رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • الأحد ۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 16 June

تیـــــــــتر روز

فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد

بنیاد سینمایی فارابی فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را منتشر کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، در راستای نیل به فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی با هدف کشف و معرفی استعداد‌های برتر نوجوان ایران در حوزه سینما، در دو بخش «طراحی داستان» و «فیلم سازی»، 24 تا29 شهریورماه 1403 برگزار می شود. بر پایه این گزارش المپیاد هشتم در دو بخش طراحی داستان و فیلم سازی با 7 موضوع: خانواده، جهانی به نام خانه، عشق امید خانواده، فردایی که میسازم، خانواده ای به وسعت ایران، خواهر/ برادر من و موضوع آزاد برگزار می شود. تمامی نوجوانان ایرانی (متولدین ۱۳86 تا ۱۳۹1) ۱۲ تا ۱۷ ساله، می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. همچنین كارگاه‌هاي تخصصي و آموزشي حضوري، در شهر اصفهان برگزار مي‌شود. این گزارش حاکیست: ...

پیشخوان

تاکتیک‌ها و تکنیک‌های انتخاباتی؛ از غرب تا ایران

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» دوشنبه شب ۲۱ خردادماه با عنوان مساله مشارکت؛ بررسی تکنیک ها و استراتژی‌های انتخاباتی رایج جهان، روی آنتن زنده شبکه افق رفت. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، دکتر بیژن پیروز، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مهمان این برنامه بود و در گفت‌وگو با محمدرضا باقری اظهار […]


هیجان «یورو ۲۰۲۴» را با «خانم مجری سابق» آنلاین تجربه کنید

سایت آپارات اسپرت، ضمن پخش تمامی بازی‌های «یورو ۲۰۲۴» در قالب برنامه‌ای زنده به تحلیل و پوشش حواشی این رویداد ورزشی می‌پردازد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، مسابقات جام ملت‌های اروپا «یورو ۲۰۲۴» از روز جمعه ۲۵ خردادماه با پخش بازی فوتبال آلمان و اسکاتلند آغاز می‌شود. این بازی‌ها به طور […]


روایت زندگی بزرگان دین در مستند «صحوری»

مستند داستانی «صحوری» به کارگردانی سیدامیر طباطبایی سه شنبه ۲۲ ساعت ۱۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی شبکه تهران، «صحوری» به روایت زندگی احمد بن اسحاق قمی، نماینده امام حسن عسکری (ع) در قم و یکی از موثرترین افراد در رواج تشیع […]


سعید فاطمی به سراغ «هارمونی» رفت

سعید فاطمی، فیلم کوتاه «هارمونی» را جلوی دوربین خواهد برد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مدیر روابط عمومی پروژه، سعید فاطمی، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان، فیلم کوتاه «هارمونی» را به عنوان نخستین فیلم موزیکال داستانی جلوی دوربین خواهد برد. «نیاز»، «هستی»، «روزی که کفش‌هایم عاشق شد»، «زندگی من راهنما» و «همه من» ازجمله […]


فراخوان جشنواره ملی رسانه های ایران اعلام می‌شود

فراخوان بیست و دومین جشنواره ملی رسانه های ایران فردا اعلام می‌شود. بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران با دعوت از اهالی محترم رسانه برای حضور در این رویداد آغاز به کار کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بیست و دومین جشنواره ملی رسانخ‌های ایران، فراخوان دوره بیست […]


جلال تهرانی با سه‌گانه‌ «بونکر» به تئاتر باز می‌گردد

جلال تهرانی پس از هفت سال دوری از تئاتر، سه‌ نمایشنامه را روی صحنه می‌برد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، جلال تهرانی نویسنده و کارگردان نام‌آشنای تئاتر ایران که هفت سال از صحنه دور بوده است، امسال با چند پروژه‌ به اجرای تئاتر باز می‌گردد. سه‌گانه «بونکر» عنوان سه نمایشنامه اوست […]


مگر قاب سینمایی و قاب تلویزیونی تفاوت دارد!؟

دوازدهمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم‌کوتاه، با اکران و بررسی فیلم‌های «وضعیت آرام»، «تحت فشار»، «مریضخانه مرکزی» و «ناک‌اوت» در سینما بهمن تهران برگزار شد. به‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، دوازدهمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم‌ کوتاه، با اکران و بررسی فیلم‌های «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی مشترک […]


بازیگران «خجالت نکش ۲» با مردم به تماشای فیلم نشستند

اولین اکران مردمی «خجالت نکش ۲» با حضور بازیگران، عوامل و اهالی رسانه، با استقبال پرشور مخاطبان در سه سالن پردیس سینمایی کورش برگزار شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای، فیلم سینمایی «خجالت نکش ۲» شب گذشته یکشنبه ۲۰ خرداد ماه با حضور بازیگران و عوامل فیلم از جمله سید امیر […]


انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

فراخوان بخش ملی چهل‌و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از سوی دبیرخانه این رویداد سینمایی منتشر شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، متن کامل فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به شرح ذیل است. فراخوان چهل و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم […]


بازیگران نمایش «خروج» معرفی شد

صحرا اسدالهی، مرتضی فروزان‌فر و وحید نیک‌راد با نمایش «خروج» به صحنه می‌آیند. به گزارش سینماخانه و به نقل از مدیر رسانه پروژه، صحرا اسدالهی، مرتضی فروزان‌فر و وحید نیک‌راد بازیگران نمایش «خروج» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فروزان‌فر هستند که از اواخر خرداد روی صحنه می‌آیند. شهرام شاه‌حسینی، کارگردان سینما و تلویزیون برای اولین […]


تئاتر «گورکن» به شهرزاد رسید

نمایش «گورکن» به نویسندگی و کارگردانی علی محمد کاظم نیا در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی؛ نمایش «گورکن» که علی جبارزاده تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد به داستان یک خاکسپاری نه چندان معمولی می‌پردازد. بهرام ‌ابراهیمی، حسن نوری، دانیال ‌ابراهیمی در این نمایش ایفای […]


بسته «سیمرغ» به استان‌ها می‌رود

برنامه اکران و برگزاری کارگاه‌های فیلمسازی بسته ویژه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» در قالب ۱۰ برنامه در سطح کشور برگزار می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی بسته فیلم‌های کوتاه «سیمرغ»، نمایش فیلم‌های کوتاه بسته ویژه «سیمرغ» و برگزاری کارگاه‌های فیلمسازی در استان‌های کم برخوردار و فاقد سینما به منظور حمایت از علاقمندان […]


اهدای جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم سوئد به «پریسان»

جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم سوئد به فیلم سینمایی «پریسان» تعلق گرفت. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی، فیلم سینمایی «پریسان» به کارگردانی کامبیز بابایی در جدیدترین حضور بین‌المللی خود موفق به دریافت جایزه «لورل» جشنواره بین‌المللی فیلم سوئد شد. این جشنواره از دهم تا سیزدهم june در شهر استکهلم سوئد برگزار شد. […]


«پوده‌خواران» به تئاترشهر می‌آید

نمایش «پوده‌خواران» به نویسندگی بابک پرهام و کارگردانی امیر شفیعی از  ۲۹ خرداد در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی نمایش، نمایش «پوده‌خواران» به نویسندگی بابک پرهام، کارگردانی امیر شفیعی و تهیه‌کنندگی علیرضا آل داوود از ۲۹ خرداد تا ۲۲ تیر ساعت ۱۸:۴۵ ‌در سالن ‌سایه […]


«خدمتکار برای انتقام» به شبکه تهران می‌رود

فیلم سینمایی «خدمتکار برای انتقام» با گویندگی ۱۰ نفر از گویندگان گفتار فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین الملل سیما دوبله شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، این سینمایی محصول آمریکا در سال ۲۰۲۳ قرار است از شبکه تهران پخش شود.مدیر دوبله این سینمایی شیلا آژیر […]


پویش «هیس، هیچی نیس!» راه‌اندازی شد

سریال «هیس، هیچی نیس!» که مدتی است پخش آن از شبکه های دو و امید آغاز شده است، همزمان با تعطیلات تابستانه پویش نوجوانانه خود را آغاز کرد. این پویش در حال حاضر با همراهی اپلیکیشن شاد در بخش رویدادهای ویژه در دسترس قرار گرفته است. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی […]


ماجراهای «دوستان آتش نشان» در شبکه تهران

مجموعه پویانمایی جذاب و سرگرم کننده «دوستان آتش نشان» در ژانر کودک و نوجوان ساعت ۱۴ از قاب شبکه تهران تماشایی می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، این مجموعه پویانمایی محصول ۲۰۲۲ آمریکاست که توسط Electric Emu Productions و Disney Television Animation تولید شده است.داستان این انیمیشن درباره بچه […]


تماشای زمین در شب به صورت رنگی از شبکه تهران

مجموعه مستند «زمین در شب به صورت رنگی» امشب دوشنبه ۲۱ خرداد ساعت ۲۱ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، این مجموعه مستند محصول ۲۰۲۰ آمریکاست که توسط Offspring Films تولید شده و تام هیدلستون در زبان اصلی آن را روایت می‌کند.حیوانات […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...

یادداشت ها