رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
  • پنجشنبه 19 تیر 1399 - 14:13
  • کد خبر : 50105
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «یه گاز کوچولو» شبیه حال و هوای این روزهای جامعه است

سلطانی گفت: حدودا تابستان سال قبل مقدمات اجرای نمایش یه گاز کوچولو را شروع کردیم و این اجرا ماحصل زحمات یک ساله یک گروه حرفه ای و کار بلد است. فقیهه سلطانی بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون با اجرای نمایش یه گاز کوچولو چراغ‌های تئاتر شهر را با رعایت کلیه موازین بهداشتی روشن کرد. […]

سلطانی گفت: حدودا تابستان سال قبل مقدمات اجرای نمایش یه گاز کوچولو را شروع کردیم و این اجرا ماحصل زحمات یک ساله یک گروه حرفه ای و کار بلد است.

فقیهه سلطانی بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون با اجرای نمایش یه گاز کوچولو چراغ‌های تئاتر شهر را با رعایت کلیه موازین بهداشتی روشن کرد. کارگردانی که در سابقه کاریش بازیگری در آثار مهمی نظیر معجزه خنده، صورتی، عینک دودی، آهوی ماه نهم و زخم دیده می شود. سلطانی هیچ وقت از تئاتر دور نبوده و در طول سه دهه فعالیت کاریش در آثاری نظیرشبی در طهران، سلطان مار، زیر گذر لوطی هاشم، بهار و آدم برفی و پدر بازی های موثر و ماندگاری ارائه کرده است. نمایش یه گاز کوچولو یک نمایش جذاب و حرفه‌ای در زمینه کارگردانی، بازیگری، متن و نورپردازی است که زندگی سه دوست به نام های هلن، آنا و ماریا را روایت می کند که درگیر اتفاق ناخواسته ای می شوند. این نمایش به نویسندگی فرزانه سهیلی و طراحی و کارگردانی فقیهه سلطانی تیرماه ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۷۵ دقیقه و قیمت بلیت ۳۵ هزار تومان در تالار سایه تئاتر شهر میزبان مخاطبان است. با فقیهه سلطانی درباره اجرای نمایش «یه گاز کوچولو» گفت‌وگویی انجام داده ایم که شرح کامل آن را در ادامه می توانید بخوانید.

– شما سال ها است که در سینما، تلویزیون و تئاتر نقش های ماندگار و اثر گذارای را ایفا کرده اید. کارگردانی در تئاتر برایتان دارای چه ویژگی هایی است؟

سالها قبل اجراخوانی‌ای را در برج میلاد کارگردانی کردم و با این فضا و کارگردانی نمایش بیگانه نیستم. آن اجراخوانی مخاطبان زیادی داشت که بسیار از کار استقبال کردند. دوست داشتم این تجربه را دوباره تکرار کنم و البته سالها است که دغدغه کارگردانی دارم و این یک علاقه قدیمی و ریشه دار است. البته من در عرصه های مختلف هنری مثل موسیقی، عکاسی، گریم، طراحی صحنه و لباس فعالیت کرده ام و علاقه دارم عرصه های مختلف هنری را تجربه کنم.

– اجرای شب های اول نمایش یه گاز کوچولو در اواخر بهمن ماه سال قبل با شیوع کرونا تعطیل شد و دوباره بعد از چهار ماه توانستید نمایش را روی صحنه ببرید. با این چالش چگونه کنار آمدید؟
حدودا تابستان سال قبل مقدمات اجرای نمایش یه گاز کوچولو را شروع کردیم و این اجرا ماحصل زحمات یک ساله یک گروه حرفه ای و کار بلد است. تمام این تیم در این شرایط سخت و دشوار پای کار ایستادند تا زحمات یک ساله‌ای که متحمل شده بودند از بین نرفته و به صحنه برود. اجرای این اثر نمایشی با در نظر گرفتن پنجاه درصد از ظرفیت تماشاگران در تالار سایه و رعایت حداکثری شیوه نامه‌های اجرایی بهداشتی مجموعه تئاتر شهر شروع شده و با حمایت موسسه مطبوعاتی جام جم و همکاری شرکت پاک لوازم،  دو تونل ضد عفونی و دستگاه تب سنج حرارتی نیز در مبادی ورودی اصلی مجموعه تئاتر شهر و همچنین ورودی تالارهای سایه و چهارسو نصب شده تا تماشاگران و تمامی مراجعه کنندگان اعم از کارکنان و هنرمندان پس انجام عملیات ضدعفونی و تست تب سنجی در مجموعه حضور پیدا کنند. به واسطه فروش ۵۰ درصدی سالن، امکانات مالی گروه محدود است و در نتیجه به دولت، مجموعه تئاتر شهر و مرکز هنرهای نمایشی چشم امید برای دریافت حمایت های مالی داریم. خدا را شکر می کنم که علی رغم شرایط موجود تماشاگران اعتماد کرده اند و به دیدن نمایش یه گاز کوچولو آمده اند و هرشب به اندازه بلیط فروشی سالن تماشاگر داریم و‌ به قول معروف تماشاگر برای ما، تماشاگر می‌آورد. بدون تبلیغات! ما برای این کار زحمت بسیاری کشیده‌ایم. این در حالی است که برای اکثر نمایش ها کمتر از یک ماه تمرین می شود و روی صحنه می رود. این نمایش با سه سال بازنویسی متن و‌ یکسال تمرین و با کلی فراز و فرود آماده نمایش شده و در نهایت توانستیم با سالن سایه برای اجرای نمایش به توافق برسیم. در این وانفسا قطعا گروه‌های نمایشی برای اجرا نکردن نمایش خود دلایل منطقی خودشان را دارند که البته عمده آن مسائل اقتصادی است. صد البته برخی از این دوستان جزء کارگردان هایی هستند که به راحتی می توانند هر زمانی که اراده کنند سالن برای اجرا داشته باشند. عدالت امکان استفاده از سالن های نمایشی برای همه یکسان نیست.

– آیا از ابتدا قصد داشتید نمایش را در سالنی بلک باکسی اجرا کنید؟

من سالن بلک باکس بزرگی نیاز داشتم و به علت ابعاد سالن سایه از دکور عظیمی که طراحی شده بود صرف نظر کرده بودم و هزینه زیادی برای تعویض دکور متحمل شدیم. سالنی نظیر حافظ و یا استاد سمندریان به واسطه وستعش مکان مناسب تری برای اجرا بود که به ما فرصت اجرا ندادند و سابقه بیست و چند ساله من و گروهم را در تئاتر نادیده گرفتند و ما بالاخره در سالن سایه اجرا را آغاز کردیم.

-آیا به خاطر سبک نوشتاری فرزانه سهیلی متن یه گاز کوچولو را برای اجرا انتخاب کردید؟

سبک ایشان را دوست دارم و بسیار به ذهنیت من نزدیک استِ اما لازم به توضیح هست که طرح نمایش نوشته خودم هست و به فرزانه سهیلی سفارش کار دادم و بعد از آن در حدود ده بار بازنویسی روی آن انجام دادم و حتی  اشعار زیادی از خودم در متن وجود دارد.

– پرداختن به موضوع و تم خون آشامی تم جذابی در سینما و تئاتر است و کارگردان های بزرگی مثل رومن پولانسکی البته از زاویه هجو و هزل به سراغ آن رفته اند. برای شما دارای چه ویژگی هایی بود؟
قصه ای که در نمایش ما روایت می شود بسیار شبیه حال و هوای این روزهای جامعه ما است و این تداخل موضوعی برایم عجیب و جذاب است. در نمایش ما سه شخصیت مبتلا شده اند و قرار است خودشان را به خاطر اینکه دیگران را مبتلا و آلوده نکنند از بین ببرند. البته شرایط این سه نفر درباره نابودی خودشان سمبولیک و نمادین است و به نظرم دیدن این موقعیت برای تماشاگران بسیار جالب و چالش برانگیز خواهد بود.

– آیا شما به ارائه نماد و نشانه در اثر نمایشی اعتقاد دارید؟

این اثر کاملا دوجهی و دارای لایه های زیرین استِ بخش سطحی آن سرگرم کننده و بخش عمیق آن قابل تأمل و تفکر است. به همین خاطر مخاطبی که به دیدن نمایش می آید با شیوه خاص خودش با نمایش ارتباط برقرار می کند و مصداق شعر معروف هرکسی از ظن خود شد یار من است. مخاطب در طول دیدن اجرا می خندد و بعد قطعا به فکر واداشته می‌شود. به هر حال کار کردن سه سال روی یک متن اثر نمایشی می تواند چنین نتایج جالبی همراه داشته باشد.

منبع: ایران تئاتر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار