رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • یکشنبه 2 تیر 1398 - 11:22
  • کد خبر : 37404
  • تئاتر
  • چاپ خبر : سِرگشایی عقده ورونیکا

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “اتاق ورونیکا” نوشته آیرا لوین، ترجمه شهرام زرگر به کارگردانی منا رمضانی در تالار حافظ به روی صحنه رفته است. نمایش‌نامه “اتاق ورونیکا” نوشته “آیرا لوین” نویسنده و نمایش‌نامه نویس آمریکایی است که شهرت خود را مدیون خلق آثاری جذاب در ژانر وحشت است. او خالق کتاب‌هایی چون “فرزند رزماری”، “دام […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “اتاق ورونیکا” نوشته آیرا لوین، ترجمه شهرام زرگر به کارگردانی منا رمضانی در تالار حافظ به روی صحنه رفته است.

نمایش‌نامه “اتاق ورونیکا” نوشته “آیرا لوین” نویسنده و نمایش‌نامه نویس آمریکایی است که شهرت خود را مدیون خلق آثاری جذاب در ژانر وحشت است. او خالق کتاب‌هایی چون “فرزند رزماری”، “دام مرگ”، “پسری از برزیل” و “بوسه پیش از مرگ” است که هرکدام منشأ تولید آثار هنری دیگری از جمله فیلم و تئاتر بوده‌اند.

لوین با خلق همین آثار توانست معتبرترین جوایز ادبی ژانر وحشت را از آن خود کند. ازجمله این جوایز می‌توان به جایزه “ادگار آلن پو” و جایزه “برام استوکر” اشاره کرد. لوین جایزه دوم را به خاطر یک عمر فعالیت در زمینه رمان وحشت از آن خود کرد.

منا رمضانی در رابطه با روند شکل گیری این نمایش گفت: “من ابتدا نمایشنامه رو خواندم و چون از پایه معمار و طراح صحنه هستم و به گوتیک مخصوصاً ساب ژانر دارک فانتزی علاقه مند بودم با طراحی شروع‌ کردم، اولین اتفاق طراحی صحنه بود، بعد مجموعه طراحی های دیگر و انتخاب بازیگران و… کار من از یک سال و نیم پیش شروع شد ولی تمرین ها به طور جدی ۵-۶ ماه از اوایل زمستان شروع شدند.”

این نمایش در رابطه با دختری به نام سوزان است که به توسط پیرمرد و پیرزنی خدمتکار قانع شده است تا به دلیل شباهتش با دختری که تازه درگذشته به نام ورونیکا برای چند دقیقه نقش او را بازی کند تا به خواهر آن دختر روحیه بدهد اما گرفتار ماجراهایی دیگر می شود.

“اتاق ورونیکا” یکی دیگر از نمایش‌نامه‌های ملودرام لوین است که می‌توان آن را در دسته روانشناسی- وحشت قرارداد. بیش‌ترین تأکید این نمایش‌نامه بر غافلگیر کردن مخاطبان و ایجاد فضایی بسته برای بروز وجوه روانی شخصیت‌هاست.

رمضانی هدف خود را برای اجرای این نمایش اینگونه بیان کرد: “اگر در نظر بگیریم که در دنیای مدرن خلق در راستای انتخاب و ترکیب هنرها و علوم مختلف شکل می گیرد می توانیم بگوییم برای برانگیختن انسان ها از این طریق ما موظف به ایجاد یک کولاژ موفق از انتخاب ها در زمینه های متن، زاویه دید، ایده، طرح، بازی، مکان و مواردی از این دست می باشیم. در میان رسالت های متعدد تئاتر و به طور کلی هنر هر شخص منظر را از زاویه ی خود نگاه می کند و دست به انتخاب و عمل می زند. از طرفی ما می توانیم نتیجه ی حاصل از امری روانشناسانه را به مخاطب نمایش داده و از طرف دیگر می توانیم به روان و درونیات انسان ها تلنگری هر چند کوچک بزنیم. ژانر وحشت، اختلالات روانی، فریب و خیانت، روابط بیمار جنسی، خانواده و … در قالب فضای رعب آور و سیاه گوتیک می‌تواند یکی از مناسب ترین مجموعه های انتخابی برای رسیدن به تصویری جذاب در جهت لمس درونیات انسان باشد. کشتن گناه خویش در کالبد دیگری با ایجاد بازی های روانی و تلقین امری است که بسیار شاهدیم کما اینکه سوال اساسی در انتهای نمایش این است که “ورونیکا” قابل بخشیدن است یا خیر! آیا بیماران روانی حتی در شدید ترین حالت گناهکارند؟”

در این نمایش رامونا شاه، حمید رحیمی، مرضیه موسوی، افشین حسنلو و سارا مصطفوی نسب هنرنمایی می کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: علی شاهانی، طراح گریم: ماریا حاجیها، طراح نور: رضا خضرایی، طراح صحنه: منا رمضانی، طراح لباس: مهرناز عباسی، طراح صدا: داتیس اسکندری، طراح گرافیک: مریم دیهول، گروه کارگردانی: مجتبی عاشوری، رعنا معینی، فاطمه ملااحمدی، مدیر تولید: دیاکو خاکی، جانشین تولید: یوسف موسوی، دستیار تولید: مهدی مهرانی، موسیقی: فراز اسدی، ترانه سرا: مهران عشریه، انیمیشن و موشن گرافی: استودیو آذرنقش (رضا ولی زاده، یوسف علیزاده)، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: میثم تحریری، مشاور رسانه: احمدرضا حجارزاده، ارتباطات: امیر پارسائیان مهر

نمایش “اتاق ورونیکا” خرداد وتیر ۱۳۹۸ در تالار حافظ به روی صحنه میرود.

سینماخانه / فرشید حاجیان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار