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اعلام کرد: در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی و به پاس ارج نهادن به دست اندرکاران عرصه سینمای مقاومت، از میان نزدیک ۲۵۸ فیلم سینمایی راه یافته به چهارده دوره جشنواره فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس، برترین‌های تهیه کنندگی، کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و بازیگری توسط […]


شهرام گیل آبادی: تماشاخانه‌ها می‌توانند شبکه‌ای کارآمد در تئاتر ایران باشند

جلسه مدیر عامل خانه تئاتر با تماشاخانه داران خصوصی عصر روز چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷ در خانه تئاتر برگزار شد. به گزارش سینماخانه به نقل از  روابط عمومی خانه تئاتر در این جلسه که مدیران تماشاخانه‌های شانو، عمارت نوفل لوشاتو، دیوار چهارم، پردیس تئاتر شهرزاد، ایران تماشا، عمارت روبه رو و همای سعادت در آن […]


ششمین حضور بین المللی فیلم «امیر» در جشنواره مراکش

فیلم سینمایی «امیر» ساخته نیما اقلیما به تهیه کنندگی سید ضیا هاشمی بعنوان تنها نماینده سینمای ایران در جشنواره بین المللی فیلم رِبات مراکش حضور خواهد داشت. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه ای فیلم؛ جشنواره بین المللی فیلم رِبات مراکش از جشنواره های معتبر آفریقایی است که به سینمای هنر و […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

احیای ژانر ورزشی با «پرویز خان»

در میان انبوه ژانرهایی که سینمای ایران از آن ها محروم و یا تهی است؛ از میان فیلم های ورزشی تنها تعداد معدودی در دهه ۷۰ به یاد می آید و حالا «پرویز خان» بار دیگر نفسی تازه و جانی دیگر بر این پیکره فراموش شده می دمد. «پرویز خان» نخستین فیلم علی ثقفی است و برای اولین پروژه فیلمسازی یک کارگردان جاه طلبانه می نماید. پروداکشنی که با توجه به تاریخ و جغرافیای فیلم سنگین است و از سویی بازسازی مسابقات فوتبال نیز بر ابعاد آن می افزاید. موضوع فیلم برگرفته از واقعیت‌های تاریخ فوتبال ملی ایران در مقطعی حساس بنا نهاده شده و فیلمساز کوشیده تا ضمن وفاداری بر اصالت رویداد، به فراخور نیازهای دراماتیک مواردی را نیز در چهارچوب داستانی بر آن بی افزاید و به همین سبب با فیلمنامه ای طرف هستیم که قصه گویی را فدای واقعیت نمی کند و شاید علت اعتراض برخی چهره های ورزشی نیز همین جنبه های فرامتنی است که ثقفی در مابین روایت اصل موضوع جای داده است. در کارگردانی نیز علی ثقفی با طرح و ایده ای فکر شده ظاهر می گردد که نمود آن را می توان به شکل بارز در تصویر کردن صحنه های فوتبالی و بازسازی مسابقه تیم ملی ایران و کویت که در کشور بی طرف قطر در اسفند 1365 برگزار شد؛ مشاهده کرد. اما از همه این موارد که بگذریم آنچه «پرویز خان» را متمایز می کند انتخاب بازیگر این نقش یعنی سعید پورصمیمی است که در 80 سالگی به خوبی از عهده بازی در نقش 54 سالگی پرویز دهداری بر آمده است. پورصمیمی با قدرت و تسلط مثال زدنی خود کاراکتر دهداری را همچون موم در دست می گیرد و آن را چنان ورز می دهد که تفکیک نقش از خود بازیگر کاری سخت و حتی نشدنی است. اجرای سعید پورصمیمی مبتنی بر دریافت و درک او از یافته ها و شنیده هایش از کاراکتر بعلاوه نگاهی غریزی و شهودی برآمده از رویکرد خود اوست. در کلیت علی رغم برخی کمبودها به ویژه ضعف هایی در پرداخت کاراکترهای فرعی و یا شاخ و برگ اضافی و پاره ای خرده داستان ها؛ در این مقطع می توان از «پرویز خان» به عنوان احیا کننده ژانر ورزشی در سینمای ایران یاد کرد و حضور آن را در سینمای یکنواخت امروز ما مقتنم دانست. حضوری که با ادامه اکران آن به صورت آنلاین شاید معادلات تازه ای را در عرصه فروش به بار آورد. سینماخانه / حمید عبدالحسینی