رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
  • الأحد ۱۹ ذو الحجة ۱۴۴۱
  • 2020 Sunday 9 August

» 1393

«تتل و راز صندوقچه» محصول مشترک آموزش و پرورش و بنیاد فارابی | هاشمی: راه نجات سینمای کودک خروج بخش ‌دولتی از رقابت با بخش ‌خصوصی است

تهیه‌کننده فیلم تتل و راز صندوقچه گفت: تنها راه نجات سینمای کودک فراهم کردن بستر مناسب برای خروج بخش دولتی از میدان رقابت با بخش خصوصی است.  سعید هاشمی در نشست تخصصی فیلم «تتل و راز صندوقچه» اظهار کرد: این فیلم نخستین محصول طرح سینما، مدرسه است و پس از دو سال موفق به ورود […]


در نشست مطبوعاتی جشنواره تئاتر کودک همدان مطرح شد

پیام دهکردی در نشست مطبوعاتی این جشنواره به شعار سال اشاره کرد و گفت: این شعار حکم جهاد صادر کرده زیرا حال فرهنگ ما وخیم است و امیدواریم مسئولین به این مسئله یک رفتار و نگرش عملگرایانه داشته باشند.  نشست خبری بیست‌و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان صبح امروز ششم مهرماه در […]


جشنواره «تئاتر شهر» با آرزوی بارش باران آغاز شد

مراسم افتتاحیه سومین جشنواره سراسری «تئاتر شهر» شامگاه ۱۱ مهرماه با حضور هنرمندان و گروه‌های حاضر در جشنواره برگزار شد که طی آن دبیر این دوره از جشنواره از آرزوی خود برای بارش باران و همزمانی آغاز به کار جشنواره با بارش رحمت الهی گفت. به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه جمعه ۱۱ مهرماه سومین جشنواره […]


آغاز پخش «زخم» در شبکه ۳/ پلیس زن ایرانی به تلویزیون می‌آید

سریال تازه مسعود آب پرور که آثاری چون دوگانه موفق «هوش سیاه» را در کارنامه دارد، از روز شنبه ۱۲ مهرماه آغاز می‌شود؛ سریالی که در آخرین روزهای تولید دچار توقف ۵ روزه شد.  مجموعه تلویزیونی «زخم» در ۱۳ قسمت ۵۰ دقیقه ای به کارگردانی مسعود آب پرور و تهیه‌کنندگی محسن علی اکبری ۵ خردادماه […]


نمایش‌های خیابانی آغاز می‌شود/ اجرای گروه‌های جوان در جشنواره

در دومین روز از برگزاری جشنواره تئاتر شهر در شنبه ۱۲ مهر سال جاری، ۱۲ نمایش در بخش های مختلف جشنواره اجرا خواهد شد. در روز شنبه و در بخش نمایشنامه‌خوانی، «داستان حمید بهمنش» نوشته روزبه اختری و به کارگردانی آیسان اختری و نمایش «خش خش بیسیم» به نویسندگی و کارگردانی داریوش نصیری و مرتضی […]


برنامه اکران سینما ها . مهر ۹۳

ماهی و گربه نویسنده : شهرام مکری کارگردان : شهرام مکری بازیگران : سعید ابراهیمی فر ، سیاوش چراغی پور ، بابک کریمی اکران فیلم ماهی و گربه در سینما : پردیس آزادی، پردیس کوروش خواب زده ها نویسنده : رحمان سیفی آزاد کارگردان : فریدون جیرانی بازیگران : فرهاد اصلانی ، اکبر عبدی ، […]


بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان گشایش یافت

این جشنواره با حضور ۷۰ میهمان خارجی و در بخشهای ˈسینمای ایران و بین الملل کوتاه و بین الملل بلند، پویانمایی، ویدیویی کوتاه و فیلمهای ویدیویی بلندˈ با حضور فیلمسازان داخلی و خارجی به مدت چهار روز برگزار می شود. آثاری از فیلمسازان ۶۴ کشور به این جشنواره ارسال شده که از میان آنها ۴۲ […]


گوینده‌ای که خداحافظی‌اش «خبر» شد

نمی‌شود از «فواد بابان» نام برد و درباره مثلث طلایی گویندگی خبر بعد از انقلاب حرفی نزد؛ مثلثی که فواد بابان، محمدرضا حیاتی و بهرام افشار به عنوان سه ضلع آن، نزدیک ۳۰ سال خبرهای مهم را به سمع و نظر بینندگان رساندند. در حال حاضر صداوسیما بیش از ۵۰۰ بخش خبری دارد و همین […]


انتشار اولین عکس «اتاق عمل» مهران مدیری

اولین عکس از پروژه «اتاق عمل» منتشر شد که طی آن مهران مدیری در حال عکاسی از ماسک سیامک انصاری است. این عکس نشان دهنده ماسکی است که از صورت سیامک انصاری ساخته شده و عکاس آن که مهران مدیری است، در آیینه دیده می‌شود. سریال طنز «اتاق عمل» به تهیه کنندگی حمیدرضا مهدوی در […]


ستارگان به شبکه یک می‌آیند

محمد سلوکی برنامه «ستاره شو» را برای شبکه یک اجرا و کارگردانی می کند و قرار است این برنامه از جمعه ۱۱ مهر ماه هر هفته ساعت ۲۳ روی آنتن برود. برنامه «ستاره شو» با موضوع ستاره شدن، توجه به نخبگان و حمایت از جریان پیشرفت های علمی و ارج نهادن به ایده های خلاقانه […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...