رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April

در برنامه «ضربان» شبکه سلامت سیما ۱۷ شهریور دکتر بابک حسن زاده میزبان دکتر فرهاد عصارزادگان متخصص مغز و اعصاب و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و در خصوص انواع سردرد به گفتگو پرداختند. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، دکتر عصارزادگان با تقسیم‌بندی سردردها به دو گروه […]

در برنامه «ضربان» شبکه سلامت سیما ۱۷ شهریور دکتر بابک حسن زاده میزبان دکتر فرهاد عصارزادگان متخصص مغز و اعصاب و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و در خصوص انواع سردرد به گفتگو پرداختند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، دکتر عصارزادگان با تقسیم‌بندی سردردها به دو گروه سردرد های اولیه و ثانویه گفت: سردرد های اولیه:خوش خیم و تکرار شونده هستند و معمولا خطرناک نیستند، میگرن و سردردهای عصبی از جمله سردرهای اولیه محسوب میشوند‌. در سردردهای ثانویه معمولاً مسائل تهدید کننده حیات وجود دارد که از مثال های ساده آن: سردرد های ناشی از عفونت های گوارشی تا نمونه های خطرناک آن: که به دنبال خون ریزی های مغزی ایجاد میگردد را، شامل میشود.

او گفت: سردردهای ثانویه حتماً علتی دارند اما سردرد های اولیه بدون علتند ومعمولا کم خطر تر و خوش خیم ترند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سردرد ها به دو نوع حاد و مزمن تقسیم بندی می شوند سردرد های مزمن در گروه سردرد های اولیه قرار دارند و سردردهای حاد به دنبال یک علت ثانویه ایجاد می شوند.

وی گفت اگر فردی بیش از ۱۵ روز از ماه را مبتلا به سردرد باشد وبا این سردردها به مدت ۳ماه دست به گریبان باشد،مبتلا به سردرد مزمن است.
سردردهای حاد معمولاً با این علائم همراه هستند:
_به یکباره ایجاد می شوند _بیمار معمولاً سابقه‌ای از این سردردها را ذکر نمیکند
_این نوع سردردها گاهی با علائم عصبی (دوبینی,تاری دید, تب، کاهش سطح هوشیاری) همراه هستند
او گفت: شیوع سردردهای حاد بسیار کمتر است اما معمولاً بسیار جدی ترند، سردردهای حاد نیاز به تشخیص و اقدام فوری دارند.

این متخصص مغز و اعصاب در خصوص علت بیماری میگرن گفت: بیماری پایه ژنتیک دارد ودر خانواده های که سابقه فرد مبتلا به میگرن وجود دارد، بیشتر دیده میشود.او گفت:
میزان شیوع بیماری میگرن در بانوان ۱۸ درصد است،که اغلب تحت تاثیر هورمون است و در دوران قاعدگی دچار حملات میگرنی می شوند. شیوع میگرن در بانوان ۳ برابر آقایان است.

دکتر عصارزادگان در خصوص درمان میگرن گفت: ۲ مدل درمان داریم: یک مدل درمان علامتی است که در هنگام بروز سردرد صورت می گیرد مدل دوم درمانهای پیشگیری کننده است: در این روش بیمار در این ماه، تحت درمان های دارویی قرار می‌گیرد تا ماه آینده به سردرد مبتلا نشود. کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آیا همه بیماران میگرنی نیاز به درمان های پیشگیری کننده دارند گفت: همه بیماران نیازمند درمانهای پیشگیری کننده نیستند.

او در پاسخ به این سؤال که: چه افرادی تحت درمان پیشگیری کننده قرار می‌گیرند گفت:
در بیمارانی که بیش از چهار بار در ماه سردرد میشود و یا تعداد سر درد از هفته ای یک بار کمتر است اما چنان شدتی دارد که مجبور به ماندن در خانه میشود، از درمان های پیشگیری کننده استفاده می کنیم.

کارشناس برنامه گفت: بعضی از مواد غذایی از جمله: لبنیات به ویژه پنیر، شکلات های کاکائو دار، ادویه جات تند، مواد افزودنی خوراکی‌ و… باعث تشدید دردهای میگرنی می گردند. در این میان از بین رفتن نظم خواب،نورهای تند،خستگی و گرسنگی، تغییرات آب و هوایی،استشمام عطرهای تند و…. از عوامل آغازکننده سردردهای میگرنی محسوب می شوند.

ایشان متذکر شد: حجم زیادی از بیماران،به دنبال مصرف بیش از حد مسکن مبتلا به سردرد میشوند که در بیماران مبتلا به میگرن مزمن بسیار شایع است.

دکتر عصارزادگان در پاسخ به این سوال:که چه کسانی مبتلا به سندروم سردردهای بعد از مصرف مسکن می شوند گفت: اگر فردی بیش از ۱۵ روز در ماه مسکن ساده بخورد و یا بیش از ۸ الی ۱۰ روز ترکیبات کدئین دار مصرف کند، مبتلا به این سندروم می گردد. ایشان تاکید کرد مسکن ها را با احتیاط بیشتری مصرف کنید.

کارشناس برنامه: داروها،طب سوزنی وتزریق بوتاکس را از جمله راههای درمان میگرن ذکر کرد.

برنامه ضربان همه روزه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می گردد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار