رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

مستند « چراغداران » شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه به روایت زندگی حرفه ای «ابن سینا» اختصاص دارد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است بهروز رضوی روایتگر بخشی از زندگی ابن سینا، پزشک، ریاضی‌دان، اخترشناس، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، […]

مستند « چراغداران » شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه به روایت زندگی حرفه ای «ابن سینا» اختصاص دارد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است بهروز رضوی روایتگر بخشی از زندگی ابن سینا، پزشک، ریاضی‌دان، اخترشناس، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، جغرافی‌دان، زمین‌شناس و شاعر می‌شود. این برنامه گرامیداشتی برای این چهره است. ابوعلی سینا حکیم، فیلسوف، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی که در جهان غرب به نام (Avicenna) و با لقب “امیر پزشکان” شناخته شده است، فیلسوف، منجم، نویسنده، ریاضیدان، شیمیدان و… بزرگ قرن چهارم هجری و مشهور به ابن سینا، پورسینا و شیخ الرئیس است. این دانشمند ایرانی در یکم شهریور سال ۳۵۹ چشم به جهان گشود.

ابوعلی سینا در همه علوم به ویژه پزشکی مهارت قابل توجهی داشت به همین علت او را پدر علم پزشکی نامیدند؛ از جمله آثار مهم او میتوان به کتاب قانون در طب، کتاب شفا و دانشنامه علائی اشاره کرد. دوران تحقیق و فعالیت این دانشمند بزرگ به نام دوران طلایی اسلام شناخته می‌شود. ابوعلی سینا در طول مدتی که در اصفهان زندگی می‌کرد مورد توجه علاءالدوله قرار داشت و زندگی آرامی را گذراند تا اینکه اصفهان مورد حمله مسعود غزنوی قرار گرفت. در این حمله برخی از آثار مهم این دانشمند بزرگ از بین رفت. این اتفاق ضربه بزرگی به او وارد کرد. پس از این اتفاق ابوعلی سینا که درگیر بیماری قولنج نیز شده بود، تصمیم گرفت به همدان برود و آنجا زندگی کند. سر انجام در دوم تیر ماه سال ۴۱۶ هجری شمسی، در ۵۷ سالگی از دنیا رفت و در شهر همدان به خاک سپرده شد. در برخی منابع گفته شده است که همین بیماری قولنج علت مرگ ابو علی سینا بوده است ولی علت مرگ او به طور قطعی ذکر نشده است. آرامگاه او در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده‌ است. این اثر در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۱:۴۵ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار