رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April
  • شنبه 14 اسفند 1400 - 14:06
  • کد خبر : 92116
  • تئاتر
  • چاپ خبر : تئاتر ،ساختن چیزی که نیست

منصور یزدانی تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون که در کارنامه اش تهیه و تولید نمایش های مختلفی را برعهده داشته به بهانه اجرای نمایش قیطریه که در مقام مجری طرح در آن حضور دارد و این شب ها در تماشاخانه سیمرغ به روی صحنه است؛ گفتگویی به بیان تجربیات و مرور فعالیتهایش دراین […]

منصور یزدانی تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون که در کارنامه اش تهیه و تولید نمایش های مختلفی را برعهده داشته به بهانه اجرای نمایش قیطریه که در مقام مجری طرح در آن حضور دارد و این شب ها در تماشاخانه سیمرغ به روی صحنه است؛ گفتگویی به بیان تجربیات و مرور فعالیتهایش دراین حوزه پرداخته است.
منصور یزدانی در پاسخ به این سوال که تئاتر را چطور تعریف می کند عنوان داشت: در اجرای یک نمایش شما ابتدا هیچ متریالی ندارید و در واقع از هیچ باید به همه چیز رسید و به اعتقاد من در یک جمله تئاتر یعنی: ساختن چیزی که نیست.
یزدانی در ادامه علاقه اش به تئاتر را اینگونه توصیف می کند. یکی از لذت بخش ترین لحظات اجرای یک نمایش برای من زمانی است که نفس به نفس تماشاگران در سالن اجرا می نشینم و می توانم در لحظه واکنش آنها را به بخش های مختلف یک اثر نمایشی ببینم. این خلق و ساختن در لحظه علاقه اصلی من به این هنر را شکل داده است.
منصوریزدانی در ادامه مروری بر کارنامه فعالیتهایش در حوزه تئاتر داشت و گفت: سال ۹۸ در نمایش از بیرون به کارگردانی حمید عبدالحسینی به عنوان مجری طرح حضور داشتم که در سالن کوچک مجموعه تئاتر محراب به صحنه رفت و به مسائل پیرامون روابط زناشویی می پرداخت و خوشبختانه با استقبال مخاطبان همراه بود. در نمایش وقتی همه خواب بودیم باز هم به کارگردانی حمید عبدالحسینی نیز درمقام مجری طرح فعالیت داشتم که در جشنواره تئاتر فجر و خانه نمایش مهرگان به صحنه رفت و نامزد بهترین اثر در بخش بعلاوه فجر این جشنواره در دوره سی و هشتم گردید. با شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت در اجرای تئاتر طرحی را جهت تولید تله تئاتر در بستر فضای مجازی پیش بردیم که ماحصل آن تهیه کنندگی و مجری طرح مجموعه ای تحت عنوان تئاترگراف گردید که یک مجموعه ۹۰ قسمتی متشکل از نمایشهای کوتاه می باشد که تاکنون ۱۲ قسمت آن با عناوین: همراهم بیاتا اعماق شبی ستاره باران، یک مرد _ یک وضعیت، داغی، انتها، من کی هستم ؟ چه می شود فردا ؟، جدایی، کلید، خواستن، موز، و یار و گریز به کارگردانی حمید عبدالحسینی و در تماشاخانه سیمرغ و فرهنگسرای گلستان تولید گردیده و قرار هست به زودی توسط یکی از پلتفرم های تخصصی نمایش آثار تئاتر در فضای مجازی عرضه گردد و سایر فصل های دیگر نیز به تولید برسد. البته در مقاطع مختلف و بسته به مهیا بودن شرایط در زمینه اجرای صحنه ای نیز به فعالیت های این حوزه ادامه دادیم که ماحصل آن تهیه کنندگی و مجری طرح آثاری همچون ما در خانه در تماشاخانه ایران تماشا و کافه سایه در خانه نمایش مهرگان که به صورت نمایشنامه خوانی بود و اجرا خوانی مرگ یک رویا در تماشاخانه سیمرغ به مدت ۳ شب که همگی با کارگردانی حمید عبدالحسینی به صحنه رفتند و با استقبال مناسب از سوی تماشاگران تئاتر روبه رو گردیدند. همچنین نمایش من کی هستم ؟ در نخستین جشنواره تئاتر بتالوگ به عنوان یکی از ۱۶ نمایش منتخب شرکت داشت و اخیرا هم نمایش قیطریه را در مقام مجری طرح در تماشاخانه سیمرغ به صحنه دارم که این کار نخستین تجربه کارگردانی آرام طالشی می باشد که قبل تر در آثار پیشین به عنوان بازیگر حضور داشته است. نمایش قیطریه به بیان درد و رنج های زنانی از طبقات مختلف جامعه می پردازد و در اجرای آن تلفیقی از نمایش و تصویر به کارگرفته شده است و با وجود پشت سرگذاشتن نیمی از اجرا توانسته مخاطبان خودرا جذب کند.
منصوریزدانی درخاتمه این گفتگو به بیان حمایتهای موسسه فرهنگی هنری تصویریزدان ایرانیان که به عنوان مدیرعامل آن سالها است در حوزه تهیه وتولید فیلم، سریال و تئاتر مشغول فعالیت در عرصه ی هنر می باشد پرداخت و گفت:  موسسه فرهنگی هنری تصویریزدان ایرانیان با دارا بودن مجوز دائمی فعالیت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره تلاش داشته تا بافراهم آوردن شرایط مناسب از هنرمندان جوان عرصه های مختلف هنری چه درقالب فیلم و تصویر و چه تئاتر حمایت نماید و آثاری با کیفیت و شایسته را به مخاطبان فرهیخته ی فرهنگ و هنر ایران زمین تقدیم نماید .

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار