به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، صبح امروز پنجشنبه ۲۴ آذرماه نشست معاونان هنری و سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از مدیران سازمان سینمایی برگزار شد. محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره،

در بخش اول این نشست قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی گفت: پژوهش سینما یکی از حوزه‌های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی است و چه آثار خیلی خوبی هم در آن خلق می‌شود که نیاز جامعه امروز، به‌خصوص سینمای ماست و می‌شود از آن برای حوزه‌های دیگر اقتباس کرد. متاسفانه جایگاه استان در امر پژوهش بسیار ناچیز است و اصلا دیده نمی‌شود که باید به آن رسیدگی شود.

او ادامه داد: حوزه دیگر بخش ما، آموزش است و همه موسسات و آموزشگاه‌های آزاد سینمایی زیرمجموعه این معاونت قرار می‌گیرند، نکاتی باید درباره آموزشگاه‌ها، قوانین و مقررات، سرفصل دروس، صدور مجوز و صلاحیت تدریس به شما گفته شود تا به جمع‌بندی برسیم. اگر آموزشگاهی مجوز داشته باشد اما سرفصل دروس و کارت صلاحیت تدریس نداشته باشد، مشکل دارد و این مشکل باید برطرف شود. نباید بدون اینکه به این نکات توجه کنیم، مجوزی صادر شود.

این مدیر سینمایی در پایان تصریح کرد: حوزه دیگر معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، بحث زیرساخت‌هاست؛ از دادن مجوز سینما، زیرساخت سینما، ساخت تا افتتاح، زیر نظر این معاونت است. ارتباط سازمان سینمایی با استان‌ها همیشگی نبود یا اگر بود، کم‌رنگ جلوه می‌کرد، ارتباط ما باید همیشگی باید و در کنار یکدیگر کار کنیم.

همه استان‌ها به یک اندازه در تجهیزات سهم دارند

در ادامه مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: درباره تجهیز دفترهای انجمن سینمای جوانان ایران پیگیر هستیم، تجهیزات هیچ استانی از هیچ استان دیگری بهتر نیست و همه به یک اندازه در تجهیزات سهم دارند. البته بعضی از استان‌ها دفتر تجهیزات ندارند و خیلی جدی‌تر باید به آن‌ها رسیدگی کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شخصه این مساله را بررسی کرده است و تا جای خوبی پیش رفته‌ایم و امیدواریم که این مسیر تسریع شود.

او ادامه داد: یک مساله قدیمی وجود دارد که می‌گویند چرا انجمن در استان‌ها مستقل از اداره‌کل‌های ارشاد فعالیت می‌کند و مسئولیتی در قبال آن در تهران وجود دارد. باید گفت انجمن سینمای جوان بسیار جای موفقی است که بیش از ۳۰ سال فعالیت دارد، بسیاری از فیلمسازان شهرستانی نیز راه خود را از انجمن‌ها آغاز و موفق عمل کرده‌اند. ما ساختارهایی داریم که فیلمساز معرفی می‌کند، کارش را درست انجام می‌دهد و ساختاری نیمه مستقل دارد، باید بپذیریم که این ساختارها برخلاف اینکه مطابق سلیقه شما نیست، موفق هستند. بیایید بعد از ۳ دهه، از این مساله و اختلاف نظر بگذریم.

آذرپندار در پایان تاکید کرد: برخی از اهالی ارشاد می‌گویند که ما چرا در شوراهای پیچینگ و مسائل تولید انجمن سینمای جوانان ایران حضور نداریم، این مساله، متخصص می‌طلبد و اگر این انجمن پس از سه دهه موفق عمل کرده پس کار خود را به خوبی بلد است. گاهی نیز ممکن است ما در شهری یک متخصص فیلم کوتاه داشته باشیم که در شورای ما حضور دارد و در ارشاد نیز به خدمت مشغول است، چه خوب که اینگونه آدم‌ها حضور دارد، اگر در مواردی متخصصی وجود داشته باشد که در ارشاد مشغول به کار است، ما نسبت به حضور آن‌ها در شوراهای‌مان مخالفی نداریم.

فیلمنامه‌های استانی غالبا از ضعف ساختاری برخوردارند

در پایان این نشست سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: اولین قدم برای ارزشیابی آثار فیلمسازان در بنیاد سینمایی فارابی این است که فیلمنامه خوب به این بنیاد ارسال شود سپس وارد مرحله بعد و گفتگو می‌شویم. در واگذاری، حمایت یا ورود به فیلمنامه‌ها سه مورد را می‌سنجیم؛ فیلمنامه، تهیه‌کننده و کارگردان که باید در هر سه مورد حرفه‌ای باشند، البته حرفه‌ای به این معنا نیست که سوابق متعددی در سینمای حرفه‌ای داشته باشند اما می‌سنجیم که کارگردان یا تهیه‌کننده اول قابلیت واگذاری یک پروژه چند میلیاردی را دارند یا خیر.

او درباره سهم استان‌ها در فیلم‌های بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: سهم استان‌ها در تولیدات امسال فارابی بیش از ۳۰ درصد است، در استان سیستان و بلوچستان، مازندران، کردستان، خوزستان با کارگردان‌های بومی تولید داریم که سهم قابل توجهی است. نکته‌ای که درباره فیلمنامه‌های استانی وجود دارد این است که غالبا از ضعف ساختاری برخوردارند، به نظر می‌رسد که بخشی از اشکالات این بخش از سوی اداره‌های کل استان‌ها نشات می‌گیرد، بخشی دیگر نیز درخواستم از انجمن سینمای جوانان ایران است که نسبت به ارتقای فیلمنامه‌نویسان و کارگردان‌های استانی بیشتر تلاش کنند.

جوادی در پایان تاکید کرد: فیلمنامه‌هایی که از استان‌ها برای ما فرستاده می‌شوند، برخلاف اینکه درباره ظرفیت‌های استانی، فرهنگ استان، منابع استانی و… باشند، بخش تاریک استان را روایت می‌کنند. اگر فیلمنامه‌ای ظرفیت‌های بومی و زیبایی‌هایی استان برای ما ارسال شود حتما جزو اولویت‌هاست.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم ۲۰ تا ۲۵ آذرماه در حال برگزاری است.