رفتن به بالا

اخبار سینما ، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶
  • الأحد ۳ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Sunday 24 September

مهر ۱۳۹۳ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما،تئاتر و تلویزیون

«تتل و راز صندوقچه» محصول مشترک آموزش و پرورش و بنیاد فارابی | هاشمی: راه نجات سینمای کودک خروج بخش ‌دولتی از رقابت با بخش ‌خصوصی است

تهیه‌کننده فیلم تتل و راز صندوقچه گفت: تنها راه نجات سینمای کودک فراهم کردن بستر مناسب برای خروج بخش دولتی از میدان رقابت با بخش خصوصی است.  سعید هاشمی در نشست تخصصی فیلم «تتل و راز صندوقچه» اظهار کرد: این فیلم نخستین محصول طرح سینما، مدرسه است و پس از دو سال موفق به ورود […]


در نشست مطبوعاتی جشنواره تئاتر کودک همدان مطرح شد

پیام دهکردی در نشست مطبوعاتی این جشنواره به شعار سال اشاره کرد و گفت: این شعار حکم جهاد صادر کرده زیرا حال فرهنگ ما وخیم است و امیدواریم مسئولین به این مسئله یک رفتار و نگرش عملگرایانه داشته باشند.  نشست خبری بیست‌و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان صبح امروز ششم مهرماه در […]


جشنواره «تئاتر شهر» با آرزوی بارش باران آغاز شد

مراسم افتتاحیه سومین جشنواره سراسری «تئاتر شهر» شامگاه ۱۱ مهرماه با حضور هنرمندان و گروه‌های حاضر در جشنواره برگزار شد که طی آن دبیر این دوره از جشنواره از آرزوی خود برای بارش باران و همزمانی آغاز به کار جشنواره با بارش رحمت الهی گفت. به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه جمعه ۱۱ مهرماه سومین جشنواره […]


آغاز پخش «زخم» در شبکه ۳/ پلیس زن ایرانی به تلویزیون می‌آید

سریال تازه مسعود آب پرور که آثاری چون دوگانه موفق «هوش سیاه» را در کارنامه دارد، از روز شنبه ۱۲ مهرماه آغاز می‌شود؛ سریالی که در آخرین روزهای تولید دچار توقف ۵ روزه شد.  مجموعه تلویزیونی «زخم» در ۱۳ قسمت ۵۰ دقیقه ای به کارگردانی مسعود آب پرور و تهیه‌کنندگی محسن علی اکبری ۵ خردادماه […]


نمایش‌های خیابانی آغاز می‌شود/ اجرای گروه‌های جوان در جشنواره

در دومین روز از برگزاری جشنواره تئاتر شهر در شنبه ۱۲ مهر سال جاری، ۱۲ نمایش در بخش های مختلف جشنواره اجرا خواهد شد. در روز شنبه و در بخش نمایشنامه‌خوانی، «داستان حمید بهمنش» نوشته روزبه اختری و به کارگردانی آیسان اختری و نمایش «خش خش بیسیم» به نویسندگی و کارگردانی داریوش نصیری و مرتضی […]


برنامه اکران سینما ها . مهر ۹۳

ماهی و گربه نویسنده : شهرام مکری کارگردان : شهرام مکری بازیگران : سعید ابراهیمی فر ، سیاوش چراغی پور ، بابک کریمی اکران فیلم ماهی و گربه در سینما : پردیس آزادی، پردیس کوروش خواب زده ها نویسنده : رحمان سیفی آزاد کارگردان : فریدون جیرانی بازیگران : فرهاد اصلانی ، اکبر عبدی ، […]


بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در اصفهان گشایش یافت

این جشنواره با حضور ۷۰ میهمان خارجی و در بخشهای ˈسینمای ایران و بین الملل کوتاه و بین الملل بلند، پویانمایی، ویدیویی کوتاه و فیلمهای ویدیویی بلندˈ با حضور فیلمسازان داخلی و خارجی به مدت چهار روز برگزار می شود. آثاری از فیلمسازان ۶۴ کشور به این جشنواره ارسال شده که از میان آنها ۴۲ […]


گوینده‌ای که خداحافظی‌اش «خبر» شد

نمی‌شود از «فواد بابان» نام برد و درباره مثلث طلایی گویندگی خبر بعد از انقلاب حرفی نزد؛ مثلثی که فواد بابان، محمدرضا حیاتی و بهرام افشار به عنوان سه ضلع آن، نزدیک ۳۰ سال خبرهای مهم را به سمع و نظر بینندگان رساندند. در حال حاضر صداوسیما بیش از ۵۰۰ بخش خبری دارد و همین […]


انتشار اولین عکس «اتاق عمل» مهران مدیری

اولین عکس از پروژه «اتاق عمل» منتشر شد که طی آن مهران مدیری در حال عکاسی از ماسک سیامک انصاری است. این عکس نشان دهنده ماسکی است که از صورت سیامک انصاری ساخته شده و عکاس آن که مهران مدیری است، در آیینه دیده می‌شود. سریال طنز «اتاق عمل» به تهیه کنندگی حمیدرضا مهدوی در […]


ستارگان به شبکه یک می‌آیند

محمد سلوکی برنامه «ستاره شو» را برای شبکه یک اجرا و کارگردانی می کند و قرار است این برنامه از جمعه ۱۱ مهر ماه هر هفته ساعت ۲۳ روی آنتن برود. برنامه «ستاره شو» با موضوع ستاره شدن، توجه به نخبگان و حمایت از جریان پیشرفت های علمی و ارج نهادن به ایده های خلاقانه […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

یادداشت ویژه

«بیست و یک روز بعد» فیلمی علیه گداگرافی رایج در سینما

«بیست و یک روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران کشور نادیده گرفته می‌شود. قطعا این فیلم در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم سیاهی است اما فیلم با اتکا به انگیزش‌های قهرمانی، سیاهی از خود بر جای نمی‌گذارد. در سینمای ایران طی دو دهه گذشته  اغلب آثاری که ساخته شده‌اند به دنبال تعریف تازه‌ای از طبقه متوسط و مطالبات آنهاست و طبقه فرودست اجتماعی هیچ جایگاه مشخص و تعریف معینی در میان آثار سینمایی ندارد. در واقع نوعی اعوجاج و نوعی التقاط معرفتی - اجتماعی از طبقات در سینمای ایران رایج است و همین امر موجب می‌شود باورپذیری آثار سینمایی ضریب مقبولیت در میان مخاطبان نداشته باشد. وقتی در حوزه فیلمسازی به دام واقع‌گرایی می‌افتادیم، ترسیم نقش و نگار طبقاتی و جزئیات از ضرورت‌های نمایشی محسوب می‌شود. فیلم «بیست و یک روز بعد» از آن دسته آثاری است که تصویر دقیقی از طبقه فرودست اجتماعی ارائه می‌کند. شاید نخستین دلیل تمایز فیلم « بیست و یک روز بعد» از سایر آثار سینمایی رایج، توجه مولف به نمایش کاملا واقع‌گرا از طبقه فرودست اجتماعی است. اغلب آثار ساخته شده درباره طبقه فرو دست به نوعی التقاط اجتماعی دچارند. عدم تشخیص نشانه‌های طبقه متوسط سبب می‌شود که فیلمساز اوج و فرود نمایشی و دراماتیک این طبقه را شناسایی نکند. گداگرافی ممنوع! چرا نمایش دقیق طبقه متوسط ضرورت دارد و در این متن بدان تاکید داریم؟ یکی از مشکلات عدیده سینمای ایران در دو دهه گذشته این است که  به دلیل عدم شناسایی طبقات اجتماعی، فیلمسازان برج عاج نشین سینمای ایران مبتلا به بیماری رایج سینمای گداگرافی شده‌اند. مسافر(عباس کیارستمی)، دونده(امیرنادری)،‌ خمره(ابراهیم‌فروزش)، بادکنک‌سفید(جعفر پناهی)، سازدهنی(امیر نادری) خانه دوست کجاست(عباس کیارستمی)  و ... ، آثاری شبیه بیست و یک روز بعد، مبتلا به همان بیماری رایج گداگرافی هستند. به دام گداگرافی افتادن آثار سینمایی ریشه در عدم شناخت طبقات دارد، نه نشان دادن مشکلات معیشتی مردم.  نخستین موضوعی که فیلم «بیست و یک روز بعد» را از گداگرافی رایج دور و به سینمای واقعی نزدیک می‌‎کند، ترسیم دقیق از شخصیت‌‌های وابسته به این طبقه، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آنان است.  بیست و یک روز بعد، عیاری افزون‌تر از آثار مشابهش با تم گداگرافی دارد، قهرمانی پر انگیزه‌ای برای بدست آوردن. نمایش فقر، بدون قهرمانی که برای دفع کاستی‌ها تلاش نمی‌کند و هیچ انگیزش فردی، عاطفی و اجتماعی برای رهایی از فقر و معضلات وابسته به فقر ندارد، مصداق گداگرافی است؛ مشابه آثار سینمایی کودک و نوجوان محوری که به بخشی از آنان اشاره شد. قهرمانی که انگیزش قهرمانی داستانی‌اش آنقدر پتانسیل مقبولی دارد که مخاطب تصور می‌کند مرتضی سعدی (مهدی قربانی) به جای نگاه داشتن قطار می‌تواند کوه را جابجا کند.   فیلم  «بیست و یک  روز بعد» تجلی درد‌های بزرگ یک جامعه است که توسط سیاستمداران اجرایی کشور نادیده گرفته می‌شود. به یقین با همین پارامترهای رایج و جستجو در مکتوبات برخی منتقدان سینمایی، فیلم بیست و یک روز بعد، فیلم سیاهی است. اما فیلم به شکل اصیلی با اتکا ...