رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

سجاد مهرگان معتقد است دوربین کارگردان در فیلم مستند «هنرمند واحد پنج» دوربینی فطری بود که سعی کرده فطرت واقعی زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی را به تصویر بکشد. فیلم مستند «هنرمند واحد پنج» به کارگردانی محمدصالح حجت‌الاسلامی و تهیه کنندگی حسین نشاطی که محصول مرکز هنری رسانه‌ای سلوک است، امروز جمعه ۶ مردادماه همزمان با سالگرد […]

سجاد مهرگان معتقد است دوربین کارگردان در فیلم مستند «هنرمند واحد پنج» دوربینی فطری بود که سعی کرده فطرت واقعی زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی را به تصویر بکشد.

فیلم مستند «هنرمند واحد پنج» به کارگردانی محمدصالح حجت‌الاسلامی و تهیه کنندگی حسین نشاطی که محصول مرکز هنری رسانه‌ای سلوک است، امروز جمعه ۶ مردادماه همزمان با سالگرد زنده‌یاد حبیب الله صادقی از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

مستند «هنرمند واحد ۵» روایتی از زندگی هنری و حرفه‌ای زنده یاد حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش است که مردادماه ۱۴۰۱ درگذشت. به بهانه پخش این فیلم مستند با مدیر بخش ایده مرکز هنری رسانه‌ای سلوک گفتگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

چهار محور مهم در مرکز هنری رسانه‌ای سلوک

سجاد مهرگان مدیر بخش ایده مرکز هنری رسانه‌ای سلوک درباره ایده و ساخت فیلم مستند «هنرمند واحد پنج» توضیح داد: ما در مرکز هنری رسانه‌ای سلوک، چهار اولویت محتوایی داریم که همه کارها و فعالیت‌های سلوک حول این چهار محور اصلی تولید می‌شوند؛ اول: روایت قهرمان انقلابی، دوم: روایت هنرمند انقلابی، سوم: امت واحده انقلابی و چهار: روایت هنر انقلابی که این چهار محور برای ما اهمیت بالایی دارد.

وی ادامه داد: زنده یاد حبیب‌الله صادقی که یکی از مهجورترین هنرمندان انقلابی بود و یکی از ویژگی‌های مهم او، این بود که بر اساس دغدغه‌های شخصی و توقف خودش در مسیر هنر و بدون اینکه از جایی سفارش بگیرد، آثاری را خلق کرده بود و سعی داشت این آثار دیده شوند و تاثیراتی را نیز داشته باشد. یکی دیگر از تاثیرات زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی، در بحث مدیریت فرهنگی هنری و در موزه هنرهای معاصر تهران بود و ما نیز بعد از وفات ایشان، تصمیم گرفتیم کار ویژه‌ای روی این هنرمند انقلابی انجام دهیم.

مهرگان تصریح کرد: در ابتدا سعی کردیم برخی مصاحبه‌های تصویری و خاطره‌گویی‌ها از دوستان و هم‌سنگران این هنرمند در کنار نمایش آثارش داشته باشیم. یکی از ویژگی‌های شخصیتی زنده‌یاد صادقی این بود که علاوه بر مورد اعتماد بودن بین هنرمندان انقلابی، بین هنرمندان غیرانقلابی نیز مورد اعتماد و اعتنا بود.

این کارگردان همچنین توضیح داد: از دل خاطره‌گویی‌های دوستان زنده‌یاد صادقی، خطی برای تولید یک فیلم مستند پیدا شد و ما را به این نتیجه رساند که فیلمی درخور شخصیت زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی تولید خواهد شد. محمدصالح حجت‌الاسلامی از جمله همکاران ما در سلوک است که دغدغه انقلابی دارد و بر اساس شناختش از زنده‌یاد صادقی، دغدغه‌ای اساسی پیدا کرده بود تا زنده‌یاد صادقی حرف‌ها و کارهایی دارد که مردم حتماً باید آنها را ببینند و حیف است این حرف‌ها و ایده‌های اساسی این آدم دیده و شنیده نشود. دغدغه‌اش هم این بود که باید به این هنرمندان و به سلوک روحی‌شان بپردازیم. درنتیجه با خانواده مرحوم صحبتی داشتیم و بسیار با ما همراهی کردند.

وی گفت: خوشبختانه مستند «هنرمند واحد پنج» بازخوردهای خوبی به همراه داشت، بر خلاف انتظار ما، در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» فرصت حضور پیدا کرد و به واسطه هنر سازنده و حمایت‌های حسین نشاطی توانست در این جشنواره خوش بدرخشد. معیارها و استانداردهای بخش رقابتی جشنواره «سینماحقیقت» را همه می‌دانیم و بر اساس این معیارها همین که در این جشنواره حضور داشتیم، به عنوان یک دستاورد بزرگ مورد قبول ما بود.

مدیر بخش ایده مرکز هنری رسانه‌ای سلوک اظهار کرد: اعتقاد دارم اگر آقای حجت‌الاسلامی به عنوان آدم‌ایده «هنرمند واحد پنج»، پشت این فیلم نبود، این کار هم شبیه بسیاری کارهایی می‌شد که چندین سال برای تولیدش وقت صرف می‌شود و در نهایت هم تولید نمی‌شود. اینکه شخصی بتواند یک فیلم مستند را در عرض سه ماه در قالب یک محصول استاندارد تولید کند و در یک جشنواره بین‌المللی، پخش شود و بازخوردهای خوبی داشته باشد، یک هنر و دارایی اساسی برای آقای حجت‌الاسلامی و موسسه سلوک است.

مستندی که منصفانه است

وی درباره ویژگی‌های مستند «هنرمند واحد پنج» اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی مستند «هنرمند واحد پنج» بدون غرض و منصفانه بودن آن است و شخصیت خالص آقای حبیب الله صادقی را نشان می‌دهد. آقای حجت‌الاسلامی و نشاطی، غرض‌ورزانه به این کاراکتر نگاه نکردند و او را با دوربین شاهد، همراهی کردند و مثل کسی بودند که از زمان جوانی تا لحظه مرگش با او بودند. پلان نهایی این فیلم مستند، نماینده روح حبیب‌الله صادقی است، روحی که از کارگاهش بیرون می‌آید و نگاه می‌کند و می‌رود.

مهرگان تاکید کرد: برای ما خیلی مهم بود که غرض‌ورزانه به شخصیت زنده‌یاد صادقی نگاه نکنیم و منصف باشیم و زندگی این هنرمند انقلابی را بدون حواشی (حواشی که برای خیلی‌ها در سینمای ایران جذاب است) و به صورت فطری نگاه کردیم.

وی همچنین گفت: به نظر من دوربین آقای حجت‌الاسلامی در «هنرمند واحد پنج» دوربینی فطری بود که سعی کرده فطرت واقعی زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی را به تصویر بکشد. این نگاه و دوربین فطری، حواشی را کنار می‌زند و به متن یک هنرمند نقاش انقلابی می‌رسد که چگونه از منظر انقلابی زیست کرده است. به نظر من فیلم‌های مستندی که آقای حجت‌الاسلامی ساخته و می‌سازد، این ویژگی مهم و پرسشگری را دارند و بلد نیست با غرض به آدم‌ها نگاه کند و نگاهش در هنرش اینچنین است.

مدیر بخش ایده مرکز هنری رسانه‌ای سلوک در پایان بیان کرد: در پرتره‌سازی باید وجوه مختلف یک شخص را به تصویر کشید و این، کاری سهل و ممتنع است و این خطر وجود دارد که شبیه به یک کشکول شوید اما اینکه هنرمندانه کاری کنید که یکسری موارد را به تصویر بکشید و یکسری موارد را صرفنظر کنید، مهم است و به اعتقاد من، آقای حجت‌الاسلامی کارگردان مستند «هنرمند واحد پنج» چنین ویژگی را دارد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار