رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 19 May

فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق که از جمله فیلم‌های اکران نوروزی است به معرفی آیین‌ باستانی نوروز می‌پردازد و می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌ها در این ایام باشد. آغاز عید نوروز برابر با یکم فروردین ماه، نخستین روز سال خورشیدی ایرانی است که ایرانیان به مناسبت ورود به سال نو آن را جشن […]

فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق که از جمله فیلم‌های اکران نوروزی است به معرفی آیین‌ باستانی نوروز می‌پردازد و می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌ها در این ایام باشد.

آغاز عید نوروز برابر با یکم فروردین ماه، نخستین روز سال خورشیدی ایرانی است که ایرانیان به مناسبت ورود به سال نو آن را جشن می‌گیرند؛ امسال اما نوروز در قالب یک اثر کودک و نوجوان هم بر پرده سینماها نقش بسته است که نه تنها نشان از تنوع موضوعات در بسته اکران نوروزی دارد بلکه به تعبیری، فیلم سینمایی «نوروز» مرتبط‌ترین اثر بسته اکران نوروزی با عید باستانی ایرانیان است. اثری سینمایی با مضمون این رویداد تاریخی و باستانی که در فضایی فانتزی روایت می‌شود و نگاهی اسطوره‌ای به عید نوروز و ریشه‌های افسانه‌ای آن دارد.

فیلم سینمایی «نوروز» اولین اثر تاریخ سینمای ایران است که به صورت مستقیم به آئین باستانی، نوروز می‌پردازد و اتفاق خوشایندی است که نوروز امسال یک اثر سینمایی برای این رویداد ملی که ۱۲ کشور آن را جشن می‌گیرند به پرده سینما آمده است.

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت و نام آشنای سینمای ایران در نقش «عمو نوروز» و شبنم مقدمی در نقش «ننه سرما» در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. مهدی هاشمی، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی، سیاوش چراغی‌پور، علی آرا، طاها شادی‌فر، سحر حسینی و علی بوراک سیلان نیز دیگر بازیگران این فیلم هستند.

جدیدترین ساخته سهیل موفق که پیش از این تجربه کارگردانی آثار کودک و نوجوان از جمله «پاستاریونی» را در کارنامه خود دارد به سنت‌های ایرانی، آغاز سال و آمدن بهار می‌پردازد، حمزه صالحی فیلمنامه نویس «نوروز» نیز آثاری کمدی چون «فسیل»، «دینامیت» و «تگزاس» را در کارنامه خود دارد و نویسنده «پاستاریونی» و «نارگیل دو» بوده است.

موفق در گفت‌وگوهایش عنوان کرده است همواره تلاش دارد تا خانواده را در نظر بگیرد و فیلمی بسازد که کودکان در کنار خانواده آن را تماشا کنند. کارگردان «نوروز» پیش از این گفته بود، توجه دخترش به بابانوئل و کریسمس همزمان با ضبط «پاستاریونی» منجر به شکل گیری این دغدغه در او شد تا بعد از «پاستاریونی» راجع به نوروز و این سنت ایرانی فیلم بسازد.

حمزه صالحی نویسنده این اثر نیز معتقد است ادبیات غنی ایران ظرفیت‌های بسیاری برای بازنمایی اسطوره‌ها و رویدادهای کهن و ملی دارد و وظیفه ملی هر فارسی زبان است که این فیلم را ببیند تا دروازه ساخت آثار موفق آئینی از این دست باز شود.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «نوروز در راه است ولی اهریمن در کمین است.»

«نوروز» با بهره گرفتن از داستان «بعد از زمستان در آبادی ما» نوشته سیاوش کسرایی به ماجرای تلاش عمو نوروز برای آوردن بهار و رفتن هر ساله عمو نوروز به قله قاف برای آزاد کردن چلچله و آمدن بهار می‌پردازد اما ننه سرما در حال به خواب رفتن است و به واسطه حادثه‌ای که برای عمو نوروز اتفاق می‌افتد این وظیفه بر دوش پسری به نام «نامی» افتاده است.

سایر عوامل عوامل این فیلم عبارتند از مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: علی جناب، منشی صحنه: سعیده دلیریان، مدیر تولید: مهدی چراغی، طراح لباس: آزاده قوام، طراح صحنه: سیامک کاری‌نژاد، طراح گریم: محسن دارسنج، صدابردار: منصور شهبازی، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، جلوه‌های بصری: امیر ولی خانی، تدوین: کاوه ایمانی، موسیقی: بهمن دهقانیار و عکاس: سمیرا بخشی.

فیلم «نوروز» فارغ از ضعف‌ها و قوت‌هایش می‌تواند برای نوجوانان و آشنایی آنها با افسانه‌ها و آئین‌های کهن جذاب و آموزنده باشد و همچنین آغازگر مسیری برای ساخت آثاری درباره رویدادهای ملی تلقی شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار