رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

مراحل کاشت، داشت و برداشت رطب مرغوب ایرانی در مستند «سیده الاشجار» به تصویر کشیده می‌شود. به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، ایران به عنوان دومین تولیدکننده خرمای جهان، در صادرات این محصول اقتصادی نیز جایگاه هفتم را در دنیا دارد. در مستند «سیده الاشجار» سعی شده است تا ضمن معرفی نخلستان‌های جنوب […]

مراحل کاشت، داشت و برداشت رطب مرغوب ایرانی در مستند «سیده الاشجار» به تصویر کشیده می‌شود.

به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، ایران به عنوان دومین تولیدکننده خرمای جهان، در صادرات این محصول اقتصادی نیز جایگاه هفتم را در دنیا دارد. در مستند «سیده الاشجار» سعی شده است تا ضمن معرفی نخلستان‌های جنوب ایران و رطب به عنوان یک محصول ارزشمند و استراتژیک اقتصادی، مشکلات نخل‌داران و کشاورزان نیز مطرح شود.

سیده فاطمه بویرده، تهیه کننده مستند «سیده الاشجار» با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ که مربوط به بحث تولید است گفت: با سفر به جنوب ایران و شهرهای آبادان و خوزستان به معرفی نخل و نخلستان‌های این دو شهر که رونق بسیاری یافته است پرداخته و ابعاد مختلف آن را تشریح کرده‌ایم.

تهیه‌کننده «سیده الاشجار» در ادامه افزود : تولید این مستند دو قسمتی بیش از ۶ ماه به طول انجامیده است . قسمت اول مربوط به مراحل آماده‌سازی زمین تا مرحله کاشت و برداشت و نیز آداب و رسوم و آیین‌های مربوط به نخل و فصل برداشت خرما از جمله جایگاه نخل و خرما در ادیان و به ویژه در دین اسلام و قرآن، شعرخوانی و آواز خوانی (در مدح حس وطن دوستی و نخل که نماد وطن بوده است و اصالت خاک به شمار می‌رود)، خواندن دعا، تجمع و دورهمی در محلی به نام «مضیف» و افسانه‌های مربوط به آن (افسانه فاخته) است و در بخش دوم به صنایع دستی بدست آمده از نخل و مشاغل مرتبط با نخل و خرما و نیز کارخانه‌های فعال در این زمینه تا مرحله بسته‌بندی و صادرات آن پرداخته خواهد شد.

بویرده با اشاره به نخلستان‌های آبادان عنوان کرد: آبادان پیش از شروع جنگ تحمیلی دارای سرسبزترین و با کیفیت‌ترین نخلستان‌های ایران بود و آب شیرین رودخانه‌های کارون و بهمنشیر و اروندرود هم به مرغوبیت محصول خرمای این منطقه می‌افزود. با شروع جنگ تحمیلی چندین میلیون اصله نخل بر اثر اصابت ترکش و گلوله و بمباران شیمیایی از بین رفتند اما با بازگشت روستاییان جان تازه‌ای به نخلستان‌های آبادان بخشیده شد. در این میان در چند سال اخیر به دلیل مشکلاتی از جمله بی‌آبی کارون و رودخانه بهمنشیر، شور شدن آب رودخانه‌ها و افت کیفیت آب، خاک این منطقه شور شده و عدم رشد گیاهان را به همراه داشته‌است که در این مستند از زبان کشاورزان مجرب و نخل‌داران به این مساله پرداخته خواهد شد.

سیده فاطمه بویرده از جمله گزارشگران به نام شبکه العالم است که مستند «ابوالغیره» از تولیدات وی درباره مصاحبه‌اش با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در جریان سیل خوزستان به زودی در ایام ماه رمضان پخش خواهد شد.

مستند «سیده الاشجار» با پژوهش، تهیه‌کنندگی و روایت، سیده فاطمه بویرده، تصویربرداری هوایی و زمینی حسن مانع و تدوین طالب منشدی‌پور، ۲۹ فررودین ساعت ۲۲ به مدت ۲۵ دقیقه روی آنتن شبکه العالم خواهد رفت.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار