رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May

تیر ۱۳۹۹ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

توسط کانون پرورش فکری؛

سینما و تئاتر با ۷ تریلی به روستاها می‌رود

پنج تماشاخانه‌ جدید به ناوگان تریلی‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌پیوندند تا تعداد این صحنه‌های سیار نمایشی به ۷ خودرو در کشور افزایش پیدا کند. به گزارش سینماخانه و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۴۸ سال پیش یعنی در سال ۱۳۵۱ […]


با صدور پروانه نمایش

«گیسوم» به زودی روی پرده خواهد رفت

فیلم سینمایی «گیسوم» در انتظار دریافت پروانه نمایش قرار دارد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، «گیسوم» به کارگردانی نوید به‌تویی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی عنوان فیلمی سینمایی است که فیلمبرداری آن سال گذشته در تهران و شمال کشور انجام شده و هم‌اکنون با اتمام کامل مراحل فنی در نوبت دریافت […]


«این سو، آن سو» از روزمرگی ها بشر امروزی می گوید

نمایش «این سو، آن سو» از روزمرگی ها، یکنواختی ها و کارهای انجام نداده بشر امروزی می گوید. یوسف محمدی کارگردان نمایش «این سو، آن سو» در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: نمایش این سو، آن سو نوشته  فلوریان زلر فرانسوی، درباره روزمرگی ها، یکنواختی ها و کارهای […]


حمید بهمنی: ماهیت حضور شهدا، رکنی مهم در جریانات فرهنگی

حمید بهمنی با اشاره به برگزاری مسابقه طراحی بنای یادبود شهدای راه آهن مطرح کرد: سینماگر ایرانی با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر باید در جریان شهدا و دفاع‌مقدس فعالیت بیشتری داشته‌باشد، گفت: نهادهای ذی‌ربط باید فعالیت خود را در حوزه جنگ و دفاع‌مقدس گسترش بدهند و لازم است که هنرمندان ما با شهدا […]


داستان آب را در انیمیشن «همیشه گمشده‌ای هست» ببینید

«همیشه گمشده‌ای هست» عنوان فیلم انیمیشنی به کارگردانی «مسعود صفری» است که به داستان جدال بر سر آب می‌پردازد. این فیلم که محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، آماده نمایش شده است. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در خلاصه داستان این انیمیشن ۸ دقیقه‌ای […]


با توقف اکران

اکران دوباره «شنای ‌پروانه» بعد از محرم یا عید نوروز

مرتضی شایسته با اعلام موافقت شورای صنفی نمایش با توقف اکران فیلم «شنای پروانه» از اکران دوباره این فیلم در زمان دیگری خبر داد. مرتضی شایسته (دبیر شورای صنفی نمایش) درباره جلسه فوق‌العاده شورا گفت: امروز در جلسه فوق‌العاده شورای صنفی نمایش بنا به درخواست تهیه‌کننده فیلم «شنای پروانه» مقرر شد که این فیلم از […]


اکران «جایی برای مردن نیست» به تابستان سال آینده موکول شد

کمپانی یونیورسال و مترو گلدوین دو سازنده و پخش کننده فیلم سینمایی «جایی برای مردن نیست» که از جمله سری فیلم‌های مطرح جیمز باند به حساب می‌آید از موکول شدن اکران این فیلم به تابستان ۲۰۲۱ خبر دادند. کمپانی یونیورسال و مترو گلدوین دو سازنده و پخش کننده فیلم سینمایی «جایی برای مردن نیست» که […]


اجراهای «پنهان خانه پنج در» از سر گرفته می‌شود

آرش فلاحت پیشه درباره آخرین وضعیت اجرای «پنهان خانه پنج در» و حمایت های دولت توضیحاتی داد. آرش فلاحت پیشه کارگردان نمایش «پنهان خانه پنج در» درباره جزییات اجرای این نمایش گفت: از پنجم تیرماه ۹۹ اجرا را آغاز کردیم و با توجه به پروتکل های بهداشتی، بلیت فروشی برای نصف سالن و … پیش رفتیم، در […]


کرونا چاره‌ای جز اکران آنلاین «پسرکشی» باقی نگذاشته بود

تهیه کننده «پسرکشی» که فیلمش در حال اکران آنلاین است اعتقاد دارد که با شرایط موجود چاره‌ای غیر از اکران آنلاین برای فیلم‌های سینمایی وجود ندارد. صادق یاری تهیه کننده فیلم سینمایی «پسرکشی» ساخته محمدهادی کریمی که چندی پیش اکران آنلاین خود را شروع کرده است درباره شرایط اکران آنلاین و قاچاق فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های […]


بازیگر ایرانی برنده جایزه فستیوال ایتالیایی شد

بازیگر فیلم «نامو-بیگانه» ساخته نادر ساعی ور، توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره جهانی Taormina ایتالیا را به خانه ببرد. به گزارش بانی‌فیلم، اگرچه هیچ یک از عوامل فیلم در این جشنواره مهم نتوانستند به خاطر فراگیری ویروس کرونا حضور نداشته باشند، اما این مراسم به شکل آنلاین برگزار شد بختیار پنجه‌ای بازیگر اصلی فیلم […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...