رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April

نوید جولایی و سولماز ادیبی منتخبان جشنواره مستند پژواک، در مستند رادیویی «۳۳۳۱ بار زندگی» داستان زندگی بانوی پزشک ورزشکاری را به صورت متفاوت روایت می‌کنند. مستند رادیویی «۳۳۳۱ بار زندگی» از کانال ورزش بانوان عنوان مستندی است که علاوه بر منتخب شدن در بخش جمعیت، فرزندآوری و تقویت نهاد خانواده در دومین جشنواره ملی […]

نوید جولایی و سولماز ادیبی منتخبان جشنواره مستند پژواک، در مستند رادیویی «۳۳۳۱ بار زندگی» داستان زندگی بانوی پزشک ورزشکاری را به صورت متفاوت روایت می‌کنند.

مستند رادیویی «۳۳۳۱ بار زندگی» از کانال ورزش بانوان عنوان مستندی است که علاوه بر منتخب شدن در بخش جمعیت، فرزندآوری و تقویت نهاد خانواده در دومین جشنواره ملی رادیویی مستند پژواک، در بخش آرای مردمی نیز نامزد دریافت جایزه شده است. روایتی جذاب از بانوی پزشک ورزشکاری که ۳۳۳۱ بار هدیه‌هایی را در آغوش مادران و پدرانشان گذاشته است. نوید جولایی و سولماز ادیبی تهیه‌کنندگی و مبلغ حسینی گزارشگری این اثر را عهده‌دار بودند.

سولماز ادیبی یکی از تهیه‌کنندگان این مستند در توضیحاتی بیان کرد: این برنامه در خصوص یک بانوی کوهنورد با رشته دانشگاهی مامایی است. خانم گرجی جزء بانوان موفق کشور بوده که در حال حاضر هم نائب رئیس بانوان فدراسیون کوهنوردی است. او با عشقی که به این کار داشته در کنار ورزش به جامعه خدمت می‌کند و تقریباً بیشترین کمک به زایمان، یعنی ۳۳۳۱ بار تولد را انجام داده و بر همین اساس عنوان اثر ما هم «۳۳۳۱ بار زندگی» نام گرفت. مهمترین نکته در این مستند، تشویق جوانان و خانواده‌ها به فرزندآوری و افزایش جمعیت است تا آنان طعم شیرین پدر و مادر شدن را تجربه کنند.

نامزد منتخب مستند «۳۳۳۱ بار زندگی» افزود: با توجه به میزان بالای آثار راه یافته به این دوره از جشنواره، به نظرم رقابت بسیار مشکل‌تر بوده و همین امر نشان‌دهنده استقبال بی‌نظیر شرکت‌کنندگان جشنواره نسبت به سال گذشته است. ما هم برای ساخت این اثر تمام تلاش خود را کردیم. امیدوارم بتوانیم جزء نفرات برتر باشیم اما اگر هم نشد، قطعاً برای سال آینده با انرژی مضاعف‌تری شروع خواهیم کرد.

نوید جولایی از دیگر تهیه‌کنندگان این مستند نیز درباره زمان ساخت این اثر عنوان کرد: مراحل اولیه ضبط چیزی حدود دو هفته به طول انجامید. چون مجری گزارشگر برنامه، به طور جدی و مستمر در محل کار و منزل خانم گرجی حضور داشتند و گفتگوی صمیمانه‌ای را ترتیب دادند. با توجه به اینکه برنامه کاملاً به صورت مستند میدانی بود، بارها و بارها مجبور به تغییر بسیاری از قسمت‌ها شدیم. پس از این مراحل چینش کار آغاز شد. چیدمان محتوایی هم حدود ۵ روز، انتخاب موسیقی و فضاسازی و میکس کار هم حدود ۸ روز زمان برد.

ادیبی در ادامه از نحوه ساخت این مستند رادیویی گفت: این مستند کاملاً به صورت گزارشی و با استفاده از صداهای شاهد تهیه و تولید شد. محل‌هایی همچون منزل، محل کار، بیمارستان، اتاق عمل لوکیشن‌های ضبط این مستند بود. در طی مراحل ساخت اولیه که شامل ضبط صدای سوژه اصلی داستان و همچنین صداهای شاهد بود، گزارشگر برنامه دستخوش اتفاقاتی شده بود. به عنوان مثال چندین مرتبه تا نیمه‌های شب در منزل خانم دکتر گرجی تا زمان بازگشت او حضور داشته و گزارش را تکمیل کرده است. یا در مواردی به علت حساسیت بالا، مانع از حضور گزارشگر در محیط اتاق عمل شدند و خانم دکتر حین عمل، گفتگو هم ضبط کرده بودند.

جولایی هم ضمن اشاره به سختی‌ها و شیرینی‌های کار مستند رادیویی عنوان کرد: تهیه و تولید مستندهای رادیویی به مراتب سخت‌تر و پر زحمت‌تر از مستندهای تلویزیونی است. هرچند از حق نباید گذشت که برخی از مستندهای تلویزیونی هم در مراحل فیلمبرداری و مونتاژ زمان زیادی می‌برند. در رادیو سختی کار از این لحاظ است که چون تنها ابزار ما صوت و صداست، تهیه‌کننده باید با تمام قدرت و با استفاده از محتواهای موجود مانند کلام، موسیقی، افکت، صداهای شاهد، برش‌های فیلم و…… در تولید اثر دقت و ظرافت به خرج داده تا شنونده را جذب کند. البته کلام زیبا و رسا و موسیقی تاثیر گذار از مواردی است که مستندساز را در این امر یاری می‌کند.

وی در پایان گفت: زمانی که موضوع و سوژه بیان شد، استقبال خوبی از جانب ما صورت گرفت. اما وقتی که گزارش‌های تهیه شده را شنیدیم، در آن‌جا بود که نسبت به ساخت این اثر مصمم‌تر شدیم. البته تعدد بالای آثار راه‌یافته به مرحله نهایی نشان‌دهنده این موضوع است که رقابت تنگاتنگی میان نامزدها وجود دارد. همچنین برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی مختلف هم منجر به بالا بردن سطح بیشتر جشنواره در این دوره شده است.‌

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار