رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • الأحد ۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 16 June

تیـــــــــتر روز

فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد

بنیاد سینمایی فارابی فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را منتشر کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، در راستای نیل به فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی با هدف کشف و معرفی استعداد‌های برتر نوجوان ایران در حوزه سینما، در دو بخش «طراحی داستان» و «فیلم سازی»، 24 تا29 شهریورماه 1403 برگزار می شود. بر پایه این گزارش المپیاد هشتم در دو بخش طراحی داستان و فیلم سازی با 7 موضوع: خانواده، جهانی به نام خانه، عشق امید خانواده، فردایی که میسازم، خانواده ای به وسعت ایران، خواهر/ برادر من و موضوع آزاد برگزار می شود. تمامی نوجوانان ایرانی (متولدین ۱۳86 تا ۱۳۹1) ۱۲ تا ۱۷ ساله، می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. همچنین كارگاه‌هاي تخصصي و آموزشي حضوري، در شهر اصفهان برگزار مي‌شود. این گزارش حاکیست: ...

پیشخوان

وزیر ارشاد: کمترین مداخله را در فیلم فجر داشتیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امسال در جشنواره فیلم فجر کمترین مداخله را داشته‌ایم. صالحی امیری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما امسال دو اقدام اساسی انجام داده‌ایم اول اینکه حواشی جشنواره را کم کرده و به متن پرداختیم و دوم اینکه با انتخاب هیات انتخاب و هیات […]


این‌قدر تلخی یک‌جا ندیده بودم!

ابوالحسن داوودی گفت: تاجایی که به یاد دارم تاکنون در هیچ دوره‌ای از جشنواره فیلم فجر، این‌قدر فیلم‌های تلخ ندیده‌ بودم. این کارگردان سینما بیان کرد: برای من اکثریت فیلم‌هایی که امسال در جشنواره دیده‌ام عجیب بود؛ البته نه فقط فیلم‌هایی که غالباً فضای ناامیدکننده‌ای داشتند، بلکه فیلم‌هایی هم که از وجدان و امید می‌گفتند، […]


«ترومای سرخ» سرگذشت زنی که هنوز منتظر است

«ترومای سرخ» در دهمین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد روی پرده می‌رود.   اسماعیل میهن دوست با «ترومای سرخ» در جشنواره سی و پنجم فجر حضور دارد. فیلمی که به سرگذشت زنی سرخ پوش می‌پردازد که سال‌های سال است با لباس‌های قرمز کنار ایستگاه مترو میدان فردوسی منتظر معشوقش است. معشوقی که سال‌هاست […]


«شَنل»، نگاهی به مصائب مهاجر افغان

«شَنل» به کارگردانی حسین کندری یکی از فیلم های حاضر در بخش زیر خط استانداردِ چشم انداز در آخرین روز جشنواره و میان سکوت صندلی های خالی سالن روی پرده رفت.   فیلم سینمایی «شنل» به کارگردانی حسین کندری داستان زنی افغانستانی را روایت می‌کند که مانند دیگر اتباع خارجی ساکن ایران با مشکلات عجیب […]


حواشی برای بردن فضا به سمتی است تا جایزه‌ را به نفع فیلم خودشان ببرند

مسعود نجفی عنوان کرد حواشی اخیر جشنواره ۳۵ فیلم فجر برای بردن فضا به سمتی است تا جایزه‌ را به نفع فیلم خودشان ببرند. مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سی‌وپنجمین درباره حواشی ایجاد شده حول اعلام نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر گفت: به نظرم این حواشی بدین سبب است فضا را به سمتی برند […]


«پدرسالار» و «شب دهم» با سرعت سریال‌های امروز ساخته نشدند

محمود پاک نیت معتقد است سریال های موفقی چون «پدرسالار» و «شب دهم» با سرعت سریال های امروزی ساخته نشدند و پیش‌تولیدهای چند ماهه داشتند. محمود پاک‌نیت بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به فعالیت این روزهای خود در حوزه تلویزیون بیان کرد: فعلا در حال استراحت و سفر هستم تا زمانیکه متن و فیلمنامه خوبی […]


کارگردان «چراغ های ناتمام» به داوری جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد

مصطفی سلطانی کارگردان فیلم «چراغ های ناتمام» طی نامه ای، به نحوه داوری های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد. مصطفی سلطانی کارگردان فیلم «چراغ های ناتمام» که فیلم اش در بخش بهترین جلوه های ویژه میدانی نامزد دریافت سیمرغ جشنواره سی و پنجم فیلم فجر شده است، طی نامه ای به روند […]


درباره استفاده از سیگار در فیلم‌ها تذکر داده‌ایم/ اصلاحِ صحنه‌ها

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تاکید کرد درباره استفاده نکردن از سیگار در فیلم‌ها تذکرات لازم داده شده و در زمان صدور پروانه اکران عمومی هم این مساله درنظر گرفته می‌شود. حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی  درباره اینکه در بسیاری از آثار سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شخصیت‌های اصلی سیگار می […]


عوامل «ایتالیا ایتالیا» خبر انصراف از جشنواره فجر را رد کردند

عوامل فیلم «ایتالیا ایتالیا» که در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد با انتشار بیانیه خبر انصراف خود از جشنواره را رد کردند. کاوه صباغ‌زاده کارگردان فیلم «ایتالیا ایتالیا» اعلام کرد: دیروز شایعه ای مبنی بر انصراف نامزدهای فیلم «ایتالیا ایتالیا» از رقابت در جشنواره به گوش می رسید. ما عوامل […]


دبیر جشنواره فیلم فجر: آن هایی که از نامزدی در جشنواره انصراف داده اند؛ میل خودشان است.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: آن هایی که از نامزدی در جشنواره فیلم فجر انصراف داده اند میل خودشان است. محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پس از اتمام مراسم تجلیل از نامزدهای جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه برخی از […]


ادامه تبعات فاجعه داوری جشنواره

سومین انصراف – کارگردان ویلایی ها هم از نامزدی جشنواره فیلم فجر انصراف داد

کارگردان فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» که نخستین فیلم سینمایی او در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و در بخش‌هایی کاندید شده بود، از کاندیداتوری جشنواره انصراف داد. منیر قیدی کارگردان فیلم سینمایی «ویلایی ها» در پی اعتراض به داوری‌های سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر از کاندیداتوری انصراف داد. متن این پیام به […]


۱۳ نکته عجیب از فهرست نامزدهای جشنواره فجر

اعلام نام کاندیداهای جشنواره سی و پنجم فیلم فجر(اینجا را بخوانید) مخاطبان را مواجه کرد با حضور نام هایی در فهرست برترین های جشنواره که مهمترین واژه برای توصیف آنها «کم مایه» است. ۱- از ۱۴ فیلمی که به گونه های مختلف با حمایت فارابی تولید شده اند نام ۹ فیلم در فهرست نامزدی ها […]


محمدرضا لطفی: جشنواره امسال یکی از بدترین دوره های خود را سپری کرد

جشنواره‌ای که هتریک کرد/ تکلیف «گشت ۲» با خودش روشن است

محمدرضا لطفی تهیه‌کننده و کارگردان سینما طی یادداشتی فیلم «گشت ۲» به کارگردانی سعید سهیلی را مورد بررسی قرار داد و درباره وضعیت جشنواره فیلم فجر هم نوشت. محمدرضا لطفی کارگردان و منتقد سینما یادداشتی درباره فیلم سینمایی «گشت ۲» نوشته است. در متن این یادداشت آمده است: «حالا که جشنواره سی و پنجم نفس […]


تهیه‌کننده «فصل نرگس»: مفتخریم در لیست نامزدها نیستیم!

عوامل فیلم «فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی با توجه به اعلام زود هنگام کاندیداهای جشنواره، در نشست رسانه‌ای این فیلم در برج میلاد حاضر نشدند. عصر ۱۹ بهمن ماه فیلم «فصل نرگس» در برج میلاد به نمایش در آمد اما با وجود آنکه خبرنگاران و عکاسان در سالن نشست برای پرسش و پاسخ حاضر شده […]


یک توضیح برای یک نامزدی فیلم فجر

دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام کرد «آرش آقابیک» برای فیلم «یک روز بخصوص» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی بخش سودای سیمرغ شده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، با اعلام فهرست نامزدهای بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره نام «ارشا اقدسی» به عنوان نامزد بخش […]


انصراف ۲ نامزد جشنواره‌ی فیلم فجر از ادامه داوری شدن

مدیر فیلمبرداری و طراح صحنه فیلم «خفه‌گی» که به ترتیب برای فیلم‌های «گشت ۲ » و «بدون تاریخ،بدون امضاء» نامزد دریافت سیمرغ بودند،از ادامه داوری انصراف دادند. در متن نامه‌ی مسعود سلامی و محسن نصراللهی خطاب به دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر، محمد حیدری آمده است: «از کودکی به رسم آداب از پدران و مادرانمان آموختیم […]


مسعود فراستی: در ۱۵ سال اخیر جشنواره چنین بدی را بخاطر نمی آورم

مسعود فراستی در واکنش به داوری و مدیریت سی و پنجمین جشنواره فجر طی یادداشتی عنوان کرد: داوری ضعیف یک معنی دارد. یعنی داوری و ضعیف. اما آن چیزی که دیده شد، عجیب است. شبیه مورد عجیب بنجامین باتن بود. یعنی واقعا ناقص الخلقه! این جشنواره بسیار عجیب است و این عجیبی از شروع جشنواره […]


نامزدی برخی اشخاص در بخش هایی که اصلا وجود خارجی ندارد.

۳ نامزدی عجیب و باورنکردنی در لیست نامزدهای جشنواره فجر

تنها دقایقی پس از اعلام اسامی نامزدهای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر واکنش های تند و منفی نسبت به انتخاب های جشنواره صورت گرفت. اما چیزی که عجیب و باور کردنی است نامزدی برخی اشخاص در بخش هایی که اصلا وجود خارجی ندارد. ۱. آرشا اقدسی برای فیلم سارا و آیدا در بخش  […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها