رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۲۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 4 May

مدیر کل روابط عمومی و مشاور رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اهمیت سینمای مستند ایران و جشنواره «سینماحقیقت» گفت: «سینماحقیقت» با گذراندن ۱۵ دوره به بلوغ و بالندگی رسیده و برای مستندسازان در حوزه مستند مرجعیتی پیدا کرده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، یزدان […]

مدیر کل روابط عمومی و مشاور رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اهمیت سینمای مستند ایران و جشنواره «سینماحقیقت» گفت: «سینماحقیقت» با گذراندن ۱۵ دوره به بلوغ و بالندگی رسیده و برای مستندسازان در حوزه مستند مرجعیتی پیدا کرده است.

به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، یزدان عشیری مدیر کل روابط عمومی و مشاور رئیس سازمان سینمایی با حضور در پردیس سینمایی چارسو و بازدید از خانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در صحبت‌هایی درباره این رویداد سینمایی گفت: جشنواره «سینماحقیقت» با پشت سر گذاشتن ۱۵ دوره به بلوغ و بالندگی رسیده و در واقع در حوزه سینمای مستند مرجعیتی برای اهالی مستندساز دارد.
وی افزود: خوشبختانه این جشنواره به خصوص در دوران کرونا با تدابیر بسیار خوب و هوشمندانه‌ای روندی رو به رشد را طی کرده است. در این دوران بسیاری از رویدادهای فرهنگی و جشنواره‌ها به نوعی تجربه افول و سراشیبی را داشتند.
عشیری در ادامه بیان کرد: «سینماحقیقت» توانسته با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز و برخط شدن، فضای موثر و جریان‌سازی را در حوزه سینمای مستند ایجاد کند. در حالی که شاید به خصوص در دوره گذشته کسی فکر نمی‌کرد که برگزاری آنلاین این جشنواره بتواند تا این اندازه تامین‌کننده دغدغه‌ها و نیازهای حوزه سینمای مستند باشد. این اتفاق قطعا مرهون ذکاوت، هوشمندی، دانش و خرد جمعی است که شکر خدا متولیان این جشنواره داشتند.
مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تاثیرگذاری سینمای مستند و جشنواره سینماحقیقت در جریان کلی سینمای کشور بیان کرد: سینمای مستند یکی از جریان‌های ارزشمند و غنی سینمای دنیاست و قطعا سینماحقیقت و سینمای مستند ایران هم منفک از این جریان نیست. در واقع ظرفیت و جامعیتی که سینمای مستند دارد، می‌تواند مرجعی برای فرهنگ، تاریخ، ثبت و روایت اسطوره‌ها باشد. این سینما همینطور می‌تواند جلوه‌گاهی برای معرفی و شناسایی فرهنگ اقوام ایرانی و رنگارنگی‌های زبانی، جغرافیایی، تاریخی باشد.
وی افزود: علاوه بر این سینمای مستند گونه‌ای از فیلمسازی و در واقع ابزار تصویری است که می‌تواند بیشترین بهره‌وری را از غنای فرهنگی، تاریخی و معماری میراث فرهنگی یک کشور به ما بدهد. مهمتر اینکه یک رسانه پرسشگر، کنجکاو، جستجوگر و کنکاش‌گر است. در واقع اگر بخواهیم زمینه‌ای را برای رشد فرهنگ عمومی ایجاد کنیم، به میزانی که سینمای مستند می‌تواند موثر باشد، شاید سایر گونه‌های سینمایی این ابعاد تاثیرگذاری را نداشته باشند.
مشاور رئیس سازمان سینمایی در ادامه عنوان کرد: این سینماست که از واقعیت بهره می‌گیرد و وام‌دار واقعیت است، اما با خلاقیت و بهره‌گیری از عنصر سینما و نمادها می‌تواند از یک وضعیت پلات با بهره‌گیری از نمادها به یک وضعیت فراواقعیت و حقیقت خلق (اثر) کند. سینمای مستند علاوه بر همه مزیت‌هایی که اشاره کردم، یک ظرفیت بی‌بدیل و گنجینه ارزشمندی برای تاریخ‌نگاری و همینطور استفاده از حوزه‌های پژوهشی، تحقیقاتی و مطالعاتی یک قوم و جامعه می‌تواند باشد.
عشیری ادامه داد: به میزانی که این سینما می‌تواند آسیب‌های اجتماعی، رنج‌ها و معضلات و در کنار آن زیبایی‌های یک جامعه را خلق کند و (نشان دهد)، شاید سایرگونه‌ها تا این اندازه این قدرت را نداشته باشند. این سینما می‌تواند در خدمت اعتلا و رشد فرهنگ عمومی یک جامعه باشد و همینطور برای اینکه بتواند زیبایی‌ها و در واقع غنای فرهنگی و ارزش‌های یک جامعه را معرفی کند به شدت در خدمت دیپلماسی عمومی کشورها باشد.
وی افزود: شاید وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی به میزانی که می‌تواند از کارکرد و کاربرد و ارزش‌های سینمای مستند برای معرفی جامعه ایران استفاده کند، از سایر گونه‌های سینمایی به دلیل محدودیت‌هایی که دارند کمتر استفاده کند. ما بسیاری از کشورها را با تصویر می‌شناسیم، دنیای امروز دنیای تصویر است. مارتین هایده‌گر فیلسوف آلمانی می‌گوید: «عصر، عصر بازنمودهاست» این بازنمودها با سینمای مستند و رسانه مستند بوده که آفریده و خلق می‌شود.
مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی در پایان گفت: ما به میزانی که بتوانیم از توانمندی، ظرفیت و پتانسیل سینمای مستند برای تصویرسازی و خلق تصویر جامعه ایران در سپهر تصویری دنیا استفاده کنیم می‌توانیم سهمی از تصویر جهانی داشته باشیم.
پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ آذرماه آغاز شده و تا ۲۵ آذرماه ادامه پیدا می‌کند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار