رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • الأحد ۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 16 June

تیـــــــــتر روز

فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد

بنیاد سینمایی فارابی فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را منتشر کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، در راستای نیل به فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی با هدف کشف و معرفی استعداد‌های برتر نوجوان ایران در حوزه سینما، در دو بخش «طراحی داستان» و «فیلم سازی»، 24 تا29 شهریورماه 1403 برگزار می شود. بر پایه این گزارش المپیاد هشتم در دو بخش طراحی داستان و فیلم سازی با 7 موضوع: خانواده، جهانی به نام خانه، عشق امید خانواده، فردایی که میسازم، خانواده ای به وسعت ایران، خواهر/ برادر من و موضوع آزاد برگزار می شود. تمامی نوجوانان ایرانی (متولدین ۱۳86 تا ۱۳۹1) ۱۲ تا ۱۷ ساله، می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. همچنین كارگاه‌هاي تخصصي و آموزشي حضوري، در شهر اصفهان برگزار مي‌شود. این گزارش حاکیست: ...

پیشخوان

مراسم افتتاحیه هفته فیلم ایران در شهر بیشکک برگزار شد

به گزارش سینماخانه و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی؛ مراسم افتتاحیه هفته فیلم ایران با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ایران، آقجول بیک بولوتوف معاون سینمایی وزارت فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان جمهوری قرقیزستان، غلامحسین یادگاری سفیر ویژه و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان و جمعی از […]


بازیگران و عوامل «خیلی زود عادت می‌کنیم» معرفی شدند

همزمان با رونمایی از پوستر نمایش «خیلی زود عادت می‌کنیم» به کارگردانی پرستو کرمی بازیگران و عوامل این اثر معرفی شدند. به گزارش سینماخانه و به نقل از مدیر رسانه پروژه، همزمان با رونمایی از پوستر نمایش «خیلی زود عادت می‌کنیم» با طرحی از پگاه حسینی، بازیگران و عوامل این اثر معرفی شدند. «خیلی زود […]


فیلم کوتاه «گورکن»به میز تدوین رسید

فیلم کوتاه «گورکن» به‌کارگردانی امید پور اتابک و از تولیدات دفتر بجنورد انجمن سینمای جوانان ایران به مرحله تدوین رسید. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «گورکن» نوشته صدرا اسدزاده به‌کارگردانی امید پور اتابک، در انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر بجنورد، در حال تدوین است. […]


«راعون» به جشنواره Ischia ایتالیا راه یافت

فیلم کوتاه «راعون» اثر مسعود دهنوی در جشنواره بین‌المللی Ischia ایتالیا به‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران،  فیلم کوتاه داستانی «راعون» به‌کارگردانی مسعود دهنوی و تهیه‌کنندگی حسین رستم‌پور، اولین حضور خود را در بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی Ischia Global Film Festival ایتالیا تجربه خواهد کرد. تورج الوند و مارال بنی آدم […]


«دست انداز» آماده نمایش شد

فیلم کوتاه «دست انداز» به نویسندگی و کارگردانی آرش نیکو و از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران دفتر آباده آماده نمایش شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی  انجمن سینمای جوانان ایران، این فیلم داستان سربازی است که در راه بازگشت به پادگان با یک وانت نیسان همراه می‌شود؛ امّا نیسان باری […]


«بنی‌آدم» آماده نمایش شد

فیلم کوتاه «بنی‌آدم» به نویسندگی و کارگردانی نرگس دهقانی آماده‌ نمایش شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، این فیلم پس از اتمام فیلمبرداری در بندر بوشهر و روستای هلیله مراحل پس تولید را در تهران پشت سر گذاشت و آماده‌ نمایش شد. «بنی‌آدم» که اقتباسی آزاد از داستانی به همین نام نوشته‌ داریوش غریب‌زاده […]


فیلم‌برداری «آیگل» به پایان رسید

فیلم کوتاه «آیگل» با اتمام فیلم‌برداری در حال حاضر در مراحل فنی قرار دارد. به‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران،فیلم‌برداری فیلم کوتاه «آیگل» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نفیسه زهری پس از سه جلسه تولید در اطراف منطقه فیروزکوه به تازگی به پایان رسیده است و در حال حاضر فیلم در […]


فیلمبرداری فیلم کوتاه «نَهَست» به پایان رسید

فیلم کوتاه «نَهَست» به‌تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر رفسنجان و حسین زینلی‌پور به مرحله پس تولید رسید. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «نَهَست» به کارگردانی مشترک حسین زینلی‌پور و فارِس باقری در ژانر اجتماعی به مرحله پس تولید رسید است. این فیلم که درباره موقعیت و جایگاه‌ […]


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سند هنرهای نمایشی به تصویب شورای هنر رسید

جلسه شورای هنر به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح چهارشنبه ۲۳ خرداد برگزار شد. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ در جلسه روز چهارشنبه ۲۳ خرداد شورای هنر، با بیان اینکه سند هنرهای نمایشی به تصویب شورای هنر رسید، گفت: تدوین این […]


تغییر ساعت اجرای «خارشتر» در پایان هفته

نمایش «خارشتر» به کارگردانی سیدعلی موسویان در روزهای پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ساعت ۱۶:۳۰ و جمعه ۲۵ خرداد ساعت ۲۰ در تماشاخانه ایران‌شهر روی صحنه می‌رود. به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «خارشتر» به نویسندگی هدی آهنگر، کارگردانی سیدعلی موسویان و تهیه‌کنندگی وحید کریمی از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۵ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایران‌شهر روی صحنه […]


مراسم اختتامیه سومین فصل لیگ سرود ایران برگزار می شود

مراسم اختتامیه سومین فصل لیگ سرود ایران روز عید سعید قربان (۲۸ خرداد ماه) در آرامگاه سعدی شهر شیراز برگزار می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای این جشنواره، امین صافی‌زاده مدیر مجموعه «شهر سرود» درباره مراسم اختتامیه بزرگترین رقابت گروه سرودی و نحوه به وجود آمدن این مجموعه اظهار داشت: تمام […]


نگاهی به نقش‌آفرینی‌های هدی زین العابدین

هدی زین العابدین بازیگر جوانی است که در طول سال‌های فعالیتش تلاش کرده آهسته و پیوسته خودش را در دنیای بازیگری ثابت کند و نشان دهد آمده که بماند. سمیرا افتخاری روزنامه‌نگار به بهانه اکران فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست در سینماهای کشور به بازی هدی زین‌العابدین در این فیلم و فعالیت‌هایی […]


احتمال فروش ۸۵ میلیونی در افتتاحیه «درون بیرون۲»

پیش‌بینی می‌شود اکران «درون بیرون ۲» حس شادی را دوباره برای پیکسار رقم بزند. به نقل از ورایتی، در حالی که برآورد می‌شود دنباله فیلم موفق «درون بیرون» در سال ۲۰۱۵ در روزهای افتتاحیه خود بتواند فروشی ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلاری را در داخل آمریکا تجربه کند، چنین موفقیتی می‌تواند آغاز دور جدیدی از […]


کهن الگوهای ماورائی در «قرار در قعر»

کارگردان «قرار در قعر» با اشاره به اینکه در این نمایش از کهن الگوهای ماورائی بهره گرفته است درباره دیگر ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد. وحید خدابنده‌لو نویسنده و کارگردان نمایش «قرار در قعر» که در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است، درباره داستان این نمایش گفت: «قرار در قعر» به داستان شیطانی […]


«شب شکار» در شبکه تهران

اپیزود «شب شکار» از مجموعه «شایدبرای شما هم اتفاق بیافتد» به کارگردانی محمود معظمی و تهیه کنندگی اکبر تحویلیان پنجشنبه ۲۴ خرداد ساعت ۲۱ از شبکه تهران تماشایی می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی شبکه تهران، این اپیزود به نویسندگی تهمینه محمدی نگارش شده و هنرمندانی همچون علی‌رام نورایی، هاله […]


برگشت والایار از تنهایی

تابستان داغ پردیس شهرزاد با ۹ نمایش‌

پردیس تئاتر شهرزاد این روزها میزبان نه نمایش پرمخاطب است؛ نمایش‌هایی که با استقبال تماشاگران مواجه شده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی پردیس تئاتر شهرزاد؛ «بیژن و منیژه»، «از خواب برگشتم به تنهایی»، «این دنیا یه کنسرت … به من بدهکاره»، «گورکن»، «کلیپس نقره‌ای»، «آثار هفتمین بارش»، «مجنون آن لیلی»، […]


«زندانی اسپانیایی» در شبکه نمایش

فیلم سینمایی «زندانی اسپانیایی» به کارگردانی دیوید مامت امشب چهارشنبه از شبکه نمایش پخش می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، «زندانی اسپانیایی» محصول ۱۹۹۷ آمریکا چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه روی آنتن می رود.این فیلم داستان جو راس را روایت می کند: متخصصی که شیوه ای را طراحی کرده که شرکت […]


«معماهای فرید» در قاب شبکه دو

مجموعه «معماهای فرید» از تولیدات مرکز پویانمایی صبا هر روز ساعت ۱۵:۳۰ از شبکه دو پخش می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، «معماهای فرید» در ۲۶ قسمت ۱۳ دقیقه ای به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا گلپایگانی برای گروه سنی کودک و نوجوان تهیه و تولید شده استداستان مجموعه […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها