رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • یکشنبه 5 بهمن 1399 - 14:09
  • کد خبر : 59905
  • تئاتر
  • چاپ خبر : تلویزیون تسهیل‌کننده مسیر «تئاتر» باشد

یک کارگردان حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر معتقد است تلویزیون در دوران سخت تئاتر باید پا پیش نگذاشته و تسهیل‌کننده مسیر این هنر باشد. به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به نقل از هنرآنلاین، کاوه مهدوی کارگردان نمایش «کمدی زا» از آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر […]

یک کارگردان حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر معتقد است تلویزیون در دوران سخت تئاتر باید پا پیش نگذاشته و تسهیل‌کننده مسیر این هنر باشد.

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به نقل از هنرآنلاین، کاوه مهدوی کارگردان نمایش «کمدی زا» از آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره این اثر گفت: این نمایش درباره گرانی اقلام در زمان قاجار است به طوری که مردم تصمیم می‌گیرند اجناس مورد نیازشان را در شکم خود جا بدهند و فرار کنند. با این نوع روایت، می‌خواستیم مسایل اقتصادی را در دوران قاجار نشان بدهیم.

وی با اشاره به اینکه این نمایش از شهر شهریار انتخاب شده است، توضیح داد: در شهریار کارگاهی به نام کارگاه آموزشی بداهه وجود دارد که من کار آموزش بازیگران را انجام می‌دادم، به کمک هنرجویان یک سال بر متن نمایش «کمدی زا» کار کردیم و نزدیک به ۶ ماه به طور مستمر حتی در دوران کرونا تمرینات را انجام دادیم تا اینکه این نمایش در مردادماه به مرحله اجرا رسید. در واقع «کمدی زا» یک کار کارگاهی بود که در ادامه تبدیل به اجرا شد. یادم است یک بار به گروه گفتم شاید یک روز این اثر به جشنواره تئاتر فجر برسد آن روز همه خندیدند و فکر کردند حرفم شوخی است اما خدا را شکر این کار عملی شد.

این کارگردان ادامه داد: ابتدا قرار بود «کمدی‌زا» اوایل فروردین در سنگلج اجرا شود اما وقتی همه جا تعطیل شد این کار به عقب افتاد و تمام تمرین‌های ما به شکل آنلاین انجام شد. از طریق اسکایپ با حدود ۱۱ بازیگر هر روز تمرین می‌کردیم. آن اوایل هیچ چیزی مشخص نبود و به ما می‌گفتند باید تعداد بازگیران‌مان کم شود. ما هم مدام تعداد آنها را کم و زیاد می‌کردیم به همین ترتیب تمرین‌های ما تقریبا تا خرداد به صورت آنلاین انجام و وقتی شرایط برای اجرا مهیا شد، هفته آخر مرداد توانستیم «کمدی‌زا» را به صحنه ببریم اما تنها توانستیم ۱۰ روز اجرا داشته باشیم. هرچند ما تمرین‌های حضوری کمی داشتیم اما وقتی کار روی صحنه رفت، بیشترین تعداد تماشاگر را تجربه کردیم.

مهدوی با بیان اینکه تلویزیون می‌تواند تسهیل کننده مسیر تئاتر باشد، توضیح داد: به نظرم در این بین تلویزیون می‌تواند به تئاتر کمک کند هرچند جشنواره تئاتر فجر از اهمیت خاصی برخوردار و نماد جشنواره‌های کشور است اما من معتقدم تلویزیون می‌تواند کمک کند تا به دورانی برگردیم که تله تئاتر قدرت داشت. خیلی از تله تئاتر های آن زمان از برنامه‌هایی که حالا در تلویزیون ساخته می‌شود، کیفیت بیشتری داشتند اما تلویزیون روند تولید تله تئاتر را قطع کرد، نمی‌دانم چرا تلویزیون در این دوران سخت پا پیش نگذاشت تا با تئاتر همکاری کند. متاسفانه تئاتر تنها ماند اگر جشنواره هم برگزار نمی‌شد امید به آینده در بین بچه‌ها کمتر می‌شد. به شخصه وقتی می‌بینیم کسی توجهی به این مسأله نمی‌کند احساس تنهایی بیشتری می‌کنم با این وجود به نظرم تئاتر تا دو سال آینده هم به وضعیت قبلی خود برنمی‌گردد.

وی در پایان گفت: ما خیلی جریان تئاتر را به جریان اقتصاد وابسته می‌بینیم در حالی که این موضوع درست نیست هرچند هر نمایشی باید پول خود را برگرداند اما نباید مسأله اقتصادی اینقدر در اولویت باشد. کسی که تئاتر کار می‌کند نباید اینقدر دیدگاه اقتصادی داشته باشد بلکه باید دیدگاه اندیشه ورزانه داشته باشد اما ما به این دام افتاده‌ایم و مدام به این فکر می‌کنیم که  آیا اثر ما بازگشت مالی خواهد داشت یا نه.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن برگزار می شود. آدرس سایت جشنواره WWW.FITF.IR است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار