رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • سه شنبه 30 آذر 1395 - 09:52
  • کد خبر : 2018
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نمایشنامه ی ترس و نکبت رایش سوم

نمایشنامه ی ترس و نکبت رایش سوم نوشته ی برتولت برشت و کارگردانی حسام شریفی تا تاریخ دوم دی ماه امسال در ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه هر شب در تماشاخانه ی دراما به روی صحنه می رود. حسام شریفی کارگردان جوان و با استعداد کشورمان در مورد دیدگاهش در رابطه با شروع ساخت این نمایش چنین […]

نمایشنامه ی ترس و نکبت رایش سوم نوشته ی برتولت برشت و کارگردانی حسام شریفی تا تاریخ دوم دی ماه امسال در ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه هر شب در تماشاخانه ی دراما به روی صحنه می رود.

حسام شریفی کارگردان جوان و با استعداد کشورمان در مورد دیدگاهش در رابطه با شروع ساخت این نمایش چنین گفت : شروع به انجام هر کار من مستلزم این هست که حتما یک دغدغه ای در پشت آن کار باشد. من در کل متن برتولوت برشت را دوست دارم… چراکه برشت از مردم می گوید، مردمی در زمان های دور و قبل از جنگ جهانی و شرایط زندگی آن ها و از این جهت من قلم برشت را بسیار مورد توجه من است. قلمی که همیشه یک سوز سرمایی در آن نهفته است.

من تصور می کنم که این نمایشنامه متنی است که حرف بسیاری برای گفتن دارد و به همین دلیل به سراغ آن رفتم. این نمایشنامه به صورت اپیزود بود که من سعی کردم برای آن یک قصه ای ترتیب دهم. در این نمایشنامه، نقش اصلی نمایشنامه ی فردی است که به دنبال هویت انسانی خود می گردد. همان نقشی که در همه ی اپیزد هایم هست و گاهی حرف هایی را که نباید، می زند و اتفاقاتی می افتاد که باید می افتاد! پس من سعی کردم فضای نمایشنامه را به سمتی ببرم که مخاطب عام ما نیز بتواند با آن ارتباط بر قرار کند و این که یک صلحی بین مخاطب امروز ما و مردمی که در کشور آلمان در ۱۹۳۰ زندگی می کردند است. تلاش می کردم  یک صلحی بین این دو برقرار کنم تا این دو بتوانند همدیگر را لمس کنند. خب به دلیل اینکه تماشاگران امروز تئاتر بنا به شرایط سخت زندگی های امروز، به خندیدن نیاز دارند، پس یک سری شوخی های ایرانی نیز در این بین اضافه کردم که به انصاف این شوخی ها گرفت!

img_20161220_041613

حسام شریفی اضافه کرد : یک عده ای مخالف این اضافه کردن شوخی ها به نمایشنامه ی برشت بودند ولی در پاسخ باید گفت : چرا که نه؟  کاری که من انجام دادم این است که بعضی اوقات در فاصله گذاری های نمایشنامه ، چند شوخی اضافه کردم و با تماشاگرم ارتباط برقرار کردم و تماشاگر را آگاه کردم که شما دارید یک نمایش می بینید و این ها یک آدم هایی هستند که دارند نمایش بازی می کنند و شما به داستان دقت کنید و ببینید که چه اتفاقاتی دارد می افتد و خودتان در آخر، وقت خروج از سالن نظر دهید. این اتفاقیست که ما در تمام نمایشنامه های برشت شاهد آن هستیم.

وی در ادامه ی صحبت های خود در باب سبک اجرای نمایش خود چنین شرح داد: استاد امیر دژاکام نمایش ننه دلاور را به صورت طنز هجو کار کردند و من به شخصه بسیار راه باید طی کنم تا بتوانم همانند استاد طنز هجو اجرا کنم. می خواستم به شیوه ی گروتسک کار کنم اما نه فرصت کافی داشتم و نه فضای مناسب را داشتم. من تمام تلاشم را کردم که کار فانتزی و مینیمالیسم باشد با کمترین طراحی صحنه و سعی کردم جذابیت را در نور و در لباس بی آورم و مخصوصاً اینکه جذابیت را در ریتم کار حفظ کنم تا تماشاگر از دیدن نمایش خسته نشود.

وی همچنین اضاف کرد: اگر من با نمایشنامه ی برشت کار را به سمتی فانتزی سوق دادم خواستم بگویم که می شود این کار را کرد و برشت این اجازه را داده و اگر کسی قرار باشد این نوع نمایشنامه را کار کند؛ می تواند در فضاهای مختلف کار کند و سعی کند همه نوع تماشاگر خود را در نظر بگیرد چراکه دیگر از نظر من دوره ی تئاتر فلسفی با زبان خشک و خاکستری به پایان رسیده است .

img_20161220_041602

بازیگران: احسان ابولقاسم – احسان امیدی – حسین شهبازی – سپیده علیپور – علی یعغوب پور علیرضا ارجمند – عزیز تبیان – فاطمه نیشابوری – محیا احمد خانی – آریا ملکی – نجمه صفایی – ابوالفضل جمشیدی

سینماخانه/مژگان آقاداوودیان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار