رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

این مستند نگاهی دارد به سابقه اکتشاف و تلاش برای استخراج نفت در لبنان، ضرورتی انکار ناپذیر برای کشوری که نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و از نرخ حدود ۳۵ درصدی بیکاری رنج می‌برد. به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، بیست سوم مهر ماه امسال مذاکرات غیر مستقیم […]

این مستند نگاهی دارد به سابقه اکتشاف و تلاش برای استخراج نفت در لبنان، ضرورتی انکار ناپذیر برای کشوری که نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و از نرخ حدود ۳۵ درصدی بیکاری رنج می‌برد.

به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، بیست سوم مهر ماه امسال مذاکرات غیر مستقیم لبنان با رژیم صهیونیستی آغاز شد مذاکراتی که محور اصلی آن تعییین حدود مرزی لبنان با فلسطین اشغالی به ویژه در دریای مدیترانه است.

این مذاکرات در مقر نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان و در شهر ناقوره برگزار شد و هیاتی از آمریکا نیز به سرپرستی دیوید شنکر معاون وزیر خارجه آمریکا در این مذاکرات غیر مستقیم حضور داشتند، اولین موضوع مطرح شده نیزطبق پیش بینی‌های کارشناسان، تعیین حدود مرزی در آب‌های مدیترانه بود. اختلاف اصلی به موضوع مرز‌های دریایی و مسئله انرژی باز می‌گردد. در حوزه انرژی، لبنان از جمله کشور‌های عربی است که درآمد‌های نفتی و گازی ندارد.
کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. کل مناطق نفتی لبنان در آب‌های مدیترانه شامل ۱۰ بلوک است اختلاف میان رژیم صهیونیستی و لبنان مربوط به بلوک ۹ است که هم مقامات رژیم صهیونیستی و هم مقامات لبنانی آن را متعلق به خود می‌دانند. اهمیت این منابع نفتی به حدی است که چندی پیش جبران باسیل رئیس بزرگترین فراکسیون مجلس لبنان و حزب جریان ملی آزاد وزیر اسبق خارجه لبنان اعلام کرده بود این منابع می‏تواند «استقلال اقتصادی» برای لبنان به ارمغان آورد و بدهی‏های این کشور را کاهش داده و از میزان بیکاری در لبنان نیز بکاهد. روند ورود به این مذاکرات غیر مستقیم زمانی از طرف رژیم صهیونیستی و آمریکا شدت یافت که هشتم اسفند سال گذشته شرکت توتال فرانسه حفاری در بلوک نفتی شماره ۴ لبنان را آغاز کرد. در این مستند به چرایی وحشت و ترس رژیم صهیونیستی و آمریکا از اکتشاف و استخراج نفت در لبنان پاسخ داده می‌شود.

مستند«خواب سیاه» تولید نمایندگی صدا و سیما در لبنان است که فردا سه شنبه ۶ آبان ساعت ۱۶:۴۵ از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار