رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • شنبه 30 بهمن 1400 - 14:28
  • کد خبر : 91127
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «پایان بردگی سردار» از خیانت می گوید

حسینعلی ‌بینوایی نویسنده و کارگردان نمایش «پایان بردگی سردار» در مصاحبه ای به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: سردار “بوجه ” و همسرش “سردار  یوتابا ” ، ” آرتاخه” ( پادشاه وقت و پدر یوتابا ) را می کشند.  بوجه پس از آنکه نشان شاهی را از آنِ خود می کند ، یوتابا […]

حسینعلی ‌بینوایی نویسنده و کارگردان نمایش «پایان بردگی سردار» در مصاحبه ای به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: سردار “بوجه ” و همسرش “سردار  یوتابا ” ، ” آرتاخه” ( پادشاه وقت و پدر یوتابا ) را می کشند.  بوجه پس از آنکه نشان شاهی را از آنِ خود می کند ، یوتابا را نیز به اسارت در می آورد تا وی را به دار بیآویزد. یوتابا با حیله هایی می کوشد بوجه را متقاعد سازد تا از کشتن وی بگذرد… هیاهویی از بیرون شنیده می شود… بوجه برای پیشگیری توطئه احتمالی دشمنان بیرون میرود و ” کاچار ” جوان را (سربازی که بیش از دیگران به او اعتماد دارد ) بر  پاسبانی یوتابا می گمارد . اما کاچار به هر دوی آنان خیانت می کند و…

اگر چه قصه نمایش در گذشته های دور و در زمان و مکانی نامشخص اتفاق می افتد اما ماجرای آن به گونه ای است که در هر دوره و هر مکانی ممکن است به وقوع بپیوندد. داستان به ظاهر از شکل گیری حکومتی جدید و حوادثی که موجب فروپاشی حکومتِ قبل شده حکایت می کند اما اصل ماجرا ریشه در عشقی یک سویه و شکست خورده سرداری دارد که اکنون کینه و نفرت جای آنرا گرفته است و اتفاق هایی که در این میان رخ می دهد.

وی در ادامه افزود: نوشتن نمایشنامه پایان بردگی سردار شش ماه به درازا کشید ( از فروردین تا مهر ۱۴۰۰ ) و بیش از ۱۵ بار بازنویسی کردم، بعد به دلیل شرایط کرونا تصمیم گرفتم که ابتدا آن را نمایشنامه خوانی کنیم و  پس از ۱۵ جلسه تمرین دو شب در فرهنگسرای سرو نمایشنامه خوانی کردیم و با استقبال خوبی روبرو شدیم و این انگیزه ای شد تا نمایش را به شکل صحنه ای تمرین کنیم. از آبان ماه ۱۴۰۰ پس از انتخاب بازیگران و چند تغییر برای نقش های یوتابا که نقش محوری کار بود و نیز نقش کاچار تمرینات را شروع کردیم تا در دی ماه ابتدا توسط کارشناسان مجموعه تئاتر محراب و به فاصله کمی توسط کارشناسان مرکز هنرهای نمایشی کار بازبینی و مورد تایید قرار گرفت و در نهایت از دهم بهمن اجرا نمایش آغاز شد و تا ۲۹ بهمن ادامه داشت.در واقع اینکار حدود یکسال وقت مرا به خود اختصاص داد.

بینوایی به مشکلات نمایش اشاره کرد و افزود: طبیعی است هر کاری بویژه به روی صحنه بردن تئاتر مشکلاتی وجود دارد و همه از مشکلات و معضلات آن مطلع اند و به گمانم ذکر آنها مشکلی را حل نخواهد کرد، اما فقط به چند نکته کلی اشاره می کنم و از آن می گذرم: ادا و اطوار بعضی بازیگران و عوامل، نداشتن تجربه کافی بازیگران در کار کلاسیک چه در بیان و چه دربدن مشکل تمرینات را دو چندان می کرد بی نظمی و تاخیر بعضی از دوستان که بسیار مرا بهم می ریخت، اگر چه سعی کردم این مسئله را تا حدودی  سر و سامان بدهم.

وی از برنامه های آتی خود سخن به میان آورد و گفت: دو نمایشنامه برای کارهای آتی و سال ۱۴۰۱ در نظرم است که بی شک یکی از آنها را به روی صحنه خواهم برد  و دیگری کاری است به نام سیاه بازی عصر جدید به نویسندگی و کارگردانی خودم با ۱۰ بازیگر و ۵ نوازنده و چند عوامل صحنه، سال گذشته سه بار مجوز اجرا گرفتم ولی هر بار با آمدن موج های جدید کرونا موفق به اجرا نشدیم. به امید خدا سال آینده این  کار برایم در اولویت خواهد بود.

دوم نمایشنامه ای است به نام “ویسکوز” که با نگاهی به رمان شیطان و پریم، اثر : پائلو کوئیلو نوشته و تنظیم کردم که آن نیز کاری پر پرسوناژ و طراحی صحنه نسبتا عظیم است.امیدوارم شرایطی پیش بیاید که بتوانم این نمایش را نیز با حضور بازیگران و دوستانی توانمند به روی صحنه ببریم، بویژه اگه سرمایه گذار و اسپانسری پیدا شود ، اجرای آن را برایم کمی آسان و هموارتر می سازد .

یک برنامه روتین هفتگی تلویزیونی نیز با نام  “شهر هنر” که به زودی مقدمات تولید آن آغار خواهد شد، برای شبکه جام جم سیما به تهیه کنندگی و کارگردانی حسینعلی بینوایی تهیه و از سال ۱۴۰۱ پخش خواهد شد. در واقع “شهر هنر” مجموعه ای ترکیبی است که قرار است با حضور هنرمندان ، کارشناسان و متخصصان هنرهای هفت گانه از آنتن شبکه جام جم پخش شود .

این برنامه روتین به مدت ۹ ماه ( ۳۶ قسمت ) در یکی از روزهای هر هفته میزبان مخاطبان علاقه مند بویژه عزیزان خارج از کشور خواهد بود . بنا به پیشنهاد کارشناسان معاونت سیما ، تکرار پخش این مجموعه از یکی از شبکه های داخل احتمالا شبکه نسیم روی آنتن خواهد رفت و به زودی اطلاعاتی کاملتر از این برنامه و نیز اسامی عوامل و دست اندرکاران مجموعه شهر هنر به اطلاع مخاطبان و دوستداران این نوع برنامه ها خواهد رسید.

عوامل نمایش « پایان بردگی سردار» عبارتند از : نویسنده و کارگردان:  حسینعلی ‌بینوایی،بازیگران:  محمدحسین ‌صفری،، بهناز پورفلاح و پوریا ‌عبدی،آهنگساز:  مهراب اسرافیلی، نوازندگان:  مهراب اسرافیلی، علی بزرگی پور، شادی کعبی نژاد، سارا منشادی ،دستیار اول کارگردان:  مژگان حصاری، دستیار دوم کارگردان:  مسعود دکامی ،ساخت تیزر:  محمدحسین ‌صفری، عکاس:  نسرین ‌یگانه ‌زاد، طراح پوستر و بروشور:  حمید عبادی، روابط عمومی:  مژگان حصاری، مشاور رسانه‌ای: پیام ‌احمدی ‌کاشانی، فرزاد ‌جمشیددانایی، امور رسانه ای: علیرضا نیاکان، مجری طرح:  موسسه فرهنگی و هنری تماشاگه شهرهنر

 

 

 

 

نمایش” پایان بردگی سردار ” به نویسندگی و کارگردانی حسینعلی بینوایی ، از ۱۰ تا ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹ در مجموعه تئاتر محراب ، سالن جمیله شیخی به روی صحنه رفت .

خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار