رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • جمعه 29 دی 1396 - 06:31
  • کد خبر : 15615
  • هنر
  • چاپ خبر : دیگی که برای صاحبان اثر نمی جوشد!

شرکت شونیز برای تبلیغ محصولات خودش اینبار یک راه فرهنگی را در پیش گرفته و یک مسابقه فیلم سازی فیلم های یک دقیقه ای تبلیغاتی از طرز تهیه دسرهای مختلف با استفاده از محصولات شرکت صنعتی داداش برادر ترتیب داده است، اتفاقی که به لحاظ فرهنگی یک حرکت خوب به حساب می آید و شاید […]

شرکت شونیز برای تبلیغ محصولات خودش اینبار یک راه فرهنگی را در پیش گرفته و یک مسابقه فیلم سازی فیلم های یک دقیقه ای تبلیغاتی از طرز تهیه دسرهای مختلف با استفاده از محصولات شرکت صنعتی داداش برادر ترتیب داده است، اتفاقی که به لحاظ فرهنگی یک حرکت خوب به حساب می آید و شاید بتواند فیلمسازان جوان و جویای نام و همچنین، سرشناس را با خودش همراه کند ولی چرا شاید؟!

برگه ثبت نام مسابقه “دسر در یک دقیقه” همانند برگه های ثبت نام دیگر جشنواره های فیلم سازی است ولی یک تفاوت اساسی دارد :

-من می پذیرم که مالکیت مادی و معنوی این فیلم برای شرکت شونیز می باشد.

استفاده از هنرهای گوناگون برای تبلیغ محصولات راه پسندیده ای است ولی شرکت های مختلف باید توجه داشته باشند وقتی یک مسابقه برگزار می کنند که در نهایت، شرکت کننده ها تمام خطرها را برای شرکت در مسابقه مذکور می پذیرند، آثاری تولید می کنند تا به تبلیغ محصولات یک شرکت بپردازند، از اصلی ترین حقوق سازندگان و صاحبان اثر، مالکیت تام و تمام حقوق مادی و معنوی آثار ساخته خودشان است که به وسیله تبصره آورده شده در بالا خدشه دار شده است و همه نیت های خوب و فرهنگسازِ پشت چنین حرکت تبلیغاتی را زیر سوال می برد؛ انگار که حتی در مسابقات تبلیغاتی اینچنینی، شرکت ها در تقلای ساخت کلاهی از نمدهای شرکت کنندگان باشند.

نخستین بار نیست که اینگونه تبصره ها در برگه ثبت نام و ارسال آثار مسابقات مشاهده می شود؛ پیش از این در جشنواره فیلم های ۱۸۰ ثانیه ای بانک پاسارگاد با محوریت اهدای عضو و حفاظت از محیط زیست تبصره مالکیت مادی و معنوی آثار به وسیله بانک پاسارگاد وجود داشت که باعث شد تعدادی از فیلم سازان که آثار متناسب با محوریت های جشنواره فیلم های ۱۸۰ ثانیه ای بانک پاسارگاد را ساخته بودند، از حضور در جشنواره مذکور سرباز بزنند و در جشنواره ی دیگری بخت خویش را بیازمایند.

هر سازمان، شرکت و بانکی که قصد استفاده از هنر را به هر شکلی در تبلیغات خودش دارد، ابتدا باید توجه داشته باشد آنها با اعلام فراخوان برگزاری یک مسابقه/جشنواره خطرپذیری را انجام نمی دهند بلکه خطرپذیری اصلی به وسیله شرکت کنندگان صورت می گیرد از اینرو، تبصره مالکیت مادی و معنوی آثار شرکت کنندگان، نقطه ضعف بارز فراخوان های آنها به شمار می رود که باید هر چه سریعتر در راستای رفع نقطه ضعف مورد اشاره قدم بردارند تا متهم به برگزاری باری به هر جهت یک حرکت فرهنگی به نیت برخورداری از معافیت های مالیاتی نشوند.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار